Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Riktigt trist och det sista samtliga parter behöver på lite längre sikt. Är helt för strejkrätt osv men kan inte låta bli att tycka att det är något fundamentalt fel när en såpass högt avlönad grupp i en extremt utsatt bransch anser sig behöva strejka var och varannan förhandling. Jag hoppas ledningen (säger inte att de är helt oskyldiga) tar chansen att göra något drastiskt som tidigare nämnts.

"Högt avlönad" - høres ut som at du ikke er helt oppdatert på hvordan arbeidshverdagen er for piloter i dag... Anbefaler å lese SPF's skriv om streiken. Start-lønnen for en nyansatt styrmann i SAS i dag, er lavere enn hva selv Norwegian tilbyr sine kontraktsansatte.

"Transportföretagen har under veckan som gått påstått att SPF:s lönekrav ligger långt över arbetsmarknaden i övrigt och att piloter har genomsnittslöner som ligger på mycket höga nivåer. En pilot som börjar sin anställning i SAS idag tjänar 28,800 kronor i månaden. Inte ens med lite god vilja kan en pilot i SAS nå upp i närheten av de löner som Transportföretagen och Svenska Flygbranschen påstår är genomsnittslöner under en 30-årig karriär.

[....]

Vi vill också se ett avtal om att piloter som flyger i SAS färger, oavsett om det är i SAS egna flygplan eller i flygplan som SAS hyr in, ska ha en rätt att låta sig representeras av en fackförening och omfattas av kollektivavtal. Ett sådant krav har kategoriskt nekats av motparten då det strider mot Svenskt Näringslivs policyer."

Svensk Pilotförenings medlemmar i SAS i... - Svensk Pilotförening | Facebook

Andre relevante linker:
Norwegian flyr fra SAS på lønn -DN.no
"For vel et år siden måtte mannskapet i SAS godta store kutt i lønn og pensjoner for å redde flyselskapet. Etter kuttene er SAS’ lønnsnivå lavere enn Norwegians i hjemlandet, skriver Dagens Næringsliv i sin tirsdagsutgave."

----

For min del stiller jeg meg todelt. Dette er hvorfor Ryanair, Norwegian og andre selskap irriterer meg. "Framtiden" for europeisk luftfart virker å være norwegian-modellen, for SAS taper store penger på å ha en skandinavisk modell med normal ansettelse, normale betingelser og normale lønninger. Det virker ikke som det går an å gå inn i framtiden med NORMALE betingelser. Selv ikke når lønnen presses under Norwegian-nivå, så går det ikke (se bare på SAS Q2-tallene, med store tap). Fordi resten av pakken (forsikringer, pensjonssparing, ansettelse i skandinavisk selskap med innbetaling av arbeidsgiveravgift, skatter etc...) koster så alt for mye. Og konkurransen mot andre selskaper er sinnsykt hard.

Synes det er en skikkelig "shit packet"-future for luftfarten. Ingen faste ansatte, ingen rettigheter for crew (er du syk får du ikke betalt, ingen pensjonssparing, ingen arbeidsvern, blir du gravid kan du få sparken etc...), konglomeratmodell med CEO i ett land, AOC i et annet land, fly reggad i et tredje land, ansatte i et fjerde land og destinasjoner på andre siden av kloden.... Kanskje jeg og Agö kan ta toget sammen... For jeg synes at luftfarten skal være et ryddig sted hvor de ansatte har normale ansettelser, flygplanen är reggad i landet hvor CEO og AOC også befinner seg. Men jeg ser jo at det ikke går an å tjene penger på "normal drift". Så wtf skal man gjøre?
 
Last edited by a moderator:
"Högt avlönad" - høres ut som at du ikke er helt oppdatert på hvordan arbeidshverdagen er for piloter i dag... Anbefaler å lese SPF's skriv om streiken. Start-lønnen for en nyansatt styrmann i SAS i dag, er lavere enn hva selv Norwegian tilbyr sine kontraktsansatte.

"Transportföretagen har under veckan som gått påstått att SPF:s lönekrav ligger långt över arbetsmarknaden i övrigt och att piloter har genomsnittslöner som ligger på mycket höga nivåer. En pilot som börjar sin anställning i SAS idag tjänar 28,800 kronor i månaden. Inte ens med lite god vilja kan en pilot i SAS nå upp i närheten av de löner som Transportföretagen och Svenska Flygbranschen påstår är genomsnittslöner under en 30-årig karriär.

Ehhh, tror det kan vara nyttigt att lyssna in båda parters argument, att ta SPFs utsagor för "sanningen" är nog dumt.

Och ovanstående är ju ett politikersvar, man säger inte att motparten har fel och i citatet finns inget som motsäger Transportföretagens utsagor om snittlöner. Att en nyanställd har låg lön och sämre förmåner än de som varit med länge hindrar inte att genomsnittliga löner är höga om flertalet varit med länge och går på gamla avtal.
 
"Högt avlönad" - høres ut som at du ikke er helt oppdatert på hvordan arbeidshverdagen er for piloter i dag... Anbefaler å lese SPF's skriv om streiken. Start-lønnen for en nyansatt styrmann i SAS i dag, er lavere enn hva selv Norwegian tilbyr sine kontraktsansatte.

"Transportföretagen har under veckan som gått påstått att SPF:s lönekrav ligger långt över arbetsmarknaden i övrigt och att piloter har genomsnittslöner som ligger på mycket höga nivåer. En pilot som börjar sin anställning i SAS idag tjänar 28,800 kronor i månaden. Inte ens med lite god vilja kan en pilot i SAS nå upp i närheten av de löner som Transportföretagen och Svenska Flygbranschen påstår är genomsnittslöner under en 30-årig karriär.

[....]

Vi vill också se ett avtal om att piloter som flyger i SAS färger, oavsett om det är i SAS egna flygplan eller i flygplan som SAS hyr in, ska ha en rätt att låta sig representeras av en fackförening och omfattas av kollektivavtal. Ett sådant krav har kategoriskt nekats av motparten då det strider mot Svenskt Näringslivs policyer."

Svensk Pilotförenings medlemmar i SAS i... - Svensk Pilotförening | Facebook

Andre relevante linker:
Norwegian flyr fra SAS på lønn -DN.no
"For vel et år siden måtte mannskapet i SAS godta store kutt i lønn og pensjoner for å redde flyselskapet. Etter kuttene er SAS’ lønnsnivå lavere enn Norwegians i hjemlandet, skriver Dagens Næringsliv i sin tirsdagsutgave."

----

For min del stiller jeg meg todelt. Dette er hvorfor Ryanair, Norwegian og andre selskap irriterer meg. "Framtiden" for europeisk luftfart virker å være norwegian-modellen, for SAS taper store penger på å ha en skandinavisk modell med normal ansettelse, normale betingelser og normale lønninger. Det virker ikke som det går an å gå inn i framtiden med NORMALE betingelser. Selv ikke når lønnen presses under Norwegian-nivå, så går det ikke (se bare på SAS Q2-tallene, med store tap). Fordi resten av pakken (forsikringer, pensjonssparing, ansettelse i skandinavisk selskap med innbetaling av arbeidsgiveravgift, skatter etc...) koster så alt for mye. Og konkurransen mot andre selskaper er sinnsykt hard.

Synes det er en skikkelig "shit packet"-future for luftfarten. Ingen faste ansatte, ingen rettigheter for crew (er du syk får du ikke betalt, ingen pensjonssparing, ingen arbeidsvern, blir du gravid kan du få sparken etc...), konglomeratmodell med CEO i ett land, AOC i et annet land, fly reggad i et tredje land, ansatte i et fjerde land og destinasjoner på andre siden av kloden.... Kanskje jeg og Agö kan ta toget sammen... For jeg synes at luftfarten skal være et ryddig sted hvor de ansatte har normale ansettelser, flygplanen är reggad i landet hvor CEO og AOC også befinner seg. Men jeg ser jo at det ikke går an å tjene penger på "normal drift". Så wtf skal man gjøre?
28 800 SEK/månad är alltså ingen dålig ingångslön. Tycker jag.
 
28 800 SEK/månad är alltså ingen dålig ingångslön. Tycker jag.

Det må du gjerne synes, man kan jo spørre seg hva en pilot skal/bør tjene. Det blir en annen diskusjon.

Poenget mitt var å rette på de som kaller det for en "lyx-streik" for de "overbetalte / rike SAS-pilotene". En gammel myte som bør avlives ASAP (at SAS-piloter er høytlønnede bortskjemte drittunger).

Faktum er at startlønn for entry first officer i Norwegian og så vidt jeg har hørt, selv Ryanair, er høyere enn i SAS. SAS har en av de laveste lønnsnivåene for first officers i hele Europa. MEN - SAS tilbyr:
*Fast ansettelse
*Pensjonssparing (men denne blir kuttet mer og mer for hvert år..)
*Sykelønn
*Forsikringer
*Ryddig betaling av skatt, og arbeidsgiver som betaler arbeidsgiveravgift.

Derfor går mange piloter fra Norwegian og Ryanair, over til SAS. Selv om de går ned i lønn. Fordi ansettelsesvilkårene er bedre. Men det virker som de er for bra, selv med lavere lønn, siden SAS ikke makter å tjene penger på denne måten.
 
Toppen