Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Ju mer jag tänker på det, desto mer absurt är svaret "vi ska skicka ärendet till vår IT".

Aldrig skulle någon på en kundtjänst under mig säga till en kund att ett fel i kundens konto ska hanteras av IT.

Även om det är ett systematiskt fel i affärssystemet skulle de (och vilken normal kundtjänst som helst) be om ursäkt, rätta till felet i kundkontot och sedan eskalera internt att "nu får ni f-n fixa det här så vi slipper skämmas inför kunder".
Kundtjänstchefen skulle veckovis eller åtminstone månadsvis rapporter uppåt att personalen utför X ärenden helt i onödan eftersom tekniken är för dålig, tillsammans med en rapport om hur mycket extra resurser det kräver.

Om Stordalen bestämt sig för att kundtjänst inte ska ha några befogenheter alls, då är han väldigt fel ute.

It would be simpler for us as guests if the brand standard was that all payments are to be handled by centralized Strawberry payment modules. But the hotels won’t go for that, and Strawberry itself should be reluctant as there is also a risk from putting all the (payment processing) eggs in one basket. Since this is a situation of guests losing points and the hotels saving money from giving fewer points, the pressure to fix this is probably not as big as if the hotel were giving away the Strawberry credit card bonus points more than they are required to do so.
Indeed, the strawberry chain is very decentralised. In part because of (I assume) how the owner is, a strong believer in people.
Nothing wrong per se, but how can you run a big business without knowing all your merchantId (or other attributes) associated with payments?

All it takes is one rouge payment terminal and anyone in this organization can pocket the money?
Finance or Billing surely knows every terminal and moneyflow, but apparently the knowledge stops there.

Last edited:
Ju mer jag tänker på det, desto mer absurt är svaret "vi ska skicka ärendet till vår IT".

Aldrig skulle någon på en kundtjänst under mig säga till en kund att ett fel i kundens konto ska hanteras av IT.

Även om det är ett systematiskt fel i affärssystemet skulle de (och vilken normal kundtjänst som helst) be om ursäkt, rätta till felet i kundkontot och sedan eskalera internt att "nu får ni f-n fixa det här så vi slipper skämmas inför kunder".
Kundtjänstchefen skulle veckovis eller åtminstone månadsvis rapporter uppåt att personalen utför X ärenden helt i onödan eftersom tekniken är för dålig, tillsammans med en rapport om hur mycket extra resurser det kräver.

Om Stordalen bestämt sig för att kundtjänst inte ska ha några befogenheter alls, då är han väldigt fel ute.
Frågan är väl om det verkligen är till "riktiga IT". Jag tror mer på att man skickar det till någon generell back office som får ta hand om det, med det är enklare att kalla det för IT och slippa förklara.

Sometimes I ask for additional compensation for having to waste my time chasing down points. Does anyone here do that with Strawberry, and do Strawberry give bonus points as compensation?
I asked this time and they just ignored the request. Since it took 4 more emails and a phone call to fix the problem I never bothered to ask again.

Frågan är hur man kan ta det vidare? Är det värt att samlas ett antal medlemmar som är av gemensam åsikt och skicka in något tillsammans? Finns det en väg förbi kundtjänst till programansvarig eller liknande?

+1 på detta.
Det finns "feedback"-kanaler men min erfarenhet med dem är dyster. Det verkar bara vara en sorts second-line-support som inte har något direkt mandat eller separat uppdrag, utan slarvar igenom ärenden och försöker delegera tillbaka till kundtjänst eller hotellens receptioner. Vad jag vet finns det ingen väg in till någon som bryr sig tillräckligt för att den typen av inskick skulle göra någonsomhelst nytta.

Petter Stordalen själv är hyfsat aktiv på linked-in, så man kanske kan skriva ett inlägg där man beskriver läget, taggar Stordalen och ber alla med samma uppfattningen att dela, kommentera osv.
Jag kan inte läsa ut vem i koncernledningen (https://www.strawberry.se/om/koncernledning/) som har ansvar för bonusprogrammet. (Kanske en del av problemet?)

Kanske någon av:
* Katalin Paldeak, Chief Operating Officer
* Carl Oldsberg, Chief Digital Officer
* Daniel Stenbäck, Chief Development Officer
kunde vara intresserade?

Jag kan inte läsa ut vem i koncernledningen (https://www.strawberry.se/om/koncernledning/) som har ansvar för bonusprogrammet. (Kanske en del av problemet?)

Kanske någon av:
* Katalin Paldeak, Chief Operating Officer
* Carl Oldsberg, Chief Digital Officer
* Daniel Stenbäck, Chief Development Officer
kunde vara intresserade?
Av dessa är det definitivt Carl Oldsberg som har detta på sitt bord, eller nära sitt bord åtminstone. COO och CDO lär inte syssla med detta.

Den tragikomiska utvecklingen gällande användningsmöjligheterna av vouchern i restaurangkioskerna.

Om man sällan har möjlighet att närvara på hotellet under dess egna restaurangs öppettider, vilket oftast börjar flera timmar efter incheckningstid, (förståeliga sådana dock).
Så har det åtminstone gått att använda vouchern i hotellens kiosker i ”ok” mån de senaste åren.
De exkluderade produkterna har dock blivit fler, och fler. För att nu hamna i vad man kan skönja vara någon form av lägsta nivå.

Under sommaren har jag bott på en del hotell som exkluderat ALLT utom läskflaskor.
Eftersom alla som har denna förmån även har en fri dryck per dygn i vistelsen har jag svårt att se mervärdet av att få.. 5 st läsk per natt. Eller ännu bättre.. de 15 läsk man kan inkassera vid en tre dygns vistelse.

Om de fortsatt skall ha kvar förmånen, bör de fasen också kunna axla marginalbortfallet av någon extra 40 grams chipspåse eller chokladbit kan man tycka.

Last edited:
har jag svårt att se mervärdet av att få.. 5 st läsk per natt
Det har fyllt på mitt vattenförråd i bagaget på bilen flera gånger, både från Strawberry och tidigare Scandic. Men jag håller med om att det är mycket irriterande att det ofta ingår vatten eller de billigaste läsksorterna. Trodde att en tanke var att voucher-chipsförsäljningen skulle driva barförsäljning för riktiga pengar... tydligen inte.

Dubbelrum på Comfort för 699 kr 5 septemer-6 oktober.

*gäsp*

Finns knappt nån tillgänglighet på helgerna, och en del hotell har redan priser under kampanjpriset. Så vad är syftet med kampanjen då?

Toppen