Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Om man ska hårddra det...

Ser man presentkort som ett sätt att tjäna mer poäng genom att flytta spend, så är det ett uselt erbjudande efter de ändringarna (om de nu är permanenta), det håller jag helt med om. Men jag dristar mig att tänka att det inte är det som är tanken bakom att de säljer presentkort, utan att den snarare är att du köper presentkortet och ger bort det till någon, tex som present, och de sedan använder det för betalning. Och gör du så, så är det fortsatt ett helt rimligt erbjudande (även om jag håller med om att giltighetstiden är kortare än en del, men min uppfattning är nog att 1-2 år är det normala och snarare tex Systembolaget som är en outlier med 5).

Jag tror snarare isåfall att det var en "glitch" att det fungerade som det gjorde tidigare, och att det nu är tillräckligt många som rullat stora belopp över presentkort just under kampanjperioder för att det verkligen började synas, och därmed har hålet täppts till.
Om man köper ett presentkort idag möts man med detta: Dig själv är det förvalda alternativet. Så knappast något jättekonstigt i deras åsikt.

1722506540113.png

Giltighetstider? Snabb googling: Systemet 5 år, H&M-5 år. Elgiganten-3 år. Coop-2 år. ICA-2 år. Coop och ICA är knappast sällanköp butiker så det är rätt generös med 2 år. H&M med 5 år är generös även om man inte köpa kläder varje vecka (eller varje månad). Systembolaget är otroligt generöst. Elgiganten kan verkligen ses som sällan köp. Skulle placera hotellnätter som någonstans mellan Elgiganten och livsmedel i skala hur ofta man köpa det. Restaurangbesök lite oftare än hotell. Hursomhelst är 1 år väldigt snålt i min åsikt, särskilt som present till en annan person. För sig själv är det inget problem eftersom man bör veta hur ofta man bor hos Strawberry innan man köpa presentkortet.

Men å andra sidan är presentkort från Scandic också 1 år.

Skickade in om de felaktiga poängen på vistelsen ovan och bifogade kvittot..

Fick följande svar
Har du möjlighet att skicka ett kvitto till oss på din betalning så ska vi skicka detta vidare till våran IT avdelning

Kanske filtreras alla bilagor bort i deras kundtjänst mail eller länkas inte in i deras ärendehantering men det framstår som rena gökboet

• Gilla
Reactions: hco
Skickade in om de felaktiga poängen på vistelsen ovan och bifogade kvittot..

Fick följande svar

Kanske filtreras alla bilagor bort i deras kundtjänst mail eller länkas inte in i deras ärendehantering men det framstår som rena gökboet
Nix. När jag ringde och talade med kundtjänst kunde hon se bilden jag hade skickat. Personen i gökboet hade helt enkelt inte bläddrat ner i konversationen för att se bilden.

EUR/SEK som 1:10 har de väl länge kört med när det gäller poäng från rum, men har de gjort samma för din spend i utlandet?
Det är jäkligt svårt att se då det inte framgår vilka transaktioner som hör ihop, men det är fortfarande fel efter att de "rättat" alla felen. Det var spenden på hotellet som var fel, men där är det så många poster så den som jag trodde var för spend var för något annat så där stämmer det nu med omkring 12 sek för en euro (efter de rättat så man fick 3x). Så bedrövligt dålig sammanställning och framgår inte vilka transaktioner som hör ihop, vilka poäng som kommer från vad på en bokning osv.

Ibland står det att poängen är från hotellet, har andra poster som rör hotellbokningar som bara står som extra poäng mm.
Hur ska man som vanlig användare kunna förstå allt detta utan att ha en master examen i strawberry poängsystem och "tekniska fel"?

Det är jäkligt svårt att se då det inte framgår vilka transaktioner som hör ihop, men det är fortfarande fel efter att de "rättat" alla felen. Det var spenden på hotellet som var fel, men där är det så många poster så den som jag trodde var för spend var för något annat så där stämmer det nu med omkring 12 sek för en euro (efter de rättat så man fick 3x). Så bedrövligt dålig sammanställning och framgår inte vilka transaktioner som hör ihop, vilka poäng som kommer från vad på en bokning osv.

Ibland står det att poängen är från hotellet, har andra poster som rör hotellbokningar som bara står som extra poäng mm.
Hur ska man som vanlig användare kunna förstå allt detta utan att ha en master examen i strawberry poängsystem och "tekniska fel"?
Försök att titta på poängen både online och i appen. Då och då är det olika beskrivningar för samma poäng som kan ge lite insight, särskilt om man har transaktionerna uppe i Spendwise samtidigt.

Men kombinationen frekventa felaktiga poäng och dåliga sammanfattningar av poängen är inget bra. Om poängen var alltid, eller iallafall oftast, korrekt skulle man inte bry sig lika mycket.

Det är ju extra lustigt att betalning i hotellets reception inte kategoriseras som spend hos strawberry... Speciellt som kundtjänst kan hävda att "endast köp på hotellen räknas".
Min erfarenhet är att olika transaktioner på samma hotell, under samma vistelse, kan ge olika antal poäng beroende på vilken betalterminal man gjort sin betalning i. Mycket irriterande alldeles hursomhelst och förstår inte hur svårt det kan vara att fixa till att köp på deras egna hotell kategoriseras rätt...

Do all Strawberry Mastercards in Sweden start with the same 4 card numbers of 5412? And are those first 4 (and/or first 8) bank card numbers not used by any of SEB’s other Mastercard products beside Strawberry Mastercard? [SEB Invited’s starting 4 numbers of 5275 are not unique to SEB Invited cards, but maybe the first 8 numbers are limited to a particular SEB card product.]

Strawberry or SEB don't seem to keep good track of all the merchant codes and other transaction ID info needed to make sure that Strawberry Mastercard users get all the points due for using the Strawberry Mastercard for Strawberry hotel payments. But since hotel properties don't always stick to one and only one merchant processor rail for processing all customer payments, Strawberry customer service should have a way to fix the issue or be aware it's an issue and know how to fix it quickly for the customers.

I have the same issues with Intercontinental Hotels Group credit cart at various IHG hotels even when the hotel brand names in the card transaction detail are obviously an IHG hotel. But then the issue is that Chase hasn't added the hotel's merchant transaction ID info into the proper category. Sometimes I ask for additional compensation for having to waste my time chasing down points. Does anyone here do that with Strawberry, and do Strawberry give bonus points as compensation?

There are a lot of things that are strange with points earnings with Strawberry on regular paid stays, but the inconsistency is never to my advantage on such stays. For example, my Villa Copenhagen stays booked via Amex FHR always give Strawberry points but there is a lot of inconsistent in how many points I will get for any fixed amount of DKK I see on the folio at check-out.

Strawberry has been closing various holes this year, but those closed have been the holes which benefit them at my cost.

Min erfarenhet är att olika transaktioner på samma hotell, under samma vistelse, kan ge olika antal poäng beroende på vilken betalterminal man gjort sin betalning i. Mycket irriterande alldeles hursomhelst och förstår inte hur svårt det kan vara att fixa till att köp på deras egna hotell kategoriseras rätt...

It would be simpler for us as guests if the brand standard was that all payments are to be handled by centralized Strawberry payment modules. But the hotels won’t go for that, and Strawberry itself should be reluctant as there is also a risk from putting all the (payment processing) eggs in one basket. Since this is a situation of guests losing points and the hotels saving money from giving fewer points, the pressure to fix this is probably not as big as if the hotel were giving away the Strawberry credit card bonus points more than they are required to do so.

Men precis, logiken för spend borde vara enkel att implementera
1. Kategorisera transaktionen i
a) spend Strawberry
b) spend utland
c) spend hemland

( där a) är den enda om är lite svår eftersom det antingen kräver en underhållen lista på deras egna merchantIds eller någon textuell mönstermatcning på MerchantName )
Gör detta för varje transaktion och ge avrunda(spend x 0,3) resp avrunda(spend x 0,2) resp avrunda(spend x 0,1)

2. Kampanj-bonus har de implementerat separat, med ännu enklare logik.
Om datum är i en kampanj-period: För varje poäng-transaktion som skapats i steg ett, skapa ytterligare en kampanj-transaktion med dubbla antalet poäng om det är klass a) eller samma antal poäng om det är typ b) eller c)

En högstadie-elev borde klara att koda det.

@mbb ! Nu har intuition gjort första delen av jobbet, bara att implementera. ;-)

Toppen