Om man köper ett presentkort idag möts man med detta: Dig själv är det förvalda alternativet. Så knappast något jättekonstigt i deras åsikt.Om man ska hårddra det...
Ser man presentkort som ett sätt att tjäna mer poäng genom att flytta spend, så är det ett uselt erbjudande efter de ändringarna (om de nu är permanenta), det håller jag helt med om. Men jag dristar mig att tänka att det inte är det som är tanken bakom att de säljer presentkort, utan att den snarare är att du köper presentkortet och ger bort det till någon, tex som present, och de sedan använder det för betalning. Och gör du så, så är det fortsatt ett helt rimligt erbjudande (även om jag håller med om att giltighetstiden är kortare än en del, men min uppfattning är nog att 1-2 år är det normala och snarare tex Systembolaget som är en outlier med 5).
Jag tror snarare isåfall att det var en "glitch" att det fungerade som det gjorde tidigare, och att det nu är tillräckligt många som rullat stora belopp över presentkort just under kampanjperioder för att det verkligen började synas, och därmed har hålet täppts till.
Giltighetstider? Snabb googling: Systemet 5 år, H&M-5 år. Elgiganten-3 år. Coop-2 år. ICA-2 år. Coop och ICA är knappast sällanköp butiker så det är rätt generös med 2 år. H&M med 5 år är generös även om man inte köpa kläder varje vecka (eller varje månad). Systembolaget är otroligt generöst. Elgiganten kan verkligen ses som sällan köp. Skulle placera hotellnätter som någonstans mellan Elgiganten och livsmedel i skala hur ofta man köpa det. Restaurangbesök lite oftare än hotell. Hursomhelst är 1 år väldigt snålt i min åsikt, särskilt som present till en annan person. För sig själv är det inget problem eftersom man bör veta hur ofta man bor hos Strawberry innan man köpa presentkortet.
Men å andra sidan är presentkort från Scandic också 1 år.