Senaste nytt

Strawberry - det här gjorde ni inte bra!

Har Strawberry börjat trixa med priserna?

Ville till Stockholm på en kort semestertur, men priserna har varit skyhöga hela våren så det blev inget. Så kom mailet om "sommar-rea, tusentals rum för 999kr" och jag högg på det som en vessla. Knappt ett enda rum fanns till kampanjpriser i Stockholm, men Amaranten hade i alla fall en (1) enda natt på "kampanjpriset" 1690 kr och då var man tvungen att förskottsbetala och få minsta rummet. Jag bokade det, och ska dit nästa vecka.

Roade mig nu med att kolla priserna. Eftersom det är nära i tiden finns inte pre-paid alla dagarna. Men även flexibla priser är nu under "Nordens bästa sommar-rea":

Måndag 1566 kr (flexibelt)
Tisdag 1616 kr (flexibelt)
Onsdag 1639 kr (prepaid)
Torsdag 2320 kr (prepaid)
Fredag 1473 kr (prepaid)

Jag är lifetime plat, så jag har en hel del erfarenhet av att boka rum hos Stordalen. Så här kan jag inte minnas att de någonsin hållit på med priserna. Fool me once, ...

Jag ser dessutom nu att min förskottsbetalda vistelse står som obetald i appen och i mina sidor. Pengar dragna och kryss-i-taket har jag fått rätt poäng på Strawberry MC. Men hotellet har alltså inte fått del av de pengarna?

Någon mer med erfarenhet av detta? Är det visningsfel i appen eller är det verkligen inte betalt? Ringer väl till kundtjänst i morgon bitti för att reda ut det, men intressant att vet om fler haft detta felet.

Jag ser dessutom nu att min förskottsbetalda vistelse står som obetald i appen och i mina sidor. Pengar dragna och kryss-i-taket har jag fått rätt poäng på Strawberry MC. Men hotellet har alltså inte fått del av de pengarna?

Någon mer med erfarenhet av detta? Är det visningsfel i appen eller är det verkligen inte betalt? Ringer väl till kundtjänst i morgon bitti för att reda ut det, men intressant att vet om fler haft detta felet.
Ända jag kan tillägga från när vi bodde på Clarion Stockholm för 161 kr var att incheckningspersonalen nämnde att de använde sig av dynamic pricing nu för tiden.

För mig betyder dynamic pricing att priset på rummet kan höjas eller sänkas närsomhelst. Och det är inte bara beläggning som avgör. Även antal sökningar och dagar/timmar innan ankomst kan påverka priset.

Ända jag kan tillägga från när vi bodde på Clarion Stockholm för 161 kr var att incheckningspersonalen nämnde att de använde sig av dynamic pricing nu för tiden.

För mig betyder dynamic pricing att priset på rummet kan höjas eller sänkas närsomhelst. Och det är inte bara beläggning som avgör. Även antal sökningar och dagar/timmar innan ankomst kan påverka priset.
OK det räcker för mig, bekräftar vad jag misstänkte. (Fick en indikation på just detta - när jag gjorde prisjämförelsen ovan hoppade priset upp en av dagarna för att sedan hoppa ner igen. )

Det gör att man med Strawberry nu behöver boka upp gott om preliminära vistelser på flex rate och sedan sitta och prisbevaka. Tråkigt.

The Strawberry hotel prices are all over the place nowadays. Five years ago, the rates at any given Stockholm Nordic Choice Club were in a much tighter and more predictable range than nowadays. This year in particular has been one of very extreme price differences that are even more variable than last year. In this regard, the Strawberry hotels' pricing habits have become more like what I would see with the Sheraton and Hilton hotel pricing in town and see nowadays with Hyatt-affiliated properties in town: pushing up the price limit during anticipated peak demand periods and then having some standard rooms go unsold because of the very high pricing.

The situation is mixed for me: in some ways I benefit for now; but in other ways, it’s more work and more costly and won’t benefit me over the longer term.

Last edited:
Har Strawberry börjat trixa med priserna?

Ville till Stockholm på en kort semestertur, men priserna har varit skyhöga hela våren så det blev inget. Så kom mailet om "sommar-rea, tusentals rum för 999kr" och jag högg på det som en vessla. Knappt ett enda rum fanns till kampanjpriser i Stockholm, men Amaranten hade i alla fall en (1) enda natt på "kampanjpriset" 1690 kr och då var man tvungen att förskottsbetala och få minsta rummet. Jag bokade det, och ska dit nästa vecka.

Roade mig nu med att kolla priserna. Eftersom det är nära i tiden finns inte pre-paid alla dagarna. Men även flexibla priser är nu under "Nordens bästa sommar-rea":

Måndag 1566 kr (flexibelt)
Tisdag 1616 kr (flexibelt)
Onsdag 1639 kr (prepaid)
Torsdag 2320 kr (prepaid)
Fredag 1473 kr (prepaid)

Jag är lifetime plat, så jag har en hel del erfarenhet av att boka rum hos Stordalen. Så här kan jag inte minnas att de någonsin hållit på med priserna. Fool me once, ...
Bokade Wisby med incheckning på kommande fredag under julkalenderns sommarkampanj. Standardrum i 7n för 13111. Senare sommarkampanjer ingen eller bara dyr tillgänglighet. Gick in förra veckan då fanns det ett superior för samma vistelse under 30% sommarkampanjen för 13800. Knappt 100kr/natt för garanterat deluxe mitt i brinnande högsäsong, taget.

Liknande ifjol där jag bokade Wisby först 6n för ungefär 12tkr under vårens sommarkampanj. Några dagar innan ankomst hade priset gått ner till dryga 9tkr.

Ser samma på andra ställen. Bokar mycket sällan förbetalda rates någonstans och ännu mindre nu. Oftast inte värd risken. Enda undantaget är väl Comfort kampanjer för 599kr.

Enligt kundtjänst är det "bara något fel i hemsidan och appen".
Agenten gick in i flera olika system och tyckte allt såg rätt ut med betalningen. Det bygger inte direkt förtroende, får se vad som händer vid check-in.

Enligt kundtjänst är det "bara något fel i hemsidan och appen".
Agenten gick in i flera olika system och tyckte allt såg rätt ut med betalningen. Det bygger inte direkt förtroende, får se vad som händer vid check-in.
Jag hade likadant häromveckan på Comfort Kista, men orkade inte krångla i förväg utan chansade på att allt var lugnt. När jag checkade in så såg receptionisten att det var förbetalt och inget konstigt alls…

Toppen