Cristoffer Cedergren
Medlem
Bara en ogenomtänkt tanke... SAS Metall säljer dessa till ett nytt dotterbolag "SAS longhaul" för att bli av med de gamla dyra piloterna?
Det kan de knappast göra. Särskilt inte med de nya avtalen.Bara en ogenomtänkt tanke... SAS Metall säljer dessa till ett nytt dotterbolag "SAS longhaul" för att bli av med de gamla dyra piloterna?
Jag har slarvat lite med egen uppföljning avseende OY-KBHEnligt uppgift har den varit i MAD på C-check, och återkom till OSL med borttagna SAS-loggor, så det tyder på avyttring, precis som @Tobbe.O också gissar.
Den 4 oktober lämnar SE-RSC SAS som är en A350 hon tas emot av det japanska leasing bolaget Fuyo General Leasing som är det bolag SAS har hyrt henne från.
Hon kom till SAS den 11 mars 2020 och den var samma datumet som när Mette Frederiksen stängde ner Danmark,
Maskinen stod på backen i 14 månader inan hon flög CPH-SFO med passagerare.
Den 29 augusti flög hon sin sista kommersiella flygning i SAS färger, den 5 september flögs hon från CPH till ARN.
Källa CHECK-IN.dk
En undran vad händer med SAS framöver.
Fortsättning på historien om LN-RKI:SAS gamla 321 CEO fortsätter att flyga omkring, men bara tre är i passagerartrafik (OY-KBB, OY-KBE, OY-KBK)
Idag försvann LN-RKK västerut som SK 9239.
Första etappen gick från Oslo till Reykjavik och Bangor.
Troligen blir slutmålet Tampa, som ju också gällde för OY-KBF som gjorde motsvarande resa för några veckor sedan (detta kommenterade jag i tråden Liverapportering om flighter | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor inlägg 365 och 366)
Vad jag har hört ska LN-RKK tas över av samma bolag som också tog över OY-KBF.
Dessutom flög LN-RKI idag från Köpenhamn till Madrid. Skälet okänt, troligen uppställning.
Det har ryktats att just LN-RKI är den maskin som inte skulle vara i flygdugligt skick. Dock så klarade Gunnhild Viking dagens resa, tillsynes utan några större problem.
Fortsättning på historien om LN-RKI:
Maskinen kom tillbaka till Köpenhamn i tisdags, enligt uppgift efter genomförd C-check. Så den maskinen är helt klart inte längre i flygodugligt skick (om det nu skulle vara den som är/har varit det...)
Förvånansvärt nog var LN-RKI planerad för trafik i dag 2 oktober och insatt på SK595, Köpenhamn - Reykjavik.
Dock blev det ingen lyckad nystart för Gunnhild Viking som inte ens nådde ut till rullbanan innan hon återvände till gate.
Dagens SK595 är än så länge registrerad som "unknown" på FR24, medan återresan SK596 är "canceled".
Det intressanta i sammanhanget är att SAS nu tydligen avser att använda 4 stycken Airbus 321-200 i trafik. De övriga som har använts sen försommaren är fortfarande i trafik (OY-KBB, OY-KBE och OY-KBK)
Några månader sedan förra genomgången av SAS flottan! Nu är högsäsongen på avtagande och en övergång till mera normal trafik.
Tog med plan som flugit någon av de senaste fem dagarna från 11/8. Totalt 129 plan är i trafik! Härligt!
Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):
- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.
- Airbus A320 - 11 (av 11) i trafik (5 av SAS Connect).
- Airbus A320Neo - 52 (av 52) i trafik (16 av SAS Connect).
- Airbus A321 - 3 (av 6) i trafik
- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.
- Airbus A330 - 6 (av 8) i trafik.
- Airbus A350 - 6 (av 6) i trafik.
- Boeing 737-700 - 7 (av 7) i trafik (LN-RPJ flyger ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina)
- Boeing 737-800 - 3 (av 4) i trafik (LN-RRG under utfasning?)
- Embraer E195 - 3 i trafik (SAS Link)
- CRJ900 - 27 i trafik (Cityjet & Xfly)
- ATR72 - 7 i trafik (Xfly)
Utöver dessa 129 maskiner flyger 4 Air Baltic A220 för SAS (flyger från Arlanda).
Service och underhållssäsongen närmar sig så ett litet minskande antal plan i trafik är att vänta. Fortsatt installation av wifi borde med vara förestående. Framför allt de sista 320Neo maskinerna till SAS Connect som ännu inte fått utrustningen installerad.
Härligt att se alla dessa Vikingar i luften!
Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 132889
Visa bifogad bild 132890
OY-KAY tror jag kör för Connect. Byttes in på rutten UME-ARN både i torsdags och fredags istället för EI-reggade 320Neo-kärror.Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan! Lätt minskning i antalet aktiva flygplan men normalt under vintern och under servicesäsong.
- Airbus A320 - 11 (av 11) i trafik (mig veterligen ingen som används av Connect i nuläget? Men lite oklart).