Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Vad gäller SE-RSA verkar det tyvärr som att den maskinen nu annonseras på leasingmarknaden, tillsammans med SE-RSC.
Dock nämns inte SE-RSB i det sammanhanget (kanske redan utleasad, eller på väg tillbaka???)
Vad det här innebär rent konkret för SAS sommartrafik är obekant. Helt klart är dock att SAS måste ha minst fyra Airbus 350 i trafik
om man ska klara den planerade trafiken. Men det tycks pågå en ständig omplanering, och inhyrning av flygande materiel från bl.a. Hi-Fly så vi får se vad som händer.
 
Vad gäller SE-RSA verkar det tyvärr som att den maskinen nu annonseras på leasingmarknaden, tillsammans med SE-RSC.
Dock nämns inte SE-RSB i det sammanhanget (kanske redan utleasad, eller på väg tillbaka???)
Vad det här innebär rent konkret för SAS sommartrafik är obekant. Helt klart är dock att SAS måste ha minst fyra Airbus 350 i trafik
om man ska klara den planerade trafiken. Men det tycks pågå en ständig omplanering, och inhyrning av flygande materiel från bl.a. Hi-Fly så vi får se vad som händer.
På flera ställen i senaste årsredovisningen (som alltså avser perioden nov 21-okt 22 och publicerades i jan 23) nämns återlämning av en A330 och en A350. A350:n nämns också (tillsammans med en B737-700 och två A321-200) specifikt som återlämnad som en del av chapter 11-processen under augusti till oktober. Så en A350 lär definitivt ha lämnat SAS-flottan.

Av den återstående 330/350-flottan var sju ägda och sex leasade per 31 okt 2022, men siffran är ej uppdelad på 330 resp 350.

För övrigt, flygplan på fast order resp leasingavtal som förfaller per räkenskapsår enligt årsredovisningen, d.v.s. läge 31 okt 2022:

Nov 22-Okt 23
- 15 A320neo
- 6 E195-100 (antalet bör bli 10 med dessa)
- Leasing som förfaller (flygplanstyper anges ej): 2 operationella, 14 wet leasing (det är ATR-72 och CRJ-900 som wetleasas) - att leasing förfaller lär betyda att SAS om de så vill kan "krångla sig ur" dessa avtal utan extra kostnad.

Nov 23-Okt 24
- 7 A320neo
- 2 A350
- Leasing som förfaller: 3 operationella, 9 wet leasing

Nov 24-Okt 25
- 4 A320neo (då har SAS 80 A320neo om alla behålls i flottan)
- Leasing som förfaller: 4 operationella, 6 wet leasing

Nov 25-Okt 26
- Inga nya flygplan
- Leasing som förfaller: 2 wet leasing

Nov 26 och länge bort:
- Inga nya flygplan. Jag hittar dock ett omnämnande av framtida flygplan i årsredovisningen: SAS planerar att ersätta E195orna med de mest lämpliga nästa generation medelstora flygplan.
- Leasing som förfaller: 58 operationella
 
Last edited:
I väntan på Mello finalen gjorde jag idag en ny genomgång av SAS flottan! :)Antalet aktiva maskiner ökar och service/underhålls säsongen avtar nu inför sommartidtabellens start i slutet på denna månaden.

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 6/3. Totalt 126 plan är i trafik! :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 10 (av 11)
(OY-KAY är på service)

- Airbus A320Neo - 54 (av 57) i trafik
(21 av SAS Connect, nr. 22 har inte kommit i trafik ännu).
(SE-ROC & SE-ROD är på service)

- Airbus A321 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 7) i trafik.

- Airbus A350 - 3 (av 4) i trafik. (SE-RSA ska snart i trafik igen enligt någon källa)

- Boeing 737-700 - 5 (av 6) i trafik
(LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina), (SE-RJX är på service).

- Boeing 737-800 - 0 i trafik. (LN-RRF & LN-RRG står i Oslo i väntan på övertag till Jet2).

- Embraer E195 - 5 (av 6) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 24 i trafik (Cityjet & Xfly). (Har ytterligare några maskiner som är på service)

- ATR72 - 6 i trafik (Xfly).



Kommande extra kapacitet inför sommaren (ej börjat ännu):
- Jettime - B737-800 - 3 maskiner (En 737-700 har dock tjuvstartat och flyger från Köpenhamn)

- Air Baltic - A220 - 3 maskiner. (Verkar vara planerade på en hel del inrikes i Sverige. Syns bland annat i tidtabellen på Malmö, Ängelholm, Östersund och Kiruna)

- SmartLynx - A320 - 8 maskiner.

- HiFly A330? -1 maskin?


Tiden som nu kommer anser jag alltid är extra spännande och intressant! Nu laddar man upp inför sommaren och spänner bågen för att flyga för allt var maskinerna mäktar med :) Jag håller tummarna för en riktigt bra SAS sommar! :)

Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 140227


Nu tycker jag att vi säger till SAS som man gör i Melodifestivalen - Nuuu Köööör vi!!
Visa bifogad bild 140226

Trevlig Mello kväll på er alla! :)

Tack för ett bra inlägg! Mycket mer givande än något ointressant TV-program ;)
 
I väntan på Mello finalen gjorde jag idag en ny genomgång av SAS flottan! :)Antalet aktiva maskiner ökar och service/underhålls säsongen avtar nu inför sommartidtabellens start i slutet på denna månaden.

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 6/3. Totalt 126 plan är i trafik! :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 10 (av 11)
(OY-KAY är på service)

- Airbus A320Neo - 54 (av 57) i trafik
(21 av SAS Connect, nr. 22 har inte kommit i trafik ännu).
(SE-ROC & SE-ROD är på service)

- Airbus A321 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 7) i trafik.

- Airbus A350 - 3 (av 4) i trafik. (SE-RSA ska snart i trafik igen enligt någon källa)

- Boeing 737-700 - 5 (av 6) i trafik
(LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina), (SE-RJX är på service).

- Boeing 737-800 - 0 i trafik. (LN-RRF & LN-RRG står i Oslo i väntan på övertag till Jet2).

- Embraer E195 - 5 (av 6) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 24 i trafik (Cityjet & Xfly). (Har ytterligare några maskiner som är på service)

- ATR72 - 6 i trafik (Xfly).



Kommande extra kapacitet inför sommaren (ej börjat ännu):
- Jettime - B737-800 - 3 maskiner (En 737-700 har dock tjuvstartat och flyger från Köpenhamn)

- Air Baltic - A220 - 3 maskiner. (Verkar vara planerade på en hel del inrikes i Sverige. Syns bland annat i tidtabellen på Malmö, Ängelholm, Östersund och Kiruna)

- SmartLynx - A320 - 8 maskiner.

- HiFly A330? -1 maskin?


Tiden som nu kommer anser jag alltid är extra spännande och intressant! Nu laddar man upp inför sommaren och spänner bågen för att flyga för allt var maskinerna mäktar med :) Jag håller tummarna för en riktigt bra SAS sommar! :)

Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 140227


Nu tycker jag att vi säger till SAS som man gör i Melodifestivalen - Nuuu Köööör vi!!
Visa bifogad bild 140226

Trevlig Mello kväll på er alla! :)
BC när det är som bäst!!!
Tack @Tobbe.O, hoppas rätt låt vann enligt dig.
 
Enligt Airliners.net Airbus A350 Production/Deliveries 2023 letar man nya ägare för de två sista A350 som skulle levereras till SAS:

”That leaves SEVEN frames looking for new homes.
HNA 235 246 251 256 260
SAS 378 391”

Mer info finns i tråden ovan om andra plan som fått nya hem.
 
I presentationen av SAS senaste kvartalsredovisning finns på sidan 10 en lista över flygplansbeställningar per 2023-04-30.
Den uppställningen skiljer sig lite från det som angavs i årsredovisningen (s. 64) som angav läget 2022-10-31. Det tycks ha blivit en del förskjutningar 2023 -> 2024 och 2024 -> 2025. (SAS räkenskapsår sträcker sig från november till oktober, så det är inte riktigt kalenderår vi pratar om.)

Nu anges:
2023 (6 månader maj-okt): 3 A320neo och 3 E195 - siffran kan inte direkt jämföras med de tidigare siffrorna 15 A320neo och 6 E195 eftersom de avsåg en 12-månadersperiod och det skett leveranser.
2024: 11 A320neo - tidigare: 7 A320neo och 2 A350
2025: 6 A320neo och 2 A350 - tidigare: 4 A350

Så det ser ut som att de två A350 nu är försenade med ett år och att sex A320neo har förskjutits 2023->2024 och två A320neo 2024 -> 2025. Kanske sammanfaller Airbus produktionsproblem och SAS ekonomiska utmaningar på ett sådant sätt att de lätt kommit överens om detta. Jag ser dock inget skrivet i årsrapporten om detta.
 
Toppen