Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Är SE-REH på väg ut ur flottan tro?
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan! :) Lätt minskning i antalet aktiva flygplan men normalt under vintern och under servicesäsong.

Tog med plan som flugit någon av de senaste fem dagarna från 12/12. Totalt 119 plan är i trafik! Härligt! :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 - 11 (av 11) i trafik (mig veterligen ingen som används av Connect i nuläget? Men lite oklart).

- Airbus A320Neo - 52 (av 56) i trafik
(19 av SAS Connect).
(LN-RGN & SE-ROA står i Oslo).
(SE-ROP & EI-SIR (connect) står på Arlanda).

- Airbus A321 - 3 (av 5) i trafik.
(OY-KBK är på service & OY-KBL står i Oslo)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 6 (av 8) i trafik.
(SE-REH står i Köpenhamn & LN-RKN är på service)

- Airbus A350 - 4 (av 5) i trafik.

- Boeing 737-700 - 3 (av 6) i trafik
(LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina).
(LN-TUM & LN-RRB är i Vilnius. Underhåll? Avställda? Avyttring?).

- Boeing 737-800 - 3 (av 3) i trafik.

- Embraer E195 - 5 i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 24 i trafik (Cityjet & Xfly).
- ATR72 - 6 i trafik (Xfly).

- A220 - 0 i trafik. Inga Air Baltic maskiner som flyger för SAS i nuläget.

Härligt att se alla SAS vikingar i luften! Mycket trafik till Kanarieöarna såhär års!
Visa bifogad bild 136733


Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 136734

Snart nytt år och ett gäng nya A320Neo på gång! :)

Önskar er alla en God Jul & ett riktigt Gott Nytt SAS År! :)
Fin sammanställning! Är SE-REH på väg ut ur flottan tro?
 
Är det inte den som saknar Wi-Fi? Kanske monteras det, eller är det så väl att den primärt är reserv nu?
SE-REH tycks leasas av Jackson Square Aviation, precis som de tre avställda 320Neo LN-RGN, SE-ROA och SE-ROP.
Det kan väl möjligen tyda på att det finns anledning att misstänka att SE-REH också är på väg ut.
JSA är ett leasingbolag som SAS ännu inte har tecknat nytt avtal med.
Man kan möjligen tycka att den nyaste 330 som SAS har i sin flotta ska ut, medan de tre 330 Classic, som nu alla är 19 år eller äldre, blir kvar.
Men det är ju förstås annat som styr i den här affären.
 
Last edited:
Dags att ta farväl av OY-KBL (Gunnbjörn Viking) som varit avställd sedan pandemins utbrott och nu följer efter sina bröder och systrar OY-KBF, OY-KBH och LN-RKK till Tampa för ombyggnad till frakt.
Lämnade Oslo strax efter lunch idag och tar nattvila i Bangor, som vanligt.
OY-KBL var den andra 321-200 som SAS satte i trafik på senhösten 2001.
 
SE-REH tycks leasas av Jackson Square Aviation, precis som de tre avställda 320Neo LN-RGN, SE-ROA och SE-ROP.
Det kan väl möjligen tyda på att det finns anledning att misstänka att SE-REH också är på väg ut.
JSA är ett leasingbolag som SAS ännu inte har tecknat nytt avtal med.
Man kan möjligen tycka att den nyaste 330 som SAS har i sin flotta ska ut, medan de tre 330 Classic, som nu alla är 19 år eller äldre, blir kvar.
Men det är ju förstås annat som styr i den här affären.

Enligt Flygtorget.se har SAS nu nått en överenskommelse med Jackson Square Aviation så ytterligare en A330E (med största sannolikhet SE-REH) och 7 stycken A320Neo maskiner har därmed fått nya avtal :) Första avtalet där SAS enbart betalar för dem när de används "Power by the hour"

 
Last edited:
Enligt Flygtorget.se har SAS nu nått en överenskommelse med Jackson Square Aviation så ytterligare en A330E (med största sannolikhet SE-REH) och 7 stycken A320Neo maskiner har därmed fått nya avtal :) Första avtalet där SAS enbart betalar för dem när de används "Power by the hour"


Jeg er ikke helt sikker, men jeg bladde gjennom disse dokumentene på konkursadvokatene sine sider og slik jeg leste det så gjelder PBH deler av året, mens det var vanlig lease andre deler. Hvilken deler som er PBH var «redacted».
 
Jeg er ikke helt sikker, men jeg bladde gjennom disse dokumentene på konkursadvokatene sine sider og slik jeg leste det så gjelder PBH deler av året, mens det var vanlig lease andre deler. Hvilken deler som er PBH var «redacted».

Da fant jeg det:


"PBH Rent
1. For the months of [REDACTED] (each, a “PBH Month”), the Debtors shall pay the amounts calculated in accordance with the provisions of this Exhibit B for the Debtors’ utilization of the Equipment or any part thereof during such period."

og

"Fixed Rent
With effect from the date of this Stipulation, for each calendar month during the term of the Agreements which is not a PBH Month, the Debtors shall pay Basic Rent (as defined in the Agreements) in the amount set forth below in accordance with the terms and on the payment dates provided in the Agreements."
 
Enligt Flygtorget.se har SAS nu nått en överenskommelse med Jackson Square Aviation så ytterligare en A330E (med största sannolikhet SE-REH) och 7 stycken A320Neo maskiner har därmed fått nya avtal :) Första avtalet där SAS enbart betalar för dem när de används "Power by the hour"


Två av maskinerna som leasas av Jackson Square Aviation har åter fått luft under vingarna efter nya avtalet. LN-RGN är åter i tjänst och SE-ROA har flugit till Tallinn för service :)
 
I väntan på Mello finalen gjorde jag idag en ny genomgång av SAS flottan! :)Antalet aktiva maskiner ökar och service/underhålls säsongen avtar nu inför sommartidtabellens start i slutet på denna månaden.

Tog med plan som flugit någon av de senaste  fem dagarna från 6/3. Totalt 126 plan är i trafik! :)

Fördelning enligt följande (passagerartrafik, ej frakt eller ej enbart testflygning):

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 10 (av 11)
(OY-KAY är på service)

- Airbus A320Neo - 54 (av 57) i trafik
(21 av SAS Connect, nr. 22 har inte kommit i trafik ännu).
(SE-ROC & SE-ROD är på service)

- Airbus A321 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 7) i trafik.

- Airbus A350 - 3 (av 4) i trafik. (SE-RSA ska snart i trafik igen enligt någon källa)

- Boeing 737-700 - 5 (av 6) i trafik
(LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget i Ukraina), (SE-RJX är på service).

- Boeing 737-800 - 0 i trafik. (LN-RRF & LN-RRG står i Oslo i väntan på övertag till Jet2).

- Embraer E195 - 5 (av 6) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 24 i trafik (Cityjet & Xfly). (Har ytterligare några maskiner som är på service)

- ATR72 - 6 i trafik (Xfly).



Kommande extra kapacitet inför sommaren (ej börjat ännu):
- Jettime - B737-800 - 3 maskiner (En 737-700 har dock tjuvstartat och flyger från Köpenhamn)

- Air Baltic - A220 - 3 maskiner. (Verkar vara planerade på en hel del inrikes i Sverige. Syns bland annat i tidtabellen på Malmö, Ängelholm, Östersund och Kiruna)

- SmartLynx - A320 - 8 maskiner.

- HiFly A330? -1 maskin?


Tiden som nu kommer anser jag alltid är extra spännande och intressant! Nu laddar man upp inför sommaren och spänner bågen för att flyga för allt var maskinerna mäktar med :) Jag håller tummarna för en riktigt bra SAS sommar! :)

Let's fly the scandinavian flag carrier - SAS!
Screenshot_20220816-182205_Messages.jpg



Nu tycker jag att vi säger till SAS som man gör i Melodifestivalen - Nuuu Köööör vi!!
Screenshot_20230311_113952_Messages.jpg


Trevlig Mello kväll på er alla! :)
 
Toppen