Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Några tankar från min sida.

Att säga att man vill göra sig av med plan kan vara mer politik än ekonomi. Att sätta upp maskinerna på säljlistan enbart i syfte att kunna visa för långivare att de bud man fått för dem är så låga att det är mer värt att behålla dem är en beprövad taktik.

När nuvarande flotta beställdes så hade ju SAS planerat att flyga på Tokyo (från CPH och Stockholm), Hong Kong, Peking och Shanghai. Av de fem linjerna blir det kanske en kvar, åtminstone de kommande åren.

SAS gamla A330-"sauna" är ju rätt gamla. Gör man sig av med hela flottan och behåller bara dem så faller de för åldersstrecket inom kort. Då måste man redan nu beställa nya maskiner, A330-NEO är kanske en mer lämplig maskin för SAS att bygga flottan på än A350?

Jag tror att vi kommer att få se fler A321LR i flottan på långlinjerna. SAS säger ju själva att det är på långlinjerna man tjänar mest pengar, så jag tror inte att man släpper linjer i onödan. Att återlämna några A320 för att kunna få ut A321 kanske är en tanke?

Vad blir konsekvenserna av att Finnair nu lämnar Stockholm?
 
Betänk också att så vitt jag vet så har SAS fortfarande två A350 kvar på sin beställning, vars leverans skjutits fram flera gånger.
 
Några tankar från min sida.

Att säga att man vill göra sig av med plan kan vara mer politik än ekonomi. Att sätta upp maskinerna på säljlistan enbart i syfte att kunna visa för långivare att de bud man fått för dem är så låga att det är mer värt att behålla dem är en beprövad taktik.

När nuvarande flotta beställdes så hade ju SAS planerat att flyga på Tokyo (från CPH och Stockholm), Hong Kong, Peking och Shanghai. Av de fem linjerna blir det kanske en kvar, åtminstone de kommande åren.

SAS gamla A330-"sauna" är ju rätt gamla. Gör man sig av med hela flottan och behåller bara dem så faller de för åldersstrecket inom kort. Då måste man redan nu beställa nya maskiner, A330-NEO är kanske en mer lämplig maskin för SAS att bygga flottan på än A350?

Jag tror att vi kommer att få se fler A321LR i flottan på långlinjerna. SAS säger ju själva att det är på långlinjerna man tjänar mest pengar, så jag tror inte att man släpper linjer i onödan. Att återlämna några A320 för att kunna få ut A321 kanske är en tanke?

Vad blir konsekvenserna av att Finnair nu lämnar Stockholm?
Jag gick också i liknande tanker just med tanke på Finnairs sorti.
 
min 2 cent är som ni skriver att det är förhandlingsteknik - men att A321LR är den som kommer bli långhaul go-to flyget. Tror många av de mindre och medelstora bolagen Aer Lingus, Jet Blue, SAS, och dylikt kommer nog satsa mer på A321LR än de större.

A350 är ju synd att den lämnar - har inte hunnit flyga den än - bara med LH.
 
min 2 cent är som ni skriver att det är förhandlingsteknik - men att A321LR är den som kommer bli långhaul go-to flyget. Tror många av de mindre och medelstora bolagen Aer Lingus, Jet Blue, SAS, och dylikt kommer nog satsa mer på A321LR än de större.

A350 är ju synd att den lämnar - har inte hunnit flyga den än - bara med LH.
Det som talar emot en renodlad narrowbody-flotta på longhaul är att de har mycket minde kapacitet för last och att det finns en hel del pengar flygfrakt-marknaden, på vissa rutter.
 
Det som talar emot en renodlad narrowbody-flotta på longhaul är att de har mycket minde kapacitet för last och att det finns en hel del pengar flygfrakt-marknaden, på vissa rutter.
På totalen kanske det är billigare att flyga en A321 med pax och en A321 med frakt än att flyga en A350 med pax+frakt?
 
På totalen kanske det är billigare att flyga en A321 med pax och en A321 med frakt än att flyga en A350 med pax+frakt?
En passagerarkonfigurerad narrowbody utan passagerare kan väl inte riktigt göra samma jobb som en widebodys lastutrymme? Större flygfraktpallar går inte in, och last i kabinen är väl klart ineffektivt och personalkrävande att hantera? Det är inte bara antal ton maxlast som bestämmer. Rena fraktkärror är ombyggda för ändamålet med större dörr och lastanpassad kabin.
 
En passagerarkonfigurerad narrowbody utan passagerare kan väl inte riktigt göra samma jobb som en widebodys lastutrymme? Större flygfraktpallar går inte in, och last i kabinen är väl klart ineffektivt och personalkrävande att hantera? Det är inte bara antal ton maxlast som bestämmer. Rena fraktkärror är ombyggda för ändamålet med större dörr och lastanpassad kabin.

Vem sa något om pasagerarkonfigurarad? A321P2F är ju sista skriket i branschen. I SAS fall kanske flugen av SAS Connect?
 
Vem sa något om pasagerarkonfigurarad? A321P2F är ju sista skriket i branschen. I SAS fall kanske flugen av SAS Connect?
Du skrev A321 i en diskussion om vad som kan tänkas bli kvar i SAS flotta, så jag antog djärvt att du pratade om de flygetyg som SAS redan har och har beställt! :) Och antog därför att ”A321” i en diskussion om longhaul syftade på A321LR.

Det är ju intressant idé att SAS skulle skaffa en separat flygplansflotta för flygfrakt samtidigt som de måste göra sig av med flygplan pga konkursrisk. Tror inte det kommer att hända i närtid.
 
Toppen