fcx
Medlem
Några tankar från min sida.
Att säga att man vill göra sig av med plan kan vara mer politik än ekonomi. Att sätta upp maskinerna på säljlistan enbart i syfte att kunna visa för långivare att de bud man fått för dem är så låga att det är mer värt att behålla dem är en beprövad taktik.
När nuvarande flotta beställdes så hade ju SAS planerat att flyga på Tokyo (från CPH och Stockholm), Hong Kong, Peking och Shanghai. Av de fem linjerna blir det kanske en kvar, åtminstone de kommande åren.
SAS gamla A330-"sauna" är ju rätt gamla. Gör man sig av med hela flottan och behåller bara dem så faller de för åldersstrecket inom kort. Då måste man redan nu beställa nya maskiner, A330-NEO är kanske en mer lämplig maskin för SAS att bygga flottan på än A350?
Jag tror att vi kommer att få se fler A321LR i flottan på långlinjerna. SAS säger ju själva att det är på långlinjerna man tjänar mest pengar, så jag tror inte att man släpper linjer i onödan. Att återlämna några A320 för att kunna få ut A321 kanske är en tanke?
Vad blir konsekvenserna av att Finnair nu lämnar Stockholm?
Att säga att man vill göra sig av med plan kan vara mer politik än ekonomi. Att sätta upp maskinerna på säljlistan enbart i syfte att kunna visa för långivare att de bud man fått för dem är så låga att det är mer värt att behålla dem är en beprövad taktik.
När nuvarande flotta beställdes så hade ju SAS planerat att flyga på Tokyo (från CPH och Stockholm), Hong Kong, Peking och Shanghai. Av de fem linjerna blir det kanske en kvar, åtminstone de kommande åren.
SAS gamla A330-"sauna" är ju rätt gamla. Gör man sig av med hela flottan och behåller bara dem så faller de för åldersstrecket inom kort. Då måste man redan nu beställa nya maskiner, A330-NEO är kanske en mer lämplig maskin för SAS att bygga flottan på än A350?
Jag tror att vi kommer att få se fler A321LR i flottan på långlinjerna. SAS säger ju själva att det är på långlinjerna man tjänar mest pengar, så jag tror inte att man släpper linjer i onödan. Att återlämna några A320 för att kunna få ut A321 kanske är en tanke?
Vad blir konsekvenserna av att Finnair nu lämnar Stockholm?