Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

De tre ägda 330 LN-RKM LN-RKN LN-RKO är cirka 20 år medan de leasade 330 som ska lämna SAS är ca 7 år. Kvar av de nyare leasade blir LN-RKR och SE-REH.
 

palmen

Moderator
Klarar SAS nuvarande longhaul trafik utan de två 350 och tre 330? Eller är det att vänta färre destinationer eller frekvenser?
Washington, Boston, Toronto kan köras med A321LR.
3x EWR
LAX
SFO
MIA
2x ORD

Krävs 8 plan för att klara den rotationen. Chicago har ju gått runt på frakten, men troligtvis ryker väl en avgång. En till New York lär också ryka.
Av de kvarvarande 3 destinationer så är väl Miami den som ligger sämst till, men går nog köra säsong och dra ner avgångar på båda destinationer i Kalifornien.

Problemen med detta är att det finns ingen backup med flyg om något händer.

Chansen är väl stor att Stockholm blir av med båda longhaul då jag gissar norrmännen är köpstarkare och betalar mer än svenskarna.
 

KalleSus

Medlem
Nu ska vi kanske inte ta för givet att det här innebär att dessa fem maskiner kommer att lämna flottan. Förutsättningen är ju också att leasingbolagen kan avsätta maskinerna på annat håll.
Det är mycket taktik och förhandlingsutspel i det här. Det handlar till stor del. från SAS sida, att få fram bättre leasingavtal.
I slutändan skulle jag tro att de tre 330E kommer att klara sig kvar i SAS-flottan men att de två 350 nog, tyvärr, får lämna. Men det är ju förstås bara en killgissning.
 

mha321

Medlem
Som jag tolkat det är det också ett förslag från sas. Kan ses som åtminstone delvis ett bud i förhandlingarna med leasing bolagen som mycket väl kan resultera i att man behåller ett par av dem - med lite bättre villkor.

Ska man dra ner blir det intressant att se på tex Chicago. Lägger man ner Stockholm helt eller kör man kanske istället roterande schema mellan Stockholm och Köpenhamn.
 
Toppen