Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

På TAPs egen sida står bara att renesärer i TAP Business har access, inget om övriga Star-bolag. Star Alliance Guld har dock access. Antar att du inte är Star Gold?
Det finns ingen tvekan om att *A C-klass ger tillgång. De sa att han inte reser i C-klass och därför inte har tillgång till loungen.

Det finns ingen tvekan om att *A C-klass ger tillgång. De sa att han inte reser i C-klass och därför inte har tillgång till loungen.
Nej, och det är ju rimligt eftersom SAS Plus inte är Business, och det är ju Business och inte bokningsklass som ger Loungeaccess. Lissabon är ju heller inte med på SAS lista över vilka lounger man har access till.

Enligt Star Lounge Finder är TAP-loungen i Lissabon en Business Class Lounge (länk)

International Business Class Customers
As an International Business Class Customer you have access to any Star Alliance member carrier’s owned Business Class lounges. You will need to show your boarding pass in International Business Class on a Star Alliance member airline operated flight departing from the local airport. You are not entitled to bring any guests.

SAS hänvisar också till att man som resenär i SAS Plus ska ha tillgång till Star Alliance-lounger (länk)

upload_2018-5-2_12-41-26.png

Å andra sidan finns inte Lissabon med på listan över Star Alliance-lounger (länk)
upload_2018-5-2_12-44-15.png

Jag blir helt enkelt inte klok på detta. Ska man lita på SAS loungelista är det inte konstigt att jag inte kommer in, men då har det inget att göra med att jag inte flög business för Plus ska ge tillträde. Men enligt Star Lounge Finder ska jag komma in, i alla fall om man ska lita på SAS tabell över tillträde.

Edit: Jag är silvermedlem. De bad faktiskt om att få se ett guldkort och det fanns en Star Alliance-logga på dörren

Enligt Star Lounge Finder är TAP-loungen i Lissabon en Business Class Lounge (länk)

SAS hänvisar också till att man som resenär i SAS Plus ska ha tillgång till Star Alliance-lounger (länk)

Visa bifogad bild 75301

Å andra sidan finns inte Lissabon med på listan över Star Alliance-lounger (länk)
Visa bifogad bild 75302

Jag blir helt enkelt inte klok på detta. Ska man lita på SAS loungelista är det inte konstigt att jag inte kommer in, men då har det inget att göra med att jag inte flög business för Plus ska ge tillträde. Men enligt Star Lounge Finder ska jag komma in, i alla fall om man ska lita på SAS tabell över tillträde.

Edit: Jag är silvermedlem. De bad faktiskt om att få se ett guldkort och det fanns en Star Alliance-logga på dörren
Om loungen drivs av TAP så skall alla Star Alliance-bolag ha tillträde dit, givetvis med rätt behörighet (Businesslounge, Goldlounge). Det finns vissa undantag vad gäller first-lounger (FCT Frankfurt, Private Room Singapore), samt Silverkris i Singapore dit inte *A Gold i economy har tillträde.
SAS Plus shorthaul räknas som Business

Visa bifogad bild 75302

Den där listan kan man nog inte lita på. Den ska väl föreställa SAS-destinationer där det finns Star Alliance-lounge.
Nu är ju Lissabon en ny (eller snarare nygammal) destination för SAS - och listan är helt enkelt inte uppdaterad.
Det märks ju också på att både Bremen och Wien finns med, två destinationer som SAS har slutat flyga till.

Om loungen drivs av TAP så skall alla Star Alliance-bolag ha tillträde dit, givetvis med rätt behörighet (Businesslounge, Goldlounge). Det finns vissa undantag vad gäller first-lounger (FCT Frankfurt, Private Room Singapore), samt Silverkris i Singapore dit inte *A Gold i economy har tillträde.
SAS Plus shorthaul räknas som Business

Ja, det är vad jag tänker också. Men computer (och anställda) says no. Tänkte skicka in en claim till SAS, så får vi se vad de säger. För info fungerade fast track utan problem.

Visa bifogad bild 75301

Visa bifogad bild 75302

Now what?
Det har varit solklart för mig som EBG i flera år att SAS Plus inom EU är inte samma som *G och därmed inte heller get tillträde till Star Alliance Gold lounger. Samma för Business lounger. Att man kommer in flera lounger utanför Norden med SAS Plus är känt (där SAS faktiskt betalar loungeoperatören men det kan man inte veta utan att kola), men jag vet att jag inte kommer in i alla Star lounger (varken *G eller *Business) och det förväntar jag inte heller de ska släppa mig in. Eller missförstår jag frågan här.
Jag var på LIS för 2 år sedan och minns jag använde Diners, men kommer inte ihåg om jag åkte star eller oneworld i ekonomi.

Now what?
Det har varit solklart för mig som EBG i flera år att SAS Plus inom EU är inte samma som *G och därmed inte heller get tillträde till Star Alliance Gold lounger. Samma för Business lounger. Att man kommer in flera lounger utanför Norden med SAS Plus är känt (där SAS faktiskt betalar loungeoperatören men det kan man inte veta utan att kola), men jag vet att jag inte kommer in i alla Star lounger (varken *G eller *Business) och det förväntar jag inte heller de ska släppa mig in. Eller missförstår jag frågan här.
Jag var på LIS för 2 år sedan och minns jag använde Diners, men kommer inte ihåg om jag åkte star eller oneworld i ekonomi.
Självklart så skall du komma in i alla Star Alliance Businesslounger när du åker SAS Plus inom EuropaSAS Plus inom Europa räknas som Businessclass i det avseendet. Allt annat är fel!

Now what?

*A-lounger ska man komma in i som Plus-resenär inom Europa, precis som @NotRyan skriver och även SAS visar i tabellen jag klippte in. Därav konfunderingen

Ja, det är vad jag tänker också. Men computer (och anställda) says no. Tänkte skicka in en claim till SAS, så får vi se vad de säger. För info fungerade fast track utan problem.
Skriv till SAS och se vad du får för svar. Har också levt i tron (och upplevt) att man får tillgång till *A-businesslounger när man reser i PLUS i Europa (som EBB).

Edit. Kanske har @Funcadelic upptäckt en enhancement? :rolleyes::D

Toppen