Rubriken på artikeln är något missvisande. BA har inte alls "ändrat tillbaka" systemet, de har bara mildrat "slakten" av sitt bonusprogram i två avseenden:
- Det går åter att kvalificera sig till brons och silver genom antal flugna segment. 25 segment för brons och 50 segment för silver. Dock måste det vara flighter med BA-kod, det funkar inte med IB-kod (som det gör idag). Framför allt en förändring som gynnar pendlare som endera bor eller jobbar i UK, inte till mycket nytta för de som bor i andra länder och flyger ett bredare urval Oneworld-bolag.
- Den
tillfälliga kampanjen med bonus-TPs utökas, och ger fler nya TP än vad som tidigare tillkännagivits. Det är fortfarande en kampanj du 1) måste signa upp för, 2) boka flygningar senast 31 mars 2025 och 3) flyga senast 31 december 2025. Jag ser detta som en kampanj för att dämpa kritiken över att de införde förändringarna med för kort förvarning (30 dec med en radikal effekt från 1 april). Nu ger alla bokningar under innevarande medlemsår bonus-TPs fram till 1 år efter att de meddelat hur det nya, "slaktade" programmet ser ut. Men dessa bonus-TPs är i de flesta fall inte tillräckliga för att göra det lika lätt att kvalificera som tidigare. Det innebär trots allt att lite fler kommer att återkvalificera i nya BAC under 2025/26 än som det såg ut tidigare. Från 1 jan 2026 är det ingen skillnad i att kvalificera med TP, mot det som inledningsvis tillkännagavs.
HfPs artikel om ämnet är nog lite mer anpassad för oss på BC än en brittisk gratistabloid, lägg märke till rubriken "Too little, too late?":
British Airways has announced some small changes to its Executive Club status revamp, but is it too little too late? Let's look at the announcement.
www.headforpoints.com