Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Jag är lite konfunderad om bonusen gäller per resa eller per leg.
Min vanligaste resa brukar vara CPH-LHR-GLA i business (J/D) class och här får jag en extra bonus på 140TP eller 560TP dvs per leg.
Om det är per leg så är det intressant annars är det en riktigt dålig ursäkt från BA.
Nej, bonus på 100 nya devalverade TP per segment i business inom Europa väl? "Club Europe: 100 Tier Points".
(Siffran 140 är World Traveller Plus, d.v.s. interkontinental premium economy.)

Nej, bonus på 100 nya devalverade TP per segment i business inom Europa väl? "Club Europe: 100 Tier Points".
(Siffran 140 är World Traveller Plus, d.v.s. interkontinental premium economy.)
Tackar för rättelsen!
Hade hoppats att jag var lite närmare "Life time gold" på BA också för att motivera galet resande med dem några år framöver.

• Gilla
Reactions: CJR
Trängseln i loungerna, kanske främst First Galleries i T5, har diskuterats tidigare. I måndags tog jag bussen GOT-LHR för att fixa de två sista benen. Var in en sväng i BA's first lounge i T3 mellan 10.30-11.30, som vanligt mycket gott om plats. Passade även på att fråga loungedraken om man flög med BA och var Emerald, men krediterar till ett annat OW bolag om man kom. Ja var svaret, så länge man flög med ett OW bolag. Sedan blev det lunch i Cathay First. Verkar som att dom börjar med lunchen runt 12.15, fanns tyvärr inga hamburgare.

...

Kanske det är avsiktligt. Jag har sett det i min egen yrkesverksamhet. Företaget X har klantat till det och måste försämra för Y (som är en betalande kund, eller tredje part som exempelvis någon som bor invid en bullerstörande industri). X kör då fram något som är värre än vad de behöver för att uppnå vad de vill. Y protesterar. Efter lite spelad betänketid backar X halvvägs och säger att de lyssnat på Y (kunder eller tredje part). Alla är sedan nöjda med kompromissen. Kanske är det detta ap-spel BA ägnar sig åt. De kommer att backa med motiveringen att de lyssnat och de tar sitt "ansvar", även om allt (inklusive backandet) var planerat från början.

...

British Airways makes U-turn on new frequent flyer changes

Gick ovanligt fort det där. Så snabbt fram och tillbaka att man kalla det för instabilt. Eller opålitligt. Inget förhållningssätt jag skulle förespråka.

British Airways makes U-turn on new frequent flyer changes

Rubriken på artikeln är något missvisande. BA har inte alls "ändrat tillbaka" systemet, de har bara mildrat "slakten" av sitt bonusprogram i två avseenden:
- Det går åter att kvalificera sig till brons och silver genom antal flugna segment. 25 segment för brons och 50 segment för silver. Dock måste det vara flighter med BA-kod, det funkar inte med IB-kod (som det gör idag). Framför allt en förändring som gynnar pendlare som endera bor eller jobbar i UK, inte till mycket nytta för de som bor i andra länder och flyger ett bredare urval Oneworld-bolag.
- Den tillfälliga kampanjen med bonus-TPs utökas, och ger fler nya TP än vad som tidigare tillkännagivits. Det är fortfarande en kampanj du 1) måste signa upp för, 2) boka flygningar senast 31 mars 2025 och 3) flyga senast 31 december 2025. Jag ser detta som en kampanj för att dämpa kritiken över att de införde förändringarna med för kort förvarning (30 dec med en radikal effekt från 1 april). Nu ger alla bokningar under innevarande medlemsår bonus-TPs fram till 1 år efter att de meddelat hur det nya, "slaktade" programmet ser ut. Men dessa bonus-TPs är i de flesta fall inte tillräckliga för att göra det lika lätt att kvalificera som tidigare. Det innebär trots allt att lite fler kommer att återkvalificera i nya BAC under 2025/26 än som det såg ut tidigare. Från 1 jan 2026 är det ingen skillnad i att kvalificera med TP, mot det som inledningsvis tillkännagavs.

HfPs artikel om ämnet är nog lite mer anpassad för oss på BC än en brittisk gratistabloid, lägg märke till rubriken "Too little, too late?": ;)

"Too little" antyder tyder väl att man backar (eller kör tillbaka efter u-svängen). Att man kör tillbaka hela vägen till start-punkten har väl ingen räknat med. I så fall var ju strategin helt misslyckad. Slughetsstrategin BA verkar köra med är ju just att backa lite grand, och sedan hoppas att de betalande kunderna låter sig nöjas med det.

Rubriken "too little too late" hade jag inte valt i det här fallet. "Too little too early" passar bättre i denna eländiga såpa. Så genomskinligt.

Rubriken på artikeln är något missvisande. BA har inte alls "ändrat tillbaka" systemet, de har bara mildrat "slakten" av sitt bonusprogram i två avseenden:
- Det går åter att kvalificera sig till brons och silver genom antal flugna segment. 25 segment för brons och 50 segment för silver. Dock måste det vara flighter med BA-kod, det funkar inte med IB-kod (som det gör idag). Framför allt en förändring som gynnar pendlare som endera bor eller jobbar i UK, inte till mycket nytta för de som bor i andra länder och flyger ett bredare urval Oneworld-bolag.
- Den tillfälliga kampanjen med bonus-TPs utökas, och ger fler nya TP än vad som tidigare tillkännagivits. Det är fortfarande en kampanj du 1) måste signa upp för, 2) boka flygningar senast 31 mars 2025 och 3) flyga senast 31 december 2025. Jag ser detta som en kampanj för att dämpa kritiken över att de införde förändringarna med för kort förvarning (30 dec med en radikal effekt från 1 april). Nu ger alla bokningar under innevarande medlemsår bonus-TPs fram till 1 år efter att de meddelat hur det nya, "slaktade" programmet ser ut. Men dessa bonus-TPs är i de flesta fall inte tillräckliga för att göra det lika lätt att kvalificera som tidigare. Det innebär trots allt att lite fler kommer att återkvalificera i nya BAC under 2025/26 än som det såg ut tidigare. Från 1 jan 2026 är det ingen skillnad i att kvalificera med TP, mot det som inledningsvis tillkännagavs.

HfPs artikel om ämnet är nog lite mer anpassad för oss på BC än en brittisk gratistabloid, lägg märke till rubriken "Too little, too late?": ;)
Kan väl tänka mig att detta är riktat mot en kategori av kunder på UK-marknaden som antingen utgår från LHR, eller har transit på LHR och kanske flyger på Europeiska destinationer, och som har lyckats kriga till sig silver idag. Ligger kanske när tillhands att dom väljer KLM i stället, men nu håller man kvar dom och det ger lite mera på marginalen.

Själv har jag kontemplerat lite över min strategi, kommer ju att ha guldet till sista april -26. Kommer att experimentera lite med krediteringar under -25, för att bl a testa Malaysians Enrich. Faller det väl ut, då blir det Enrich f o m -26 för att försöka hålla Emerlad. Men eftersom jag även är inne i "köpa poäng träsket" och Amex Points Plus i kombination med BA's booster, enligt min mening ger ett bra värde för att bunkra upp Avios kommer jag inte att klippa kortet.

Last edited:
Dom verkar ha insett att så drastiska förändringar till det sämre på sikt lär elda på mer churn än deras räknenissar kunnat förutspå. Vet flera, undertecknad inräknad som fått innevarande status förlängd ett år till trots att man inte nått hela vägen till 1500TP.
Senast dom var så generösa var i samband med pandemin.

I mitt fall fick jag ett trevligt formulerat mail att status är förlängd, dock inget mer som anledning eller andra omständigheter.

Teorin är att kombinationen av ca.16 år som Gold + Stats Match till SAS 2024 gör dom måna om att behålla engagemanget. För vidare frågor eller funderingar, skicka ett PM.

:cool:

Toppen