Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Antar att Asean Flight Pass bara gäller Malaysian's egna resor, så då blir det en massa return trips från KUL.

För min egen plan med CX kan tilläggas att alla elitnivåer kräver minst ett segment med CX, något som jag klarar utan problem. Har lyckligtvis redan fixat ett för innevarande kvalificeringsperiod (då jag är grön medlem där, var tidigare guld), i höstas reggade jag en flight på MarcoPolo programmet när jag inte behövde mer tier points för BA's Silvernivå, och Guld bedömdes ouppnåbart.
Stämmer det är Malaysians flighter. 3 st tur och retur, eller 6 enkelresor. Dom har ju tre olika Zoner, 1:an för 1500 MYR, 2:an för 2100 MYR och 3:an för 2700 MYR (1 MYR är ca 2,5 kr). Det som är intressant med zon 3, som jag fattar det, är man kan flyga via KUL, t ex DPS-KUL-HAN. Varje t&r ger 12 tierpoints och ett pass med tre t&r borde då ge 36 tierpoints. Stämmer det så borde man kunna fixa Emerald för ca 21 kkr, om man nu vill flyga DPS-KUL-HAN t&r 9 gånger på ett år:D

Jag fortsätter och slipa knivarna och lägger över allt fler poängintjänanden till CX.

Samtidigt undrar jag över vad strategi BA egentligen har. Deras utspel är så uppenbart oskäligt. Jag ser att de är knökfyllt i loungerna på LHR T5, men BA's utspel är ju en extrem överreaktion.

Kanske det är avsiktligt. Jag har sett det i min egen yrkesverksamhet. Företaget X har klantat till det och måste försämra för Y (som är en betalande kund, eller tredje part som exempelvis någon som bor invid en bullerstörande industri). X kör då fram något som är värre än vad de behöver för att uppnå vad de vill. Y protesterar. Efter lite spelad betänketid backar X halvvägs och säger att de lyssnat på Y (kunder eller tredje part). Alla är sedan nöjda med kompromissen. Kanske är det detta ap-spel BA ägnar sig åt. De kommer att backa med motiveringen att de lyssnat och de tar sitt "ansvar", även om allt (inklusive backandet) var planerat från början.

Ni som har marginaler kanske skall sitta stilla i båten och avvakta utvecklingen. Jag själv har inga marginaler, varje år senaste tiden har jag touchat ribban för att klara BA's silverkrav. Och jag tror inte BA backar 95%. Jag kliver av och går över till CX.

Jag fortsätter och slipa knivarna och lägger över allt fler poängintjänanden till CX.

Samtidigt undrar jag över vad strategi BA egentligen har. Deras utspel är så uppenbart oskäligt. Jag ser att de är knökfyllt i loungerna på LHR T5, men BA's utspel är ju en extrem överreaktion.

Kanske det är avsiktligt. Jag har sett det i min egen yrkesverksamhet. Företaget X har klantat till det och måste försämra för Y (som är en betalande kund, eller tredje part som exempelvis någon som bor invid en bullerstörande industri). X kör då fram något som är värre än vad de behöver för att uppnå vad de vill. Y protesterar. Efter lite spelad betänketid backar X halvvägs och säger att de lyssnat på Y (kunder eller tredje part). Alla är sedan nöjda med kompromissen. Kanske är det detta ap-spel BA ägnar sig åt. De kommer att backa med motiveringen att de lyssnat och de tar sitt "ansvar", även om allt (inklusive backandet) var planerat från början.

Ni som har marginaler kanske skall sitta stilla i båten och avvakta utvecklingen. Jag själv har inga marginaler, varje år senaste tiden har jag touchat ribban för att klara BA's silverkrav. Och jag tror inte BA backar 95%. Jag kliver av och går över till CX.
Deras brunchgate beteende tyder ju på att dom gillar att införa helt sjuka förändringar för att sedan ganska fort ändra/uppdatera. Jag tror dock att BA känner sig så mätta på JVt över atlanten att det spelar mindre roll hur folk i övrigt reagerar. Man äger hela UK marknaden och bryr sig nämnvärt om att göra något bättre. Deras nya business är väl "ok" som hård produkt men knappast bättre än average i min mening, mat och service är fortfarande katastrof och maten/upplevelsen i deras lounger skulle jag påstå är katastrofal.

Alla dessa silver-medlemmar blir mest en kostnad och Avios har halva England att försöka göra av med så ser inte att det kommer ändras heller.

Att det skulle komma var väl ingen skräll som nämnts tidigare, men nivåerna för att kvala in kunde man ju inte drömma om och funderingen är ju varför man tog i som man gjorde. Har ju spekulerats lite här och var om överfulla lounger. Men redan pre-pandemi kunde det vara illa i t ex businessloungen på LHR T3 en lördag i juni. Frågan är vad som händer med dom UK-baserade som tappar Silver och som har valt BA för (semester)resor intra-Europa bara för att dra nytta av silverkortetDet lär ju inte bli gigantiska intänktstapp, men frågan är hur irriterande det blir på marginalen för BA.

En annan fundering. Det kan ju dyka upp matchningserbjudande, men gissningsvis lär det dröja till slutet av -25. Den stora slakten sker ju 30/4 -26, om jag har förstått rätt. Så om det dyker upp matchningserbjudande under slutet av -25 skulle jag inte bli förvånad.

Nu har Matt Jones (Matt's Planet) lagt upp en video om förändringarna. UK-baserade Matt är en av få proffs i "flygtyckarbranschen" som, enligt min åsikt, kombinerar att vara kunnig, underhållande, ärlig och oberoende. Och han har varit en av de som tidigare för det mesta har haft en ganska balanserat positiv syn på BA.
Har just återfått access till youtube igår (i den del av världen jag är). Så jag kollade direkt på Matt Jones. Jag ligger mycket nära mycket av det han sa. Jag har varit helt omedveten om fördelarna att köpa resor genom BA holidays (att få mer tier points). Men det verkar ju helt klart att överbefolkningen i loungerna kan ha en förklaring där. Så BA har lockat resenärer att tjäna Tier points med den metoden, men alltför sent insett att de lovat mer förmåner än de kan leverera. Sjukt då att inte angripa roten till problemet, utan låta yxan gå över hela linjen. Kanske någon chef varnats för att BA holidays var ohållbara, det skulle utdelas alltför mycket lounge access. Om en sådan chef viftat bort varningarna, är det klart att det inte går att angripa roten till problemet, att backa och tappa ansiktet, utan istället skall det hittas på en ny vansinnig reform. OK, jag spekulerar. Men det skulle vara intressant att vara "fluga på väggen" hos aktuell ledningsgrupp.

Någon (kanske det var Matt) klagade på att den senaste reformen kom så tätt inpå den förra reformen (att harmonisera intjäningsperioderna så det blev 1/4-31/3 för alla). Jag inser nu att de bägge reformerna varit synkade från början. Den senare reformen hade knappast varit möjlig utan harmoniseringen av intjäningsperioderna. Och då kommer vi tillbaka till något Matt sa (om jag inte har blandat ihop det), att BA visat sig vara en opålitlig leverantör. Man har spelat under täcket och inte varit uppriktig mot kunderna. Värst är det naturligtvis för de som siktat på LTG, men jag känner mig också irriterad över att ha köpt produkter som inte fullt ut kommer att levereras (Silverintjänande 1/4/2025-31/3/2026). BA har helt enkelt medvetet lurat mig, och jag lägger sådant på minnet och anpassar framtida köpbeslut. Och jag tror att jag inte är ensam. Även en "frequent flyer" kan rösta med fötterna.

Last edited:
Att det skulle komma var väl ingen skräll som nämnts tidigare, men nivåerna för att kvala in kunde man ju inte drömma om och funderingen är ju varför man tog i som man gjorde. Har ju spekulerats lite här och var om överfulla lounger. Men redan pre-pandemi kunde det vara illa i t ex businessloungen på LHR T3 en lördag i juni. Frågan är vad som händer med dom UK-baserade som tappar Silver och som har valt BA för (semester)resor intra-Europa bara för att dra nytta av silverkortetDet lär ju inte bli gigantiska intänktstapp, men frågan är hur irriterande det blir på marginalen för BA.

En annan fundering. Det kan ju dyka upp matchningserbjudande, men gissningsvis lär det dröja till slutet av -25. Den stora slakten sker ju 30/4 -26, om jag har förstått rätt. Så om det dyker upp matchningserbjudande under slutet av -25 skulle jag inte bli förvånad.

Matchning inom OW skulle väl vara provocerande för samarbetet. (För SkyTeam har jag själv redan LTG, dessutom har jag fått matchning av Thai (Star Alliance)). OM någon inom OW trots allt skulle vilja statusmatcha borde de börja 1/4/2025, för att suga upp intjänandet av tierpoints (motsv) så tidigt som möjligt.

Det har skrivits en del om loungerna, att BA har dåliga lounger på LHR T5. Jag håller inte med. Urvalet var rätter och drycker hos BA tycker jag är bättre än ex.vis LH i FRA och MUC, som ger mig huvudvärk bara jag kliver in i dem. Felet är bara överbefolkningen (kanske resenärer med tier points från BA holidays). För just LHR T3, där jag inte besökt BA-loungen, kan jag istället rekommendera CX-loungen. Det var ganska tomt när jag besökte den i somras, och bra käk med kinesiska Dim Sum-rätter.

Last edited:
Matchning inom OW skulle väl vara provocerande för samarbetet. (För SkyTeam har jag själv redan LTG, dessutom har jag fått matchning av Thai (Star Alliance)). OM någon inom OW trots allt skulle vilja statusmatcha borde de börja 1/4/2025, för att suga upp intjänandet av tierpoints (motsv) så tidigt som möjligt.

Det har skrivits en del om loungerna, att BA har dåliga lounger på LHR T5. Jag håller inte med. Urvalet var rätter och drycker hos BA tycker jag är bättre än ex.vis LH i FRA och MUC, som ger mig huvudvärk bara jag kliver in i dem. Felet är bara överbefolkningen (kanske resenärer med tier points från BA holidays). För just LHR T3, där jag inte besökt BA-loungen, kan jag istället rekommendera CX-loungen. Det var ganska tomt när jag besökte den i somras, och bra käk med kinesiska Dim Sum-rätter.
Alltid intressant att höra en annan åsikt, maten i BAs lounger skulle jag påstå får maten i Menzies loungerna i Sverige att upplevas som en kulinarisk resa. Alltid samma otroligt dåliga grytor och tre-kantsmackor hos BA, natt och dag jämfört med kvaliten jag fick på MUC senast förra veckan med god kyckling och fläsk tillsammans med god potatis eller gnochi för den som hellre vill ha det tillsammans med en fräsch pretzel. "Die Deutschen kennen sich aus!"

Håller dock med om att CX loungen förmodligen är LHRs absolut bästa lounge tillsammans med Qantas, att BA flyger till Göteborg från T3 är något jag är tacksam för varje flight.

Alltid intressant att höra en annan åsikt, maten i BAs lounger skulle jag påstå får maten i Menzies loungerna i Sverige att upplevas som en kulinarisk resa. Alltid samma otroligt dåliga grytor och tre-kantsmackor hos BA, natt och dag jämfört med kvaliten jag fick på MUC senast förra veckan med god kyckling och fläsk tillsammans med god potatis eller gnochi för den som hellre vill ha det tillsammans med en fräsch pretzel. "Die Deutschen kennen sich aus!"

Håller dock med om att CX loungen förmodligen är LHRs absolut bästa lounge tillsammans med Qantas, att BA flyger till Göteborg från T3 är något jag är tacksam för varje flight.
Var inget fel på maten i Galleries First i måndags, och fanns gott om plats. Fanns en person som gjorde cesar sallad på beställning och diverse olika kalla och varma rätter. Det som serveras i menzies lounger i Stockholm är enligt mig inte bättre än vad BA serverar.
Plockade ihop lite sallad och åt god ost till efterrätt, ljusår bättre än vad som serveras i svenska lounger.

Dryck i många olika varianter mm.

Var inget fel på maten i Galleries First i måndags, och fanns gott om plats. Fanns en person som gjorde cesar sallad på beställning och diverse olika kalla och varma rätter. Det som serveras i menzies lounger i Stockholm är enligt mig inte bättre än vad BA serverar.
Plockade ihop lite sallad och åt god ost till efterrätt, ljusår bättre än vad som serveras i svenska lounger.

Dryck i många olika varianter mm.
Nu utgick jag ju från att vi diskuterade Business-class lounger och inte First, tror inte LongDist tycker att LHs F lounger är sämre än BA, det tror jag ingen tycker.

Nu utgick jag ju från att vi diskuterade Business-class lounger och inte First, tror inte LongDist tycker att LHs F lounger är sämre än BA, det tror jag ingen tycker.
Galleries First är inte en "First lounge", det är Concorde Room som är first lounge hos BA.

Det är ungefär lika svårt att bli Senator som BA Gold så du kan ju jämföra deras lounger.

FTL på Lufthansa får Business lounge
BA silver får business lounge hos BA (Galleries).

Senator får Senator lounge, och motsvarande hos BA blir Galleries First (som inte ska förväxlas med Concorde Room).
Tråden handlar om BA status, inte om resande i Business.

Ska du jämföra FCT/FCL så jämförs dessa med Concorde Room.

Toppen