Strategin för hur gå vidare börjar nog klarna lite,
skrev om det i den här tråden. Däremot kommer jag inte att klippa mitt BAEC, eftersom jag tycker att Amex Points Plus ger det bästa värdet om man växlar till BA Avios och använder Aviosen dom till Europaresor, typ Sicilien där bättre hälften kommer ifrån. Sedan kan man ju använda Aviosen för att komma in i Al Safwa på DOH

Fixar man sedan status via ett Malaysiskt flygbolag kan man ju både ha och äta kakan
Tack för info. Jag läser med intresse. För mitt eget resemönster blir inte slutsatsen samma, men det betyder inte att du har "fel".
Nackdelarna för mig med Malaysian: Lite oklara regler för intjänande/bokningsklasser. Dessutom verkar inte Silver ge något substantiellt (lounge), man måste upp till Guld. Jag har räknat på mina prognoser och når Silver CX med lite svaj på ribban i basprognosen, men Malaysian Gold kräver lite mer, så om jag satsar på Malaysian kanske det blir fiasko för min del, dvs jag når inget alls av realt värde. Dessutom undrar jag om de verkligen kommer att fortsätta att tillåta elitnivåer utan att man alls reser med Malaysian. (Som jämförelse: BA kräver 4 egna "legs" för Silver och Guld. CX kräver kräver 1 eget "leg" för Silver och Guld".)
För CX är detta positivt: Lättare att nå Silver, som då ger lounge access på CX egna lounger (passar mitt resemönster). Dessutom får jag E-channel på passkontrollerna i HK, både HKG flygplats och på landgränserna mot Kina. CX/Asia Miles har också en bra shop med produkter för den som har miles som inte kan användas för bonusflyg eller uppgraderingar.
Dessutom är jag helt enkelt extremt nöjd med CX. Jag har missat flyg (egen förvållan) och blivit ombokad till nästa flyg utan krav på betalning. Andra höjdare är dessa: Dåvarande arbetsgivaren hade ofta bokat in mig på billigaste flygbiljett som officiellt inte hade möjlighet till uppgradering. Jag visste det mycket väl, men försökte ändå vid incheckningen. Frågade snällt om jag kunde bli uppgraderad för jag hade så mycket miles. Efter lite klickande på datorn blev svaret: "Din biljett är inte uppgradingsbar, ........... men flighten är ganska full, så jag uppgraderar dig gratis". Ett sådant negativt besked kan man ju leva med. (Jag hade först Silver sedan Guld dessa år, men om jag minns rätt var de så pass snälla redan mot Silverresenärer.) Det blev helt enkelt svårt att göra slut på mina miles, för jag fick en massa uppgraderingar helt gratis. Där har SAS (särskilt SAS DK mycket) att lära.
(Sedan är CX flighterna väldigt bra med bra lounger, bra mat på flyget, bra entertainment program, och väldigt bra kabinpersonal.)
Jag prioriterar om från BA till CX, men behåller BAEC av precis samma skäl som du.