Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Strategin för hur gå vidare börjar nog klarna lite, skrev om det i den här tråden. Däremot kommer jag inte att klippa mitt BAEC, eftersom jag tycker att Amex Points Plus ger det bästa värdet om man växlar till BA Avios och använder Aviosen dom till Europaresor, typ Sicilien där bättre hälften kommer ifrån. Sedan kan man ju använda Aviosen för att komma in i Al Safwa på DOH :p Fixar man sedan status via ett Malaysiskt flygbolag kan man ju både ha och äta kakan :cool:
 
Strategin för hur gå vidare börjar nog klarna lite, skrev om det i den här tråden. Däremot kommer jag inte att klippa mitt BAEC, eftersom jag tycker att Amex Points Plus ger det bästa värdet om man växlar till BA Avios och använder Aviosen dom till Europaresor, typ Sicilien där bättre hälften kommer ifrån. Sedan kan man ju använda Aviosen för att komma in i Al Safwa på DOH :p Fixar man sedan status via ett Malaysiskt flygbolag kan man ju både ha och äta kakan :cool:

Tack för info. Jag läser med intresse. För mitt eget resemönster blir inte slutsatsen samma, men det betyder inte att du har "fel".

Nackdelarna för mig med Malaysian: Lite oklara regler för intjänande/bokningsklasser. Dessutom verkar inte Silver ge något substantiellt (lounge), man måste upp till Guld. Jag har räknat på mina prognoser och når Silver CX med lite svaj på ribban i basprognosen, men Malaysian Gold kräver lite mer, så om jag satsar på Malaysian kanske det blir fiasko för min del, dvs jag når inget alls av realt värde. Dessutom undrar jag om de verkligen kommer att fortsätta att tillåta elitnivåer utan att man alls reser med Malaysian. (Som jämförelse: BA kräver 4 egna "legs" för Silver och Guld. CX kräver kräver 1 eget "leg" för Silver och Guld".)

För CX är detta positivt: Lättare att nå Silver, som då ger lounge access på CX egna lounger (passar mitt resemönster). Dessutom får jag E-channel på passkontrollerna i HK, både HKG flygplats och på landgränserna mot Kina. CX/Asia Miles har också en bra shop med produkter för den som har miles som inte kan användas för bonusflyg eller uppgraderingar.

Dessutom är jag helt enkelt extremt nöjd med CX. Jag har missat flyg (egen förvållan) och blivit ombokad till nästa flyg utan krav på betalning. Andra höjdare är dessa: Dåvarande arbetsgivaren hade ofta bokat in mig på billigaste flygbiljett som officiellt inte hade möjlighet till uppgradering. Jag visste det mycket väl, men försökte ändå vid incheckningen. Frågade snällt om jag kunde bli uppgraderad för jag hade så mycket miles. Efter lite klickande på datorn blev svaret: "Din biljett är inte uppgradingsbar, ........... men flighten är ganska full, så jag uppgraderar dig gratis". Ett sådant negativt besked kan man ju leva med. (Jag hade först Silver sedan Guld dessa år, men om jag minns rätt var de så pass snälla redan mot Silverresenärer.) Det blev helt enkelt svårt att göra slut på mina miles, för jag fick en massa uppgraderingar helt gratis. Där har SAS (särskilt SAS DK mycket) att lära.

(Sedan är CX flighterna väldigt bra med bra lounger, bra mat på flyget, bra entertainment program, och väldigt bra kabinpersonal.)

Jag prioriterar om från BA till CX, men behåller BAEC av precis samma skäl som du.
 
Ett sätt att blidka ilskan hos alla medlemmar? Eller att få tillbaka lite framtida bokningar som kanske minskade efter att nyheterna presenterades i december?
 
Ett sätt att blidka ilskan hos alla medlemmar? Eller att få tillbaka lite framtida bokningar som kanske minskade efter att nyheterna presenterades i december?
Precis, känns lite krystat.
Måste bestämma mig inom en vecka om jag fortfarande vill ha GGL efter 30 mars 2026 eller kanske förlänga Senator 2026 alt kolla in HON.
 
Det där erbjudandet har funnits sen dag 1. Notera nivåerna att det ser ut som att man använt gamla(nuvarande) TP-nivåer som underlag. Det här är minimala bonusar i förhållande till de nya gränserna.
 
Det där erbjudandet har funnits sen dag 1. Notera nivåerna att det ser ut som att man använt gamla(nuvarande) TP-nivåer som underlag. Det här är minimala bonusar i förhållande till de nya gränserna.
Jag är lite konfunderad om bonusen gäller per resa eller per leg.
Min vanligaste resa brukar vara CPH-LHR-GLA i business (J/D) class och här får jag en extra bonus på 140TP eller 560TP dvs per leg.
Om det är per leg så är det intressant annars är det en riktigt dålig ursäkt från BA.
 
Jag är lite konfunderad om bonusen gäller per resa eller per leg.
Min vanligaste resa brukar vara CPH-LHR-GLA i business (J/D) class och här får jag en extra bonus på 140TP eller 560TP dvs per leg.
Om det är per leg så är det intressant annars är det en riktigt dålig ursäkt från BA.
Verkar vara per leg enligt deras faq
Screenshot_20250125_130141_Chrome.jpg
 
Tolkar det som bonus per leg. Oavsett så är bonusen inte så stor som @Fredrik skriver. Krävs ju 20000 TP bara för Gold.
Helt klart, men man kan lätt fixa 6leg på en helg och studera öarna i Skottland :).
Du kan utan större ansträngning få ihop 5000 bonus TP på ett år dvs OM de gäller per leg.

Edit: Jag gjorde bara 7st T/R CPH-LHR-GLA i business och på dessa skulle jag då få 3920 bonus TP.
Men det ger bara 10% av förlängning av GGL..
 
Last edited:
Toppen