Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Lite lugnande datapunkt för dig kanske, men jag uppgraderade till Elite igen 1/2-2024, fick godkänt direkt och fick 20k nivåpoäng dagen efter (2/2 2024), och även i år fick jag poängen samma dag. Så eventuellt kommer dom imorgon?
Tackar, ger det 1-2 dagar till. Antar att det är datumet från Amex som står på kontoutdraget oavsett så då bör det i teorin inte spela någon roll när poängen dyker upp så länge transaktionen är daterad till före medlemsperiodens utlöpsdatum.

En liten uppdatering, statuspoängen trillade in på kontot strax innan midnatt igår. Gick från Amex den 2 mars och daterades på EB-kontot den 3 mars. Då var guldkortet säkrat för ytterligare en period. Nu återstår det att se om Amex krediterar ytterligare 20 000 i april som rent tekniskt är en ny period eller om man får dra på sig spenderarbyxorna framöver.

Jag tänker väl rätt att ser jag till att ha ordentlig spend i april så kommer detta att resultera i 6p/100kr i statuspoäng i början av maj?
Har år som slutar 30/4 och redan säkrat Diamond men skulle vilja försöka få en ”bra start” kommande år….

Jag tänker väl rätt att ser jag till att ha ordentlig spend i april så kommer detta att resultera i 6p/100kr i statuspoäng i början av maj?
Har år som slutar 30/4 och redan säkrat Diamond men skulle vilja försöka få en ”bra start” kommande år….
Ja men utöver känslan av att få en "bra start" så finns det ingen fördel jämfört med att ha spend i tex. maj (och om du har SAS MC premium så bättre att invänta en helg med dubbla poäng, när det väl kommer).

Ja men utöver känslan av att få en "bra start" så finns det ingen fördel jämfört med att ha spend i tex. maj (och om du har SAS MC premium så bättre att invänta en helg med dubbla poäng, när det väl kommer).
Viktigt är ju att försöka flytta så mycket spend som möjligt från mars till april, så inte poängen hamnar i fel intjäningsår.
Plus det där med att invänta en dubbelhelg istället för spend på AMEX kräver ju att man spenderar en väsentlig summa över den helgen. 30,000kr eller till och med mer.

Viktigt är ju att försöka flytta så mycket spend som möjligt från mars till april, så inte poängen hamnar i fel intjäningsår.
Plus det där med att invänta en dubbelhelg istället för spend på AMEX kräver ju att man spenderar en väsentlig summa över den helgen. 30,000kr eller till och med mer.
Jo så klart att det måste vara efter april. "Ordentlig spend" är kanske en relativ term men för mig är det nog över 100kSEK åtminstone :) (och de 30kSEK bygger väl på att man inte använder sitt MC i övrigt).

Beror på hur man räknar. I min värld är "break even" 20.000 i spendering:
Spenderar man 20.000:- med Amex Elite och 0:- med SAS MC Premium på en dubbelhelg så får man 4000 Extrapoäng och 1700 Statuspoäng
Spenderar man 0:- med Amex Elite och 20.000:- med SAS MC Premium på en dubbelhelg så får man 6000 Extrapoäng och 1500 Statuspoäng. Köper man statuspoäng för 2000 Extrapoäng så har man fått 4000 Extrapoäng och 1700 Statuspoäng på samma spend.

Spenderar man mer än 20.000:- en dubbelpoänghelg så anser jag att det är mer fördelaktigt att göra det med SAS MC Premium - förutsatt att man inte nödvändigtvis behöver spenden för att nå en 2-4-1.

Jo så klart att det måste vara efter april. "Ordentlig spend" är kanske en relativ term men för mig är det nog över 100kSEK åtminstone :) (och de 30kSEK bygger väl på att man inte använder sitt MC i övrigt).

100.000:- i spend med Amex Elite ger 6500 Statuspoäng och 20000 Extrapoäng.
100.000:- i spend SAS MC Premium på en dubbelhelg ger 8500 Statuspoäng och 20000 Extrapoäng om man omvandlar 10000 Extrapoäng till 1000 Statuspoäng.

Allas behov av Extrapoäng kontra Statuspoäng är olika och som jag skrev nyss så kan intjäning till 241 också avgöra vad som är bäst.

En liten uppdatering, statuspoängen trillade in på kontot strax innan midnatt igår. Gick från Amex den 2 mars och daterades på EB-kontot den 3 mars. Då var guldkortet säkrat för ytterligare en period. Nu återstår det att se om Amex krediterar ytterligare 20 000 i april som rent tekniskt är en ny period eller om man får dra på sig spenderarbyxorna framöver.
Är på exakt samma läget som dig.
Mi n period slutar 31/3 och fick 2 transaktionen på mitt Amex om status poäng runt 20 februari.
Men efter autosweep fick jag bara bonus poäng på SAS, inga status poäng.

Hade du en transaktion på Amex sidan den 2 mars specifikt för status poäng? Eller var det bara det vanliga autosweep?
Och du antar att vi som startar ett nytt år i april kanske få 20k status poäng igen? Det skulle vara väldigt bra för mig då mitt 10de år som guld startar i april! =)

Förstår jag det rätt att man behöver ha en spend på 750.000kr/år för att nå upp i guld (45000/6*100)? Finns det något annat man kan kombinera för att få ner den lite?

Toppen