Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Men sedan gäller väl inte heller 2-4-1 på SAS bonusbiljetter (dvs. de för 50K)?
Jodå, en Amex 2-4-1 kan appliceras på en SAS bonusresa (det är bara det att man sällan vill "slösa" en 2-4-1 på en sådan, då de flesta som har 2-4-1-vouchers förmodligen även har FlyPremium).

OBS 50 000 är en enkelresa för en person. Barn kostar, om jag inte missminner mig, 50% på SAS. Så med två 2-4-1 skulle man, om man lyckas hitta biljetterna, resa tur- och retur till Thailand för 150 000. Men som sagt, det krävs väldigt mycket arbete och väldigt mycket tur för att få ihop 4 business-biljetter på samma SAS-flyg till Bangkok.

Juste. Man ska hem med hehe.

Men en tur och retur kostar väl 150k poäng hos SAS och 200k inom SkyTeam? 2 resor a 4x50.000x50%. Det är ju en miljon i spend i värsta fall eller 2,5 år.

Det kanske inte är värt mödan när man inte har jobb som kräver utlägg eller så. Ca 2,5 års kreditkortsbetalande och totalt 15.000 i avgifter för en resa i business till Thailand och då ska man betala ändå betala ca 20.000 i skatter plus boende för 50.000(?)..
Jämfört med att åka chater till Las Palmas sista minuten för 20-30 med all inclusive.

Ger jag upp för lätt eller?
Flyger du med SAS så kostar biljetterna till Thailand 50k enkelresa. Övriga skyteam är lite dyrare, men oftast enklare att hitta platser via.

Två personer t/r = 100 000 poäng inkl en 2-4-1 voucher. Barn bokas för mycket billigare poäng, barn under 2år gratis.

Att rekommendera är att boka en vuxen per bokning och 2-4-1, så ni bokar vuxen + barn, vuxen + barn.

Men som tidigare sagts, dessa biljetterr otroligt eftertraktade. Svåra att få tag på.
Kan ni tänka er att resa utanför lov och semestrar så blir det något enklare.

4 i samma plan kan bli svårt, men det går att trixa och eventuellt åka på olika plan.
Chatflights är behjälpliga om ni kan tänkas betala för deras tjänst.

Jo, gäller på alla bonusbiljetter. 2-4-1 gäller inte när sas djävla rabatterarna sina bonusbiljetter, då är det flypremium som är bäst att utnyttja.

Precis, det var vad jag skrev

*Edit: Nu kom det in många svar här på en gång, så jag kanske måste revidera min kommentar… Är det möjligtvis så att det bara är Fly Premium som inte går att kombinera med 2-4-1?

Last edited:
Nej. Vet inte var du fått 50 000 poäng ifrån, men en resa till Thailand med SkyTeam kostar i normalfallet 187 500 kr tur och retur, per person.
50.000 poäng är från SAS ja, fin. Business till Asia. Såg nu var eran siffra kommer ifrån. Bokar man inom SkyTeam är alla över 2 år vuxna så med 2st 2-4-1 är det i princip 4x187.500x50%=375.000 poäng. Bara 1.875.000 kr i spend eller ca 5 år för mig om jag räknar lite lätt och då är ju nästa mitt ofödda barn i skolan haha.

Känns som det inte kommer vara värt mödan att kunna åka Thailand i business då.. Min spend på 400.000 kr per år ger 80.000 poäng vilket skulle ge en tur och retur inom Europa varje år för hela familjen på 4 med 2st 2-4-1 i economi för 6000 i avgift plus skatter och avgifter och boende då menar folk att det inte är värt det ändå när jag kan hitta charter för under 30.000. Men alternativet är ju också att inte få något överhuvudtaget genom att inte ha kortet.

Skulle ni råda mig att avstå poängjagande givet ovan?

50.000 poäng är från SAS ja, fin. Business till Asia. Såg nu var eran siffra kommer ifrån. Bokar man inom SkyTeam är alla över 2 år vuxna så med 2st 2-4-1 är det i princip 4x187.500x50%=375.000 poäng. Bara 1.875.000 kr i spend eller ca 5 år för mig om jag räknar lite lätt och då är ju nästa mitt ofödda barn i skolan haha.

Känns som det inte kommer vara värt mödan att kunna åka Thailand i business då.. Min spend på 400.000 kr per år ger 80.000 poäng vilket skulle ge en tur och retur inom Europa varje år för hela familjen på 4 med 2st 2-4-1 i economi för 6000 i avgift plus skatter och avgifter och boende då menar folk att det inte är värt det ändå när jag kan hitta charter för under 30.000. Men alternativet är ju också att inte få något överhuvudtaget genom att inte ha kortet.

Svårt att avgöra, det är upp till dig.

För mig personligen, är det inte viktigt att åka till Thailand. Jag kan likväl åka till Miami för att få som och bad, vilket dit SAS går.

Jag skulle behålla kortet, spara poängen och då använda det på det jag kan, exempelvis en fin resa för endast mig och min sambo.
Vill jag sedan åka till Thailand med barnen så betalar jag det i cash, och samlar lite poäng till min och sambons egna resor :)

Ingen som samlar poäng gör det enbart via spend, det blir som du märker enorma summor. Du kan med små medel få in 40-50% av din spend i poäng.

Jag skulle inte gå så långt som till att avråda, men du verkar ha kommit in i det hela med orealistiska förväntningar. Jag skulle råda dig att först läsa på lite vad som faktiskt gäller för att boka bonusflyg (inklusive hur/var/när man kan förvänta sig att hitta platser med olika framförhållning), och sedan göra en egen kalkyl för om det är värt det för dig och din familj.

Bara 1.875.000 kr i spend eller ca 5 år för mig om jag räknar lite lätt och då är ju nästa mitt ofödda barn i skolan haha.
Om du tänker dig att få in alla dina poäng bara på spend, ja, så blir det till att spara ett stort antal år. Och då får du fundera på om det verkligen är värt att betala 5 års avgifter för ett Amex Elite.

Min spend på 400.000 kr per år ger 80.000 poäng

Bara som referens, min spend är också däromkring, kanske upp emot 500 ett bra år. Men jag drar regelbundet in över 200 000 poäng varje år, genom att maximera intjäningen på alla sätt jag kan, via kampanjer, smarta inköp, växla mellan olika kort beroende på situation och tidpunkt, etc. Det finns många här som klarar av att få in ännu mer. Men det är tidskrävande, absolut.

För min del innebär det 1-2 resor i Business Class för mig och min fru per år, något vi värderar högt och därmed är arbetet värt det enligt vår kalkyl. Men som sagt, du måste göra din egen.

Jodå, en Amex 2-4-1 kan appliceras på en SAS bonusresa (det är bara det att man sällan vill "slösa" en 2-4-1 på en sådan, då de flesta som har 2-4-1-vouchers förmodligen även har FlyPremium).

En följdfråga på detta… Om man ändå väljer att använda en 2-4-1 voucher på en sådan här bonusresa, gäller den bara på ena sträckan då (ifall man köper t/r biljetter)?
I så fall fattar jag vad du menar med att slösa bort.

En följdfråga på detta… Om man ändå väljer att använda en 2-4-1 voucher på en sådan här bonusresa, gäller den bara på ena sträckan då (ifall man köper t/r biljetter)?
I så fall fattar jag vad du menar med att slösa bort.
"Slösa" i bemärkelsen att man har ett begränsat antal 2-4-1, och vill generellt sett använda dem där man får mest värde av dem (dvs på den dyraste resan man kommer göra). Då blir det oftast smartare att använda FlyPremium, som man kan använda hur många gånger som helst.

Sen måste man tänka på att FlyPremium kan kombineras med kampanjrabatter, det kan inte 2-4-1.

Men en generell tumregel gäller så klart inte alltid. Ifall man vet att man bara kommer göra en SAS-resa och ingenting annat under sin 2-4-1 giltighetstid, så är det (annat än vid kampanj) bättre att använda 2-4-1 istället för FlyPremium. Har man en voucher och poäng som går ut kan det rentav vara rimligt att "bränna" en voucher för en inrikesbiljett, men det är inte standardförfarandet så att säga :)

Toppen