Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Hej. Efter några år med ett annat kreditkort har jag nu bestämt mig för att skaffa ett SAS Amex.

Verkar ha kommit in i en tid av förändring men varit rätt intressant att få en bild vad som drivit människor när det gäller nivåerna när användare hissar och dissar förändringarna som gjorts. Jag har försökt gå igenom diverse forum efter svar så ber om ursäkt på förhand om det finns svar att hitta men men tänkte också att det kan vara till nytta i tråden att se hur villkorsförändringarna påverkar en nykomling.

Min tanke är att jag kommer skaffa SAS Amex Elite, vill komma åt 2st 2-4-1 per år för familjen kommer förhoppningsvis växa till 4 under året. Så siktar på en resa till vintern 26-27. Ingen skolålder på barnen på många år så inget behov att åka på lov. Är det hur lugnt som helst då att hitta biljetter i business även nära inpå?

Funderar också om om 2-4-1-kupongerna är bundna till den nivån de intjänades på. Skulle jag kunna signa upp för Premium i ett år och under den tiden få en 2-4-1. Efter ett år byter jag upp mig till Elite och sen till bokningsdags sett till att skaffa minst till 2för1. Tror ni att det då går att boka 4 platser i business? Ett par tusenlappar sparade första året men missar ju rätt många poäng vid sign up och under året.

Har en svåger som har Amex så skulle kunna få en inbjudan från honom och då (vid Elite) erhålla 45.000 poäng via den vanliga välkomstbonusen så länge jag spenderar 45k innan 31/5. Är det värt att vänta tills det kommer någon annan bättre kampanj?

Det jag också nu funderar på är om jag som helt ny även kan norpa åt mig de 20.000 poäng ”runt den 1/4” för den sk statuspoängen som 1/4 övergår till 6p/100kr. Vad tror ni?
Svarar lite i bakvänd ordning: Signar du upp nu som ny till Elite, så bör du få dina 20.000 nivåpoäng, och sen börja tjäna in nivåpoäng per spend, ja. Men det är bara 6 veckor till brytet, så jag skulle inte förhala. 45k extrapoäng + 20k nivåpoäng är riktigt bra och en sista chans på sistnämnda. Amex kanske erbjuder ny kampanj på extrapoäng men först efter brytet, så de "sparar" 20k nivåpoäng.

Vad gäller Premium, så kommer du inte kunna använda en 2-4-1 från den till Biz/First bokningar, så det är värt att komma ihåg. Nöjer du dig mer t.ex. Plus hos SAS, så kan du spara en voucher från Premium som du tjänar in 2025 och använda den ihop med en som du tjänar ihop 2026 på ett Elite. Men hur kul är det?

4 platser i business går att boka, men när man använder 2-4-1 så måste det vara på två separata bokningar. Oklart ifall detta är en permanent ändring eller nåt SAS försöker lösa, dvs att lägga fler än en voucher på en bokning.

Jag bokar så gott som aldrig "nära inpå" utan hänger på låset, så kan inte svara på tillgängligheten, men eftersom du planerar att resa vinter 26/27 så kan jag tänka mig att du hinner få ihop två vouchers på Elite fram till slutet av 2025 och då kan hänga på låset då flesta awards släpps 11-12 månader i förväg.

Hej. Efter några år med ett annat kreditkort har jag nu bestämt mig för att skaffa ett SAS Amex.

Verkar ha kommit in i en tid av förändring men varit rätt intressant att få en bild vad som drivit människor när det gäller nivåerna när användare hissar och dissar förändringarna som gjorts. Jag har försökt gå igenom diverse forum efter svar så ber om ursäkt på förhand om det finns svar att hitta men men tänkte också att det kan vara till nytta i tråden att se hur villkorsförändringarna påverkar en nykomling.

Min tanke är att jag kommer skaffa SAS Amex Elite, vill komma åt 2st 2-4-1 per år för familjen kommer förhoppningsvis växa till 4 under året. Så siktar på en resa till vintern 26-27. Ingen skolålder på barnen på många år så inget behov att åka på lov. Är det hur lugnt som helst då att hitta biljetter i business även nära inpå?

Funderar också om om 2-4-1-kupongerna är bundna till den nivån de intjänades på. Skulle jag kunna signa upp för Premium i ett år och under den tiden få en 2-4-1. Efter ett år byter jag upp mig till Elite och sen till bokningsdags sett till att skaffa minst till 2för1. Tror ni att det då går att boka 4 platser i business? Ett par tusenlappar sparade första året men missar ju rätt många poäng vid sign up och under året.

Har en svåger som har Amex så skulle kunna få en inbjudan från honom och då (vid Elite) erhålla 45.000 poäng via den vanliga välkomstbonusen så länge jag spenderar 45k innan 31/5. Är det värt att vänta tills det kommer någon annan bättre kampanj?

Det jag också nu funderar på är om jag som helt ny även kan norpa åt mig de 20.000 poäng ”runt den 1/4” för den sk statuspoängen som 1/4 övergår till 6p/100kr. Vad tror ni?
Hejsan!

Ja, vissa destinationer går det enkelt att hitta bonusplatser till tätt inpå, exempelvis new york eller Washington. Annars är det att hänga på låset ca 1 år innan utresan som gäller för att vara säker.

Jag hade nog personligen inte väntat, jag hade gärna vilja ha dessa 20 000 nivåpoäng som ges ut innan 1a april, sedan ändras det till spendbaserade nivåpoäng, det innebär att du första året har extra enkelt att nå upp till guldnivå på SAS. Blir det erbjudande så är det då troligtvis 60 000p och då tar jag hellre 45k +20k nivå nu.

Är det typiska semestdestination typ Thailand du avser resa till så kommer det sannolikt inte vara lätt att hitta platser i business tätt inpå - snarare tvärtom, inte säkert att du kommer hitta fyra platser ens långt i förväg så som det ser ut nu...

Att få ihop vouchers är inte så svårt men kommer du få ihop tillräckligt med poäng för fyra personer, snarare det som brukar vara utmaningen om du främst tänker dra in poäng via spend på kort.

Tack för snabba svar!

Blir Elite med 45k bonuspoäng plus 20k nivåpoäng.

Är det samma fyra personer du planerar att resa med skulle jag rekommendera att skapa en point-sharing-grupp så att ni tillsammans samlar poäng
Ja det är samma 4. Dock är en av dem snart 2 och den andra in the making om man säger så
Men förstår va du menar och det är nämligen nästa fundering jag har. Jag ser framför mig att jag är ’kortmedlemem’ och min sambo är ”extrakortmedlem’. Alla poäng kommer till mitt(vårt) konto.
Undrar därför om man kan följa var och ens saldo under månaden? Eller syns det först när fakturan kommer vad ens del av fakturan är? Har man olika kreditgränser för varje kort eller går det mot samma kredit?
Vi har såklart matkonto och betalar alla gemensamma utgifter lika men sen är vi ändå mycket att ens lön är ens lön och gör jag inte av med allt är det mitt att spara undan hur jag vill.
I samma anda kommer jag nog därför vilja ha ännu ett kort för gemensamma köp, matkonto i folkmun. Helt enkelt för att skilja på mitt, ditt och vårt. Betalar gärna ett par hundralappar för ett tredje kort för att slippa dra bort själv från ens egna saldo.

Någon som har erfarenhet av detta?

Tack för snabba svar!

Ja det är samma 4. Dock är en av dem snart 2 och den andra in the making om man säger så
Men förstår va du menar och det är nämligen nästa fundering jag har. Jag ser framför mig att jag är ’kortmedlemem’ och min sambo är ”extrakortmedlem’. Alla poäng kommer till mitt(vårt) konto.
Undrar därför om man kan följa var och ens saldo under månaden? Eller syns det först när fakturan kommer vad ens del av fakturan är? Har man olika kreditgränser för varje kort eller går det mot samma kredit?
Vi har såklart matkonto och betalar alla gemensamma utgifter lika men sen är vi ändå mycket att ens lön är ens lön och gör jag inte av med allt är det mitt att spara undan hur jag vill.
I samma anda kommer jag nog därför vilja ha ännu ett kort för gemensamma köp, matkonto i folkmun. Helt enkelt för att skilja på mitt, ditt och vårt. Betalar gärna ett par hundralappar för ett tredje kort för att slippa dra bort själv från ens egna saldo.

Hej
Ni har samma kredit och alla inköp går mot samma kredit. Du kan se i appen vem som handlat och hur mycket sen kommer varje korts köp uppdelat på månadsfakturan. Poängen kommer in på huvukortsägaren Eurobonus enbart.

Har chattat med Amex' kundservice ikväll och tydligen är detta erbjudande borttaget och ersatts med att man får 10.000 bonuspoäng istället. Jag frågade varför det var borttaget (det skulle ju gälla till den 2/3) men fick inget svar mer än att erbjudandena kan variera hela tiden, typ.
Jag ser fortfarande erbjudandet om 20 000 bonuspoäng vid uppgradering från Premium till Elite. Dessutom har de tagit bort kravet på att man inte ska ha haft ett Elite kort senaste 12 månaderna. Har också bekräftat båda dessa med kundtjänst.

• Gilla
Reactions: Gus
Tack för snabba svar!

Skaffar sambon extrakort blir sambon högst troligt inte tillgänglig för egen signup bonus. Kan vara värt att tänka på att du har kortet första året, och sen efter ett år byter ni till att sambon har kortet och självklart värvar du sambon då. Det är ett bra sätt att boosta poängen ni får in.

Jag ser fortfarande erbjudandet om 20 000 bonuspoäng vid uppgradering från Premium till Elite. Dessutom har de tagit bort kravet på att man inte ska ha haft ett Elite kort senaste 12 månaderna. Har också bekräftat båda dessa med kundtjänst.
Det här fick jag på mailen idag (lite konfunderad varför eftersom jag redan uppgraderat). Bonuspoängen kommer med kravet på 45tsek i spend innan 31/5. Ser inget om att man inte får ha haft Elite de senaste 12 mån så det kan jag inte bekräfta/dementera
1740048125576.png

Toppen