Jannes
Medlem
Svarar lite i bakvänd ordning: Signar du upp nu som ny till Elite, så bör du få dina 20.000 nivåpoäng, och sen börja tjäna in nivåpoäng per spend, ja. Men det är bara 6 veckor till brytet, så jag skulle inte förhala. 45k extrapoäng + 20k nivåpoäng är riktigt bra och en sista chans på sistnämnda. Amex kanske erbjuder ny kampanj på extrapoäng men först efter brytet, så de "sparar" 20k nivåpoäng.Hej. Efter några år med ett annat kreditkort har jag nu bestämt mig för att skaffa ett SAS Amex.
Verkar ha kommit in i en tid av förändring men varit rätt intressant att få en bild vad som drivit människor när det gäller nivåerna när användare hissar och dissar förändringarna som gjorts. Jag har försökt gå igenom diverse forum efter svar så ber om ursäkt på förhand om det finns svar att hitta men men tänkte också att det kan vara till nytta i tråden att se hur villkorsförändringarna påverkar en nykomling.
Min tanke är att jag kommer skaffa SAS Amex Elite, vill komma åt 2st 2-4-1 per år för familjen kommer förhoppningsvis växa till 4 under året. Så siktar på en resa till vintern 26-27. Ingen skolålder på barnen på många år så inget behov att åka på lov. Är det hur lugnt som helst då att hitta biljetter i business även nära inpå?
Funderar också om om 2-4-1-kupongerna är bundna till den nivån de intjänades på. Skulle jag kunna signa upp för Premium i ett år och under den tiden få en 2-4-1. Efter ett år byter jag upp mig till Elite och sen till bokningsdags sett till att skaffa minst till 2för1. Tror ni att det då går att boka 4 platser i business? Ett par tusenlappar sparade första året men missar ju rätt många poäng vid sign up och under året.
Har en svåger som har Amex så skulle kunna få en inbjudan från honom och då (vid Elite) erhålla 45.000 poäng via den vanliga välkomstbonusen så länge jag spenderar 45k innan 31/5. Är det värt att vänta tills det kommer någon annan bättre kampanj?
Det jag också nu funderar på är om jag som helt ny även kan norpa åt mig de 20.000 poäng ”runt den 1/4” för den sk statuspoängen som 1/4 övergår till 6p/100kr. Vad tror ni?
Vad gäller Premium, så kommer du inte kunna använda en 2-4-1 från den till Biz/First bokningar, så det är värt att komma ihåg. Nöjer du dig mer t.ex. Plus hos SAS, så kan du spara en voucher från Premium som du tjänar in 2025 och använda den ihop med en som du tjänar ihop 2026 på ett Elite. Men hur kul är det?
4 platser i business går att boka, men när man använder 2-4-1 så måste det vara på två separata bokningar. Oklart ifall detta är en permanent ändring eller nåt SAS försöker lösa, dvs att lägga fler än en voucher på en bokning.
Jag bokar så gott som aldrig "nära inpå" utan hänger på låset, så kan inte svara på tillgängligheten, men eftersom du planerar att resa vinter 26/27 så kan jag tänka mig att du hinner få ihop två vouchers på Elite fram till slutet av 2025 och då kan hänga på låset då flesta awards släpps 11-12 månader i förväg.