Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Är det typiska semestdestination typ Thailand du avser resa till så kommer det sannolikt inte vara lätt att hitta platser i business tätt inpå - snarare tvärtom, inte säkert att du kommer hitta fyra platser ens långt i förväg så som det ser ut nu...

Att få ihop vouchers är inte så svårt men kommer du få ihop tillräckligt med poäng för fyra personer, snarare det som brukar vara utmaningen om du främst tänker dra in poäng via spend på kort.

Jag räknar med en spend på minst 400k totalt för familjen vilket skulle ge 80k poäng.
För en öst/väst resa behöver för vuxna + barn 50x2x50% + 50x2x50% = 100k inom SkyTeam, 75k för om vi reser med SAS. Då saknas 20k per år men det får jag hitta en lösning på under årets gång, men 45k sign up hjälper ju en del under första tiden.

Men är det alltså så högt tryck att alla avgångar, alla avgångar tar slut ca 330 dagar i förväg hela vintern eller är det så få platser som är till för bonus? Eller gäller det bara Thailand och att då finns andra resmål till värmen som är enklare att boka?
Lite rädd att jag inte lyckas få ihop 100k poäng till november för att kunna boka resa i november/december/januari nästa år. Lite ur fas med vintern typ.

Ser att folk menar att det är ovärt att åka till inom Europa med bonuspoäng. Varför är det så?

Hej
Ni har samma kredit och alla inköp går mot samma kredit. Du kan se i appen vem som handlat och hur mycket sen kommer varje korts köp uppdelat på månadsfakturan. Poängen kommer in på huvukortsägaren Eurobonus enbart.
Okej men inte ett uppdelat saldo för varje kort utan då bara summor i en lista som man får addera ihop själv om man vill hålla koll under månaden gång vad varje ’medlem’ spenderar?

Ser att folk menar att det är ovärt att åka till inom Europa med bonuspoäng. Varför är det så?
Allt beror på vad cash priset är för biljetter.
Säg att du har Elite i 1 år för att få poängen som behövs, då har du en kostnad på 6000 kronor och sen får du betala skatter på några tusen också så totalt kanske det blir 10k i utgifter för att få poängen och boka flyget.

Jämför det med att köpa biljetterna, kostar det under 10k sek för familjen så har du ju gjort en förlust mot att köpa, samt att du blir extremt begränsad med att boka bonusbiljetter då det bara finns ett fåtal per flight.

Sen finns det motsatta inrikes där en enkel biljett kostar 5000 poäng och vid fel tid på året kan samma flyg kosta 4000 att köpa för pengar, då blir värdet väldigt bra för poäng.

Jag räknar med en spend på minst 400k totalt för familjen vilket skulle ge 80k poäng.
För en öst/väst resa behöver för vuxna + barn 50x2x50% + 50x2x50% = 100k inom SkyTeam, 75k för om vi reser med SAS. Då saknas 20k per år men det får jag hitta en lösning på under årets gång, men 45k sign up hjälper ju en del under första tiden.

Men är det alltså så högt tryck att alla avgångar, alla avgångar tar slut ca 330 dagar i förväg hela vintern eller är det så få platser som är till för bonus? Eller gäller det bara Thailand och att då finns andra resmål till värmen som är enklare att boka?
Lite rädd att jag inte lyckas få ihop 100k poäng till november för att kunna boka resa i november/december/januari nästa år. Lite ur fas med vintern typ.

Okej men inte ett uppdelat saldo för varje kort utan då bara summor i en lista som man får addera ihop själv om man vill hålla koll under månaden gång vad varje ’medlem’ spenderar?
En tur och retur till tex Thailand kostar 165k poäng per person i business (om det inte är med SAS) så med 2 st vouchers blir det 330k poäng för er fyra. Barn under två är dock gratis.

Tillgängligheten på bonusbiljetter i business är rätt dålig för tillfället, speciellt om man vill ha fyra platser på samma flight.

Juste. Man ska hem med hehe.

Men en tur och retur kostar väl 150k poäng hos SAS och 200k inom SkyTeam? 2 resor a 4x50.000x50%. Det är ju en miljon i spend i värsta fall eller 2,5 år.

Det kanske inte är värt mödan när man inte har jobb som kräver utlägg eller så. Ca 2,5 års kreditkortsbetalande och totalt 15.000 i avgifter för en resa i business till Thailand och då ska man betala ändå betala ca 20.000 i skatter plus boende för 50.000(?)..
Jämfört med att åka chater till Las Palmas sista minuten för 20-30 med all inclusive.

Ger jag upp för lätt eller?

Men en tur och retur kostar väl 150k poäng hos SAS och 200k inom SkyTeam? 2 resor a 4x50.000x50%.
Nej. Vet inte var du fått 50 000 poäng ifrån, men en resa till Thailand med SkyTeam kostar i normalfallet 187 500 kr tur och retur, per person. Dock, vissa flygbolag är dyrare och innebär en x2 multipel, dvs 375 000, per person.

Med en 2-4-1-voucher halveras det. Men vi talar ändå om 375 000 - 750 000 för en resa till Thailand för fyra pers, efter du använt två stycken 2-4-1.

Att resa med SAS är väsentligt billigare, speciellt med barn, men dessa biljetter är väldigt svåra att få (det är extremt många som är ute efter ett fåtal biljetter), och sannolikheten att hitta 4 styck på samma flyg är försvinnande liten.

Toppen