Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Kanske inte, men inte självklart att det är superenkelt heller. För att komma in i loungen måste man (åtminstone idag) visa boarding card till en människa, där är det nog inga stora problem, men för fasttrack så är den befintliga lösningen att man scannar en statisk QR-kod med sin Amex Experience-app, och den lösningen skulle man behöva göra om helt för att blanda in det specifika flygbolaget man reser med.
Fast den informationen finns ju på boardingpasset redan nu om man betalat med elitkortet och säkert även i den tillhörande qr-koden på detsamma. Att implementera att biljetter köpta till en SK-flight med ett elitekort ger qr-koden på det boardingpasset tillgång till fasttrack är inte direkt avancerat. Om de på SAS inte klarar av det själva kan jag hjälpa dom nästan gratis den dagen det skulle vara aktuellt.

Attachments

• Screenshot_20250203_212139_SAS.jpg
    Screenshot_20250203_212139_SAS.jpg
    54,3 KB · Visningar: 121
Lite osäker på om du skämtar eller är seriös, men det där elite har inget med betalkort att göra utan är utifrån att du är ebs.

Det finns inget på boarding kort om hur biljetten är betald alls. I eticket står det att det är amex men den gör ingen skillnad på olika sorter - och det finns inte på boarding kortet.

Hej! Liknande frågeställningar har säkert ställts tidigare under tråden, men hittade inget som riktigt motsvarade min situation.

Idag: SAS Amex Premium ~ 500-600k SEK i spend per år.

Önskar: Kunna göra nån awardresa i business till andra världsdelar varje år, samt kanske en vanlig awardtrip inom Europa. Status osv inte något viktigt för min del.

Funderar på: Skaffa Elite istället? Kan ge ett extrakort till tjejen och kanske få in 100k i spend till per år.

Fråga: Är det värt kostnaden för Elite? Finns det något bättre upplägg som en okkuning som mig inte vet? (MC, Amex Platinum)
Om Elite, bara att uppgradera nu eller ska man vänta in nåt uppgraderingserbjudande eller liknande? De 15 000 bonuspoäng som det står att man ska få, får man dem även när man uppgraderar från Premium till Elite?
Tack på förhand :)

Hej! Liknande frågeställningar har säkert ställts tidigare under tråden, men hittade inget som riktigt motsvarade min situation.

Önskar: Kunna göra nån awardresa i business till andra världsdelar varje år, samt kanske en vanlig awardtrip inom Europa. Status osv inte något viktigt för min del.

Funderar på: Skaffa Elite istället? Kan ge ett extrakort till tjejen och kanske få in 100k i spend till per år.

Fråga: Är det värt kostnaden för Elite? Finns det något bättre upplägg som en okkuning som mig inte vet? (MC, Amex Platinum)
Om Elite, bara att uppgradera nu eller ska man vänta in nåt uppgraderingserbjudande eller liknande? De 15 000 bonuspoäng som det står att man ska få, får man dem även när man uppgraderar från Premium till Elite?
Just nu är det kampanj på uppgradering med 20k poäng.
De 15k du ser är för att skaffa kortet som ny kund och gäller inte om du haft ett amex senaste 12 månader.
Om du vill flyga business så har du bara ett val och det är att byta till Elite (om du vill ha rabatten) så inte så mycket att fundera på i så fall. Om du tycker det är värt att betala 6000 för business låter jag vara osagt, men kan lova att du inte hittar det billigare på andra ställen (om du inte kan nå högsta flypremium med sas mc).

Om ni väntar in någon bra kampanj så kan det vara värt att inte ge extrakort till din tjej utan bjuda in henne så du får inbjudningsbonus och hon får sign-up bonus (under antagande att hon inte har något Amex i dagsläget).

Kommer bli "enklare" att tjäna poäng med Amex. Svea Bank håller på med tester just nu för deras e-handels checkout.
Amex ska fungera som betalsätt för alla som kör Svea Checkout i deras e-handel.

Har ingen erfarenhet av Svea Banks betallösning, men jag antar att det funkar ungefär som Klarna och då gissar jag de/Amex kan välja vilka butiker och leverantörer som accepteras… Eller?

Toppen