Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Lite osäker på om du skämtar eller är seriös, men det där elite har inget med betalkort att göra utan är utifrån att du är ebs.

Det finns inget på boarding kort om hur biljetten är betald alls. I eticket står det att det är amex men den gör ingen skillnad på olika sorter - och det finns inte på boarding kortet.
Jag var nog otydlig. Menar att informationen står på boardingkortet och samma info finns i QR-kod tillsammans med all annan info på boardingkortet. Att få in uppgiften om att en biljett är betald betald med Elitekortet och därmed göra så att qr-koden ger tillgång till fasttrack i en automat och även så att en människa kan se det är inga problem.

En person kan ju nu se statusnivå visuellt under qr i klartext och en qr-läsare får info från koden. Att ha även klartext Amex Elite och den infon i en QR-kod är inte direkt svårt att lösa.

Så ja jag är seriös men fick inte fram vad jag menade för jag själv tyckte det var självklart. Men hoppas jag fick fram det denna gång. Annars ger jag nog upp.

Jag var nog otydlig. Menar att informationen står på boardingkortet och samma info finns i QR-kod tillsammans med all annan info på boardingkortet. Att få in uppgiften om att en biljett är betald betald med Elitekortet och därmed göra så att qr-koden ger tillgång till fasttrack i en automat och även så att en människa kan se det är inga problem.

En person kan ju nu se statusnivå visuellt under qr i klartext och en qr-läsare får info från koden. Att ha även klartext Amex Elite och den infon i en QR-kod är inte direkt svårt att lösa.

Så ja jag är seriös men fick inte fram vad jag menade för jag själv tyckte det var självklart. Men hoppas jag fick fram det denna gång. Annars ger jag nog upp.
Det är inte svårt att lägga till information på boardingkort eller i dess QR-kod. Det som troligtvis är utmaningen är hur man ska avgöra vilka som ska ha detta eller inte. Vi vet att SAS kan se om biljetter är betalda med Amex men att det även ska komma med vilken variant finns inte stöd för idag. Det skulle ju krävas att någon form av matchning görs mot Amex databas vilket då även måste ske enligt PCI-DSS. När man dessutom blandar in resebyråer osv så blir det väldigt komplicerat.

Edit: ett alternativ skulle väl vara isåfall att SAS lägger in det som en förmån till alla som har kortet som ytterligare en statusnivå.

Last edited:
Det är inte svårt att lägga till information på boardingkort eller i dess QR-kod. Det som troligtvis är utmaningen är hur man ska avgöra vilka som ska ha detta eller inte. Vi vet att SAS kan se om biljetter är betalda med Amex men att det även ska komma med vilken variant finns inte stöd för idag. Det skulle ju krävas att någon form av matchning görs mot Amex databas vilket då även måste ske enligt PCI-DSS. När man dessutom blandar in resebyråer osv så blir det väldigt komplicerat.

Edit: ett alternativ skulle väl vara isåfall att SAS lägger in det som en förmån till alla som har kortet som ytterligare en statusnivå.
Dessutom är väl formatet på koden standardiserat, så ett ensamt flygbolag kan inte bara hitta på egna saker att lägga till.

Ja eller det att faktum att Elite kortet inte ens har fasttrack är lite kasst kan jag tycka. Är ju ändå det dyraste sas-brandade kortet så kan tycka att det borde vara en förmån som kan ingå. I min värld vore det nästan rimligare att ha den förmånen på Elite än Platinumkortet. Fast man kanske ser det som så att merparten av de som har Elite har guld och då blir den förmånen onödig.

Men som du är inne på så borde dom iaf kunna ha nån form av rabatt till sin lounge för Elite.

Det skulle ju dock krävas att man har betalat biljetten med det kortet. Dvs förmånen skulle inte gälla bokningar betalda via resebyrå eller annan mellanhand. Vilket inte krävs vid tex Amex Platinum.

Skulle inte hoppas på några nya förmåner med Elite. Det har ju snarare varit så att de förmåner som faktiskt fanns tidigare, förutom poängintjäning, vouchers och reseförsäkringar, alla har skalats bort. Gällande den senaste förändringen i intjäning av nivåpoäng förutsätter jag även att Amex räknat på kortinnehavares spend och att syftet är att dra ned antalet utbetalda nivåpoäng på totalen. Skulle visserligen kunna öppna upp för att man med dessa neddragningar har större möjlighet att införa andra förmåner. Men sammanfattningsvis känns det som att Amex senaste åren känt sig tvungna att skala ned på förmåner och höjt kortavgifter. Att det då skulle vara aktuellt med Fast Track/loungeförmåner ser jag som väldigt osannolikt även om det såklart hade varit väldigttrevligt.

Skulle inte hoppas på några nya förmåner med Elite. Det har ju snarare varit så att de förmåner som faktiskt fanns tidigare, förutom poängintjäning, vouchers och reseförsäkringar, alla har skalats bort.

Jag tror inte heller att det kommer komma några nya förmåner. Men jag är dock nyfiken, vilka förmåner tänker du på som fanns tidigare som nu skalats bort? Poängintjäning, vouchers, och reseförsäkring är väl ändå de anledningar som 99% av innehavarna framförallt är ute efter.

Lounge on the go fanns ju en kort period, men det kan väl knappast ha funnits mer än under ett halvår eller så, så det räknar jag inte som en förmån som skalats bort, utan som en tillfällig extra förmån. Men jag kanske har glömt något.

Jag tror inte heller att det kommer komma några nya förmåner. Men jag är dock nyfiken, vilka förmåner tänker du på som fanns tidigare som nu skalats bort? Poängintjäning, vouchers, och reseförsäkring är väl ändå de anledningar som 99% av innehavarna framförallt är ute efter.

Lounge on the go fanns ju en kort period, men det kan väl knappast ha funnits mer än under ett halvår eller så, så det räknar jag inte som en förmån som skalats bort, utan som en tillfällig extra förmån. Men jag kanske har glömt något.
Du har nog missuppfattat mitt inlägg. Självklart, det är nog ingen som primärt skaffat kortet för övriga förmåner. Jag kan också tillägga att jag är glad att Amex plockat bort dessa istället för att dra ned på intjäning av bonuspoäng, försämrad reseförsäkring eller liknande. Ingen av de övriga förmånerna saknar jag nämnvärt och jag minns inte exakt vilka som erbjudits men utöver lounge on the go som du nämner fanns diverse erbjudanden i appen Amex Experiences. Där erbjöds olika tillfälliga erbjudanden som t.ex. gratis DI, evenemangsbiljetter, lounge on the go osv.

Poängen med inlägget var helt enkelt kopplat till diskussionen om nya förmåner och med tanke på utvecklingen ställer jag mig tveksam till att det som nämns här i tråden kommer att införas.

Lite off-topic, men är det bara jag som irriterar mig otroligt mycket på stavfelet när man ska ange engångskod vid betalning?!

"Angen koden" :rolleyes:

1738782078543.png

Toppen