Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

En lite märklig sak, som samtidigt kan adderas som förmån, är ju att Amex har en lounge på Arlanda men Elit har ingen tillgång till den alls. Ge Elit 5 loungeentréer per år eller sätt ett förmånligt pris typ €20 per gång.
Ja eller det att faktum att Elite kortet inte ens har fasttrack är lite kasst kan jag tycka. Är ju ändå det dyraste sas-brandade kortet så kan tycka att det borde vara en förmån som kan ingå. I min värld vore det nästan rimligare att ha den förmånen på Elite än Platinumkortet. Fast man kanske ser det som så att merparten av de som har Elite har guld och då blir den förmånen onödig.

Men som du är inne på så borde dom iaf kunna ha nån form av rabatt till sin lounge för Elite.

Ja eller det att faktum att Elite kortet inte ens har fasttrack är lite kasst kan jag tycka. Är ju ändå det dyraste sas-brandade kortet så kan tycka att det borde vara en förmån som kan ingå.

Gissar att SAS inte är så roade av förmåner som gäller om man flyger icke-SAS (eller icke-Skyteam) på de brandade korten.

Min förhoppning är att det inom närmsta 2 åren kommer bli förbättringar så jag satsar på Elite ändå.
Finns även de som behöver statuspoängen, för egen del kommer jag hamna på 60-70k nivåpoäng enbart på kreditkort och concious travel så finns bra argument för att Elite fortsatt är ett bra kort att ha.
Skippar du platinum och points plus då? Jag klarar troligtvis att få ihop 90k utan elite så points plus och premium för voucher var en bra kombo. Nu blir ett nytt läge, svåra val. Trist att de inte längre erbjuder en kombo av Platinum och elit, eller något nersatt pris särskilt för LTG och EBD.

Gissar att SAS inte är så roade av förmåner som gäller om man flyger icke-SAS (eller icke-Skyteam) på de brandade korten.
De hade ju kunnat begränsa det till enbart SAS flyg, men det får man ju å andra sidan från status vilket man ju också får med kortet så det blir ju då en rätt onödig förmån.

En lite märklig sak, som samtidigt kan adderas som förmån, är ju att Amex har en lounge på Arlanda men Elit har ingen tillgång till den alls. Ge Elit 5 loungeentréer per år eller sätt ett förmånligt pris typ €20 per gång.
I UK ingick det inte heller loungetillgång i det Amex BA Premium Plus jag hade där, trots förekomsten av en Centurion-lounge på LHR T3, så det är inget unikt för Sverige. Jag tror att logiken är att Amex-lounger är avseeda för "rena" Amex kort snarare än för co-brandade kort. Inget jag gillar, men som sagt inget som hittats på specifikt för Sverige.

Last edited:
Exakt! Har man redan EBG och samtidigt Fly Premium (business nivå) känns Elite rätt så värdelöst… iaf. som det ser ut nu.

Jag håller inte riktigt med.

Jag är EBG (LTG) och har även FlyPremium (Business). För mig är Elitekortet forfarande grymt då det gör att jag kan få ihop 2 vouchers varje år.

Jag drar allt som oftast in cirka 200k-400k poäng per år, och gör minst 3st awardresor. Då behövs både två vouchers utöver FlyPremium.

Däremot, om man inte lägger ner så mycket tid som undertecknad på att samla ihop poäng, så känns Elite överflödigt.

Bara värvningsbonusarna på Elite, kombinerat med 2-4-1, gör att jag anser att jag kan "räkna hem" kostnaden relativt enkelt. Några värvningar per år kombinerat med voucher är en longhaul business med SkyTeam för två bara det.

Utbudet av bonusresor har givetvis försämrats rejält. Men med flexibilitet vad gäller destination har jag hittills fått till bra resor alla gånger jag försökt, tom över jul och nyår. Men visst saknar man utbudet med *A och möjligheten att bygga ben för ben utan en massa nya begränsningar.

Last edited:
Bara värvningsbonusarna på Elite, kombinerat med 2-4-1, gör att jag anser att jag kan "räkna hem" kostnaden relativt enkelt. Några värvningar per år kombinerat med voucher är en longhaul business med SkyTeam för två bara det.

Utbudet av bonusresor har givetvis försämrats rejält. Men med flexibilitet vad gäller destination har jag hittills fått till bra resor alla gånger jag försökt, tom över jul och nyår. Men visst saknar man utbudet med *A och möjligheten att bygga ben för ben utan en massa nya begränsningar.
Hur löser du ”några per år”? Är det folk som signar upp och sen kliver av? När de flesta polarna redan har är det ju svårt. Är ju onekligen nyckeln till de väldigt höga poängen.

Toppen