Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Kanske inte vilket jag vill, men indirekt så kan jag boka flyg med vilket jag vill. Vill jag flyga med Sky team så för jag över till KLM eller AF.. vill jag flyga med star alliance till turkish, tap. Finns även andra alternativ som finnair, qatar samt etihad ;)

Vilket kort pratar du om nu? Du pratar inte om SAS AMEX-kort.

Snabb graf på när MC Premium blir bättre än Elite på en 2x-poänghelg (Har antagande att man gjort något litet köp för att få 500nivåpoäng med MC trots med Elite):

Så om du behöver Nivåpoäng, använd Elite om spend är mindre än 33k, men om bonuspoäng är viktigare, använd MC Premium!
1737541517792.png

Även om det inte är positiva nyheter detta så är det roliga nyheter, första gången man fick lite puls i samband med bonusjagandet sen man var ny i gemet :)
Man blir tvungen att tänka lite och hade jag redan sen innan satt upp en plan för framtida kort och tankeverksamheter inför hösten och troligen gav detta mig nog än mer vatten på min kvarn hur jag kommer göra efter i höst!

Har haft Elite i många år. Nedgraderade nyligen till premium, dels då spenden i år inte kommer upp 300.000, dels då det ju fasen inte finns ngr resor att boka längre nästan. Vet många reser västerut och där finns ju en del. Själv reser jag enkom österut (Thailand). Då har ju Star Alliance varit kanon. Men efter inträdet i SKYTEAM och svårigheten att hitta resor så säger jag nog banne mig upp även premium.

Snabb graf på när MC Premium blir bättre än Elite på en 2x-poänghelg (Har antagande att man gjort något litet köp för att få 500nivåpoäng med MC trots med Elite):

Så om du behöver Nivåpoäng, använd Elite om spend är mindre än 33k, men om bonuspoäng är viktigare, använd MC Premium!

Också värt att poängtera att detta gäller för spend i SEK. Kan du få dina spend i annan valuta under en dubbelhelg så når du brytpunkten för nivåpoäng med MC Premium redan vid 12500 kr (och vid 7700 vid köp av flygbiljetter på sas.se).

Har haft Elite i många år. Nedgraderade nyligen till premium, dels då spenden i år inte kommer upp 300.000, dels då det ju fasen inte finns ngr resor att boka längre nästan. Vet många reser västerut och där finns ju en del. Själv reser jag enkom österut (Thailand). Då har ju Star Alliance varit kanon. Men efter inträdet i SKYTEAM och svårigheten att hitta resor så säger jag nog banne mig upp även premium.
Mer till oss andra!

Svar från chatten, oavsett när elite-hållare fick sina poäng 2024 så kommer alla att få 20k 1april 2025.

Väldigt tråkigt för min del, min poängresa blir helt onödig att utföra nu i mars. Samt att min nya period börjar 1maj så jag kommer ej kunna ta del av dubbla poäng under samma kvalificeringsperiod

Toppen