Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Har ni missat nyheterna om övergången till Sky Team (färre flygbolag än Star Alliance), förbudet mot att bygga resor segment-för-segment, dubbelt poängpris för UX, CI & VN samt den katastrofala tillgängligheten?
Leg for leg ska väl vara ok igen?

Jag tänker såhär, vist en del saker är sämre men då jag är bättre uppdaterad än 99,99% av alla som försöker boka så blir det mycket svårare för dom än för mig och jag har fortsatt efter övergången till Skyteam kunnat boka 3 resor mer eller mindre exakt så som jag önskade.

Det enda som är konstant är förändring. De som snabbast anpassar sig till den nya verkligheten kommer alltid vara vinnare.

Att värdet på Premium kortet har försämrats rejält är ju odiskutabelt.

Gällande Elite 2-4-1 vouchers är det ingen förändring. Den stor förändringen med Elite kortet är hur nivåpoängen delas ut. Från att tidigare ha "köpt" nivåpoängen för 4800 kr om året (ändrades nyligen till 6000 kr) kräver Amex nu en betydande motprestation av mig för att jag ska få in samma poängantal på mitt Eurobonus konto. Denna motprestation är inte på något sätt "gratis". Det innebär att valfriheten minskar påtagligt, beträffande kortval vid inköp, upp till dryga 300 000 kr. Även om det inte påverkar mig personligen i dagsläget innebär det att en spend på drygt 300 000 kr om året blir "Amex märkt" i framtiden för att jag ska kunna få mina poäng. Och undrar hur många som verkligen drar nytta/tjänar något på de "överskjutande" nivåpoängen som man har möjlighet till efter att ha uppnått 20k nivån? Detta pga att det redan var relativt enkelt att nå Guld status med 20k poäng som startnivå. Värdet på diamant status anser åtminstone jag vara tämligen begränsat. Lägg därtill det urholkade värdet på 2-4-1, så är frågan om man inte ska säga upp sitt Elite? Att förändringen skulle leda till flera platser i business är ju ren spekulation, lite för många faktorer som ska vägas in i den ekvationen för att det ska gå att komma med någon vettig gissning. Det kan säkert också gå åt andra hållet.

Elite har varit ett grymt bra kort för mig sen det lanserades. Inte rest ihop särskilt mkt poäng senaste 5-6 åren pga ändrat jobb och andra resmönster, men har haft hög spend på kortet som gett mig 1-2 longhaul varje år. Ibland har jag löst Guld själv och ibland har jag fått det av en Diamond-kompis. Nu kommer jag tappa Guld sista mars men ser ut att med det nya kunna tjäna ihop den igen bara genom spend. Så för vissa av oss är det ju uppenbart en stor uppsida. Frågan är om man behåller MC som iofs ändå ger 6000 poäng om året utan särskilt stor insats. Premium känns ju stendött.

Tack vare Amex Elit har jag kunnat resa runt hela världen på ett sätt som hade varit omöjligt via revenue. Flugit C kanske 30-40 sträckor och F 6 gånger. Så för 60-70 tusen kr som både Elite och MC kostat mig under perioden har jag rest för miljonbelopp om man skulle räkna på det. Oftast flugit själv på uppstuds och humör men även tagit med familjen på vissa resor. Galet värt kort säger jag.

Last edited:
Är ett väldigt gnäll på att folk tycker Elit är för dyrt och att man ska betala 500 kr i månaden.
Jag kan ha förståelse för det om man är ensam och inte har så stor spend. Men annars förstår jag inte alls faktiskt. Har nu haft Elit och MC premium sen 2018 och betalat 46935 kr för att ha dessa kort, men vad har dessa två kort gett mig i kickback då?

Jo massor av resor i en kabinklass som jag bara drömt om och som jag bara trodde rika personer hade råd med.
Om man är lite kreativ och läser runt lite på olika sidor finns mycket enkla tips för att få upp spend och få in mängder av EB-poäng.
Så klart tycker vi olika i detta och hittills har jag TOTALT betalat 95000 kr inklusive skatter och avgifter sen 2018.

För de 95000 kr har jag och min familj åkt till delar av världen vi aldrig skulle åkt till
Hade jag inte hittat till BC hade inte någon av dessa resor blivit av och vi hade väl köpt nån charterresa då och då.
Så ett stort tack till alla här på BC

Visa bifogad bild 162013

Snygg sammanställning, i like it! Älskar också att föra statistik i Excel aldrig tänkt på att föra bok över detta. Hur fick du ihop poängen till alla resor, kostade det dig någonting extra?

Att förändringen skulle leda till flera platser i business är ju ren spekulation, lite för många faktorer som ska vägas in i den ekvationen för att det ska gå att komma med någon vettig gissning. Det kan säkert också gå åt andra hållet.
Ju mer jag tänker på det så inser jag att intjäningen av bonuspoäng inte förändrats.

Vad som egentligen hänt är att för den som har Elite och inte använder kortet för minst ca 334000 så har erbjudandet om nivåpoäng försämrats. En sådan kortinnhavare tjänar redan idag in för lite poäng från kortet för att kunna använda sina 2-4-1 till resor i business/first. Det behövs ännu mer kortanvändande, flygande osv för det.

I praktiken tycker jag därmed det ser ut som att för den grupp av Eliteanvändare som primärt haft kortet för nivåpoängen men kanske bara nått den första vouchern om ens det inte längre har samma behov av Elite(eller åtminstone om de inte kan få EBG med hjälp av nivåpoängen från kortet).

Leg for leg ska väl vara ok igen?
Det var inte ok när jag bokade mina resor till miljonkampanjen, man var tvungen att först boka "stommen" online och sedan kunde man ringa in och lägga till okomplicerade anslutningsflyg i samma zon.

Jag tänker såhär, vist en del saker är sämre men då jag är bättre uppdaterad än 99,99% av alla som försöker boka så blir det mycket svårare för dom än för mig och jag har fortsatt efter övergången till Skyteam kunnat boka 3 resor mer eller mindre exakt så som jag önskade.
Det är vida känt att det var extremt god tillgänglig första veckan efter övergången till Sky Team innan de ströp tillgången, så det är bara att gratulera dem som bokade då. Jag har även fått intrycket av att du reser en hel del till USA och med tanke på att 6 flygbolag (SK, DL, KL, AF, VS och UX) flyger direkt mellan Europa och USA (plus eventuella routings österut) så kan jag tänka mig att det är lättare att hitta bonusplatser dit, men alla vill ju inte åka till USA.

Last edited:
Fortfarande ingen kampanj att byta till Elite?
Du får 20.000 poäng - tror att villkoret är att man spenderar minst 45tsek innan 31/5
1737701098184.png

Toppen