Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Vi har haft premium kortet ett bra tag och komplementerat med Sas mastercard basic.
Vi har hittills lyckats åka (familj på 4) i business till Asien två gånger under denna period.
Vi har familj i Kiruna så då har en bonusresa per år betalat av kortavgifterna gott och väl varje år. Så då kan man se bonusresorna som en bonus.

Spenden på amex låg 2024 på ungefär 350k och vi drar in för tillfället 100k poäng per år.
Jag har inte haft status i SAS eftersom vi oftast flugit med poäng men jag flyger in ett silvermedlemskap genom jobbet nuförtiden. Genom att byta upp till elite skulle jag få guldstatus i år. Samt med lite optimering eventuellt kunna få den varje år.

Så då är frågan vad man ska göra.

Vi har haft premium kortet ett bra tag och komplementerat med Sas mastercard basic.
Vi har hittills lyckats åka (familj på 4) i business till Asien två gånger under denna period.
Vi har familj i Kiruna så då har en bonusresa per år betalat av kortavgifterna gott och väl varje år. Så då kan man se bonusresorna som en bonus.

Spenden på amex låg 2024 på ungefär 350k och vi drar in för tillfället 100k poäng per år.
Jag har inte haft status i SAS eftersom vi oftast flugit med poäng men jag flyger in ett silvermedlemskap genom jobbet nuförtiden. Genom att byta upp till elite skulle jag få guldstatus i år. Samt med lite optimering eventuellt kunna få den varje år.

Så då är frågan vad man ska göra.
Låter som att Elite är ett solklart val, täcker tex era behov för 2x 2-4-1 förutsatt att poängen finns för de resorna ni vill åka iväg på.

Det är intressant att läsa hur bra värde alla har fått av sina AMEX Elite under de gångna åren. Men är det verkligen gamla meriter som gäller, spelar det inte någon roll ifall det blir sämre i framtiden? Har ni missat nyheterna om övergången till Sky Team (färre flygbolag än Star Alliance), förbudet mot att bygga resor segment-för-segment, dubbelt poängpris för UX, CI & VN samt den katastrofala tillgängligheten?

Det är intressant att läsa hur bra värde alla har fått av sina AMEX Elite under de gångna åren. Men är det verkligen gamla meriter som gäller, spelar det inte någon roll ifall det blir sämre i framtiden? Har ni missat nyheterna om övergången till Sky Team (färre flygbolag än Star Alliance), förbudet mot att bygga resor segment-för-segment, dubbelt poängpris för UX, CI & VN samt den katastrofala tillgängligheten?
Fast.. tänker att det är svårt att spekulera om framtiden? Det enda folk har att gå på är det historiska.

Med den spenden folk har på det här forumet så tänker jag att det kommer lösa sig för de flesta oavsett förändringar (nu tar jag i lite).

Låter som att Elite är ett solklart val, täcker tex era behov för 2x 2-4-1 förutsatt att poängen finns för de resorna ni vill åka iväg på.
Drar inte riktigt in tillräckligt med poäng för det. Ligger nu på 100k per år. Men med elite blir det kanske 120k.
Kanske kan optimera ytterligare för att nå lite mer.
Får räkna lite. Sambon tröttnade snabbt och sa ok. Mitt poängjagande har ju betalat sig hittills.

Fast.. tänker att det är svårt att spekulera om framtiden? Det enda folk har att gå på är det historiska.
Fast framtiden är i viss mån redan här, vad är det du tänker dig ska bli bättre?

Med den spenden folk har på det här forumet så tänker jag att det kommer lösa sig för de flesta oavsett förändringar (nu tar jag i lite).
Förklara gärna för mig hur hög spend ska skapa bättre tillgänglighet och möjliggöra att man kan boka utan att behöva bygga resan segment-för-segment? Men du menar kanske att om man har hög spend så spelar det inte så stor roll att man får betala dubbelt för UX, CI & VN? Det är inte så farligt med 100% ökad kostnad i poängpris, menar du?

Last edited:
Kommer antalet EBD minska iom detta?
Kanske. Tidigare kunde man ju lämna amex elite i byrålådan och spendera på mc premium (eller ha den i lådan när den fortfarande gav 1000p/mån). På flyg fick man 25% fler statuspoäng hos SAS. Nu blir det svårare för folk med mer median/medelsvensson utgifter och relativt lite resande att ha kvar EBG. Jag tror att SAS (nya ägarna) vill minska tillväxten av lifetime gold.

Kommer antalet EBD minska iom detta?
På kort sikt borde det ju bli fler. I år får ju alla som har Elite 20k + spend baserat. Sen blir det ju mycket lättare att nå (jämfört med 20k +spend från MC), 1,5Mkr i spend så får du EBD utan att flyga.
Själv kommer jag troligtvis nå EBD oavsett så det är trist för egen del att behöva betala 6000kr för en voucher.

Håller helt med. Jag kommer troligtvis uppgradera, men alla mina resor jag lyckats med i C hade varit omöjliga med skyteam så nyttan av det nya kortet kommer sannolikt ändå bara kunna nyttjas i eco. Jag upplever det lika svårt att hitta tillgänglighet i Eco med Skyteam mot de destinationer som är intressanta för mig som det var i C med Star Alliance.

Toppen