Senaste nytt

Stor satsning av SAS ska avslöjas tisdag 30 juni 2026? [spekulation]

MMX är en flygplats som betjänar Lund, Ystad, och andra omkringliggande städer. Som flygplats för Malmö har den spelat ut sin roll för länge sedan. Malmöborna åker visserligen på att betala danska priser och danska skatter.

Att det kommer ett paket från Anko kan vi nog räkna med. Nya flygplan och nya destinationer. Men vad är Malmö-vinkeln? Den delen kan ju inte bara vara en luftpastej, om det ska presenteras samtidigt som andra satsningar måste se ju vara av jämförbara storlek
ar.
Om jag som Malmöbo ska flyga till Stockholm kan jag välja på:

*MMX för ca 500 kr vid kampanjer. Flygbuss 130 kr. Poängpris 5000 EB.

*CPH ca 700-900 kr vid kampanjer enkel och Öresundståget för 150 kr. Poängpris 10 000 EB.

Det blir oftast MMX.

Givet vilka utmaningar kommunen har i övrigt och hur flygfientlig den styrande koalitionen är känns det hela med kommunalrådets närvaro märklig. Kan komma på rätt många andra frågor som borde göra att hon tar avbrott i sin semester.
Blir spännande imorgon.
En bubblare är att SAS öppnar upp MMX-Damaskus, med korta anslutningar från AMS.

Skånetrafiken ska starta en ny busslinje från flygplatsen till Svedala. Att SAS skulle starta utrikeslinjer från MMX är osannorlikt.
Den trafiken ska enligt uppgift starta i augusti, men den står fortsatt som avrops-trafik med taxi i tidtabellen. Om den kommer igång med 30-minuterstrafik som sas i press-releasen så synkar den med tåg från Malmö (inte Ystad). Från Lund ska erbjudas anslutning med buss (hittar inte den heller i tidtabellen) alternativt tåg som finns i tidtabellen (2 ggr/timmer, restid 40 minuter). Plus bytestid plus 15-25 minuter för nya bussen.

Jag tror tyvärr inte på den här lösningen. Malmö och Lundabon behöver alltså ta lokalbuss till järnvägsstationen, lasta om till tåg, åka till svedala, lasta om till buss, åka till Sturup. Omkring 1-2 timmars total restid. Jämför halva restiden i egen bil och noll omlastningar av väskor mellan hemmet och flygplatsen.

Som jag sa innan, ingen har satsat på att binda in Sturup i reguljär kollektivtrafik på 50 år (trots att flygplatsen stod klar precis till oljekrisen på 70-talet) och ingen kommer att göra det framöver heller.

Alltså, jag hade jättegärna flugit från MMX, speciellt för att slippa riskerna med tåget till CPH (förseningar, inställda avgångar, och taskig tidtabell vissa tider på dygnet) men man får vara ärlig med att MMX verkligen inte har många egna fördelar.

Börjar SAS köra E290 som point-to-point MMX-Europa: Absolut!
Men MMX är skånes skavsta - det blir utan lounge, utan fast track och kräver egen bil.

Skulle SAS välja att mata AMS/CDG så kanske det uppstår några nya roliga LH-resmål men med tråkiga byten och frågan är varför man inte skulle starta i CPH istället, med "flagship lounge" osv.

Skåne Aviation flyger 5-6 ggr per dag till Bromma från Malmö.
Ja, Frost flyger Saab 2000 2 gånger om dagen just nu, 6 dagar i veckan. Schemat till hösten ser ut att vara 5-6 vissa dagar i veckan. 53 sittplatser och typ inget utrymme för carry-on.
Ett bättre alternativ än när SAS flyger ATR till ARN, men i övrigt antagligen inget som kommer att hålla över tid?

Toppen