Senaste nytt

Stor satsning av SAS ska avslöjas tisdag 30 juni 2026? [spekulation]

Det finns en artikel i dagens Sydsvenskan.

Där betonar Anko van der Werff att presskonferensen inte handlar om en flytt av huvudkontoret.
Han säger också att det handlar om "nyheter", dvs flera.

Detta har sagts på ett evenemang kallat "Öresundsmingel" som arrangerats av Helsingborgs stad och Malmö stad.

Således lär det ju handla om något för regionen som ska öka antalet resenärer på Kastrup, kanske upp till 40 miljoner om några år. Dessutom så är Malmö stads representanter inbjudna till presskonferensen på tisdag.

Min slutsats av detta är att det kommer att handla om ett paket av olika saker. Det kan säkert vara nya långlinjer och nya flygplan men jag tror inte att Malmö stads representanter skulle bjudas in till kommande presskonferens om det bara skulle handla om detta.

Kan man tänka sig något kopplat till den kommande nya Öresundsförbindelsen? Någonting som också kommer att inkludera något slags samarbete med Sturup? Flytt av huvudkontoret till Malmö?

Oavsett så tror jag att denna diskussion borde få en egen tråd. Jag tror inte att den ligger helt rätt här.
 
Kanske fel tråd..
Enligt SDS.se så sa Anko idag i Almedalen att det kommer stora nyheter på tisdag 30:e juni på en PK.
Låst artikel tyvärr.


Inte låst för mig?
Är inte Kastrup SAS hub nummer ett redan?

...vi bedömer att vi till slutet av det här decenniet till och med skulle kunna nå 40 (upp från 32) miljoner passagerare, sa han.

Det ska uppnås genom fler rutter, ökad kapacitet och genom att Kastrup blir SAS hub nummer ett.
Nu lovar SAS vd en jättesatsning på flygplatsen.

– Det är stora nyheter, men jag kan inte avslöja dem nu. Håll utkik, säger han till publiken.
 
Last edited:
Det finns en artikel i dagens Sydsvenskan.

Där betonar Anko van der Werff att presskonferensen inte handlar om en flytt av huvudkontoret.
Han säger också att det handlar om "nyheter", dvs flera.

Detta har sagts på ett evenemang kallat "Öresundsmingel" som arrangerats av Helsingborgs stad och Malmö stad.

Således lär det ju handla om något för regionen som ska öka antalet resenärer på Kastrup, kanske upp till 40 miljoner om några år. Dessutom så är Malmö stads representanter inbjudna till presskonferensen på tisdag.
...
Öresundsmingel?!
Ørestads-tanken från 1950-talet förverkligas! Själland och Skåne integreras!

Måste betyda att SAS är delfinansiär av den sk HH-leden!!

Skärmavbild 2026-06-27 kl. 10.34.57.png
 
Det finns en artikel i dagens Sydsvenskan.

Där betonar Anko van der Werff att presskonferensen inte handlar om en flytt av huvudkontoret.
Han säger också att det handlar om "nyheter", dvs flera.

Detta har sagts på ett evenemang kallat "Öresundsmingel" som arrangerats av Helsingborgs stad och Malmö stad.

Således lär det ju handla om något för regionen som ska öka antalet resenärer på Kastrup, kanske upp till 40 miljoner om några år. Dessutom så är Malmö stads representanter inbjudna till presskonferensen på tisdag.

Min slutsats av detta är att det kommer att handla om ett paket av olika saker. Det kan säkert vara nya långlinjer och nya flygplan men jag tror inte att Malmö stads representanter skulle bjudas in till kommande presskonferens om det bara skulle handla om detta.

Kan man tänka sig något kopplat till den kommande nya Öresundsförbindelsen? Någonting som också kommer att inkludera något slags samarbete med Sturup? Flytt av huvudkontoret till Malmö?

Oavsett så tror jag att denna diskussion borde få en egen tråd. Jag tror inte att den ligger helt rätt här.
Metron är en het fråga i Malmö.
 
Det finns en artikel i dagens Sydsvenskan.

Där betonar Anko van der Werff att presskonferensen inte handlar om en flytt av huvudkontoret.
Han säger också att det handlar om "nyheter", dvs flera.

Detta har sagts på ett evenemang kallat "Öresundsmingel" som arrangerats av Helsingborgs stad och Malmö stad.

Således lär det ju handla om något för regionen som ska öka antalet resenärer på Kastrup, kanske upp till 40 miljoner om några år. Dessutom så är Malmö stads representanter inbjudna till presskonferensen på tisdag.

Min slutsats av detta är att det kommer att handla om ett paket av olika saker. Det kan säkert vara nya långlinjer och nya flygplan men jag tror inte att Malmö stads representanter skulle bjudas in till kommande presskonferens om det bara skulle handla om detta.

Kan man tänka sig något kopplat till den kommande nya Öresundsförbindelsen? Någonting som också kommer att inkludera något slags samarbete med Sturup? Flytt av huvudkontoret till Malmö?

Oavsett så tror jag att denna diskussion borde få en egen tråd. Jag tror inte att den ligger helt rätt här.

Det ska bli mycket spännande att höra på tisdag :)

Jag tror det kommer något med nya långlinjer där det blir ökat fokus på att få Air France/KLM passagerare att flyga via CPH bland annat (då KLM har svårt med slottider i Amsterdam)

Att Malmö stad ska vara med misstänker jag beror på att öresundsregionen växer och många Malmöbor med omnejd jobbar på kastrup och SAS och att sydsvenskar ser CPH som sin naturliga flygplats för resor ut i världen - således är satsningar på CPH även viktigt för Malmö :)
 
Det kanske inte kommer att handla så mycket om långlinjer utan om kortlinjer, t.ex. hur de ska använda alla Embraer de har beställt
 
Om de hade rört AF/KLM så hade det väl inte varit specifikt Öresund. Tror också det rör svensk inrikes.

Vilda fantasier inkluderar men inte begränsade till:

-Flyttar ARN flyg från Sturup och bjuder på tåget från Malmö?
-Tågräls till Sturup och lägger fler linjer på Sturup?
-Shuttle CPH-MMX och utökar avgångar från MMX? Wizz gör det redan

Ovan är ju ganska stora spekulationer. Politiker och företagsledare är ju ganska bra på att bygga förväntningar och inte leverera. Kan ju också vara kaffe och incheckat bagage på Hyllie…
 
  • Gilla
Reactions: obs
Toppen