Turism? Hop-on-hop-off CPH-MMX-KID-AGH-CPH med Embraer
Lite slösaktigt med Embraer, men någonstans ska ju ATR också få glänsa så varför inte? Kan angöra A28 på kastrup för total upplevelse!
Och om vi nu tror på MMX så ska man komma ihåg att KLM har tidigare flugit MMX-AMS med cityhopper och matat sina långlinjer så visst kan en Embraer operera på den rutten igen.
Men SAS har ju idag måndag endast 2 flyg på MMX, sedan finns det lite Wizz och Ryan. Alltid när jag klagar på att SAS inte har förvaltat MMX väl får jag reda på att det inte finns någon som helst efterfrågan på att flyga från MMX och att SAS redan gör vad man kan. Att det fanns 5-6 dagliga för några år sedan, i konkurrens med 5-6 dagliga Norwegian och TF sägs vara irrelevant idag.
På MMX har
två lounger försvunnit (SK och TF) och Espresso/Amex lounge-on-the-go erbjudandet är borta. Flygplatsen har inte kollektivtrafik och kommer aldrig att få det (men regionen kröp till korset och fixade någon sorts ursäkt för det så att anställda på flygplatsen inte längre kan göra avdrag för resa med bil). Flygbussen gav upp den ena linjen (Lund) och kör oregelbundet till Malmö. Bensinmacken lades ner.
Kan inte säga att jag ser ett enda tecken på att någon är villig att satsa på MMX.
I ett öresundsperspektiv saknar MMX helt betydelse. Som criced nämnde ligger den i Svedala och kommunen presenterar flygplatsen såhär:
Malmö Airport invigdes 1 december 1972 och är Sydsveriges och Söderslätts utrikesflygplats. I anslutning till flygplatsen går Skåneleden.
Efter 50 år med noll investeringar i infrastruktur som kunde knyta flygplatsen till befolkningscentra (man rev t.o.m. bort järnvägsspår) borde väl flygplatsen egentligen byta tillbaka till det gamla namnet Sturup istället för "Malmö Airport". Lite coolt är det ändå att marknadsföra flygplatsens till/från med en vandringsled.
PS
Anko sa väl något i stil med att det var hål i huvudet att ha två flygplatser i Stockholm i processen att döda BMA. Har därför lite svårt att se Anko på en presskonferens berätta att man ökar trafiken på MMX, vare sig inrikes eller utrikes.