Det är inte fel att satsa på transfer även med tåg. Man måste inte flyga hela vägen om det finns förbindelse med järnväg en del av sträckan. Norrland till Göteborg måste inte vara med flyg hela sträckan. Det kan vara tåg från Arlanda. Kapaciteten på stambanorna kan ökas ganska enkelt genom att man dubblar antalet vagnar i X2000, vilket har gjorts under corona perioden. Då får man plats med ytterligare tåg på banan.
Det elflygplanet man planerar få i drift de närmaste 10 åren är bl a det svenskbyggda ES-19 som tar 19 passagerare. Det blir inte direkt bekvämt, 8 rader med 30” mellan stolarna. Långt efter tåget i komfort. Räckvidden är 250 Nm. Till Göteborg/Landvetter är det 245 Nm från ARN. Det betyder att detta flygplan inte kan flyga denna sträcka eftersom det inte finns någon batterireserv till någon alternativflygplats.
Det lär nog dröja innan vi får elflygplan som har någon större räckvidd och kapacitet. Höghastighetsbanorna hinner med all säkerhet hinna bli klara innan vi får dessa flygplan. Dessutom är elflygplanen ganska långsamma.
Det lutar nog åt att tåget vinner i framtiden på korta sträckor. Redan för 20 år sedan åkte jag med Lufthansa tåg mellan Frankfurt och Dusseldorf. Det var en härlig och avkopplande tågresa längs Rhen floden, bekväm stol med bra utrymme och mat och dryck ingick.
Sedan kan man fråga sig varför inte SAAB är med och satsar på denna nya teknik med nya flygplan.
Det elflygplanet man planerar få i drift de närmaste 10 åren är bl a det svenskbyggda ES-19 som tar 19 passagerare. Det blir inte direkt bekvämt, 8 rader med 30” mellan stolarna. Långt efter tåget i komfort. Räckvidden är 250 Nm. Till Göteborg/Landvetter är det 245 Nm från ARN. Det betyder att detta flygplan inte kan flyga denna sträcka eftersom det inte finns någon batterireserv till någon alternativflygplats.
Det lär nog dröja innan vi får elflygplan som har någon större räckvidd och kapacitet. Höghastighetsbanorna hinner med all säkerhet hinna bli klara innan vi får dessa flygplan. Dessutom är elflygplanen ganska långsamma.
Det lutar nog åt att tåget vinner i framtiden på korta sträckor. Redan för 20 år sedan åkte jag med Lufthansa tåg mellan Frankfurt och Dusseldorf. Det var en härlig och avkopplande tågresa längs Rhen floden, bekväm stol med bra utrymme och mat och dryck ingick.
Sedan kan man fråga sig varför inte SAAB är med och satsar på denna nya teknik med nya flygplan.