Senaste nytt

Statusplaner 2023

Andreas.Net

Medlem
Så här ser det ut för mig:

SAS Eurobonus:
Nuläge: Guld
Plan för 2023: Jag är halvvägs till guld nu enbart via kreditkorten, men jag har fram till sista juli på mig så det är prio att behålla då jag endast har 3 år kvar till LTG. Jag har några resor inplanerade och ev. blir det det nån MR om det behövs.

Nordic Choice:
Nuläge: Guld
Plan för året: Det är lite skumt men det var flera år sedan som jag tjänade ihop ett Guld men det verkar ha blivit corona förlängt, jag kommer inte göra någon ansats till att återkvalificera då jag sällan bor några av deras hotell längre.

Media rewards:
Nuläge: Guld
Plan för året: förmodligen kommer jag lyckas ha kvar guldet men jag kommer dock inte att anstränga mig.

Kreditkort:
Sas Amex Elite och SAS MC premium, kommer nog att behålla båda korten men är lite osäker kring SAS MC premium pga de försämringar gällande intjäning av statuspoäng.
 

Protein48

Medlem
SAS EuroBonus:

Diamond för första gången tack vare kampanjen x2 i november, kommer aldrig nå till den nivån igen, om än ens guld. Vet egentligen inte vad jag ska med guld till överhuvudtaget då jag endast flyger 1-2 ggr/år så att kämpa för att upprätthålla LTG känns onödigt, framförallt när SAS livslängd kanske inte blir så långvarig. Det har dock varit en kul "sport".

Endast MC Premium.

NCH

Blir LTP om exakt 1068 poäng, dvs några hushållsrullar och krossade tomater på Coop, men jag är för snål för att inte invänta 20%-kampanjen (om den behagar att dyka upp någon gång)

Best Western

Lifetime Diamond Select. De hade "kampanj" under Corona där "blåljuspersonal" fick antingen uppgradering till nästa statusnivå eller Lifetime om man redan hade högsta nivån.

Hhonors

Diamond, vilket jag eventuellt kommer kunna återkvala även tills nästa år.
 

Doctor-X

Medlem
Flygprogam
- Fortsätter med SAS Eurobonus, där jag sedan 2019 är EBD (6 av 10 år för LTG). Har kval-period okt-sep och är i skrivande stund uppe i 65875p av 90000p, borde inte vara några konstigheter att återkvala till EBD. Borde trilla 1000 statuspoäng från SAS MC i början av februari, innan de byter intjäningsmodell. Eurobonus är det flygprogram där jag har enklast att dra in poäng pga kreditkorten och att det nästan alltid blir Star Alliance både jobbmässigt och privat. Kommer inte satsa på några andra program. Länge leve SAS!

Hotellprogram:
- NCC Platinum idag (kval-period feb-jan). Blev LTG i oktober, då jag trillande över 500.000p och har sedan dess hunnit dra in nästan 80.000p till med x3-kampanjen och NCC MC-kampanjen som löpte hela december. Ser inga konstigheter att återkvala till Platinum genom statuspoäng 2023, 60 nätter blir svårare. Inga specifika mål, men än att fortsätta jobba mot Lifetime Platinum, men det kommer inte hända 2023. Har 300.000p att bränna - sugen på Funken Lodge på Svalbard och Villa Copenhagen. NCC vekar ha fattat grejen med återkommande kampanjer (x2 och x3) och hoppas på att de kommer fortsätta under 2023.

- Hilton, HHD idag. Om jag räknar rätt borde jag ha 18 roll-over nätter från 2022. Har 26 nätter bokade i januari/februari och borde således vara på 44 nätter, så 16 nätter till mars-dec borde vara överkomligt. Lifetime Diamond: 3år som HHD och ca 180 nätter, lång väg kvar att vandra. Känns stabilt med dubbla poäng januari - april 2023. Målet är att förhoppningsvis ha tillräckligt med poäng för att boka 10 nätter på Maldiverna framöver.

- Marriott Bonvoy. Guld sedan jag hade AmEx platinum - statusen ligger kvar trots att kortet sades upp i mars 2020. Hade lite ströpoäng men tömt kontot helt nu.

Kreditkort:
SAS AmEx Elite (400kr/mån)
- Kommer behålla kortet. Kommer lägga en del spend nu i januari, men sedan byter jag över till SAS MC feb-april pga 50% intjäning för statuspoäng, samt kanske någon/några månader extra, tills EBD är säkrat. Efter detta övergår spenden till AmEx tills 2st vouchers är uppnådda.

SAS MC Premium (1495kr/år + 95kr/år för ett PointEarner - har brytdatum 31/12, så borde bli ett år till med den gamla årsavgiften)
- Kommer försöka spendera så mycket jag kan feb-april, som beskrivet ovan för att säkra hem EBD. I oktober när jag börjar min nya kval-period hos SAS kan nog spenden rulla över till SAS MC igen, men beror på hur nära eller långt ifrån jag är 2-4-1 vouchers på SAS Amex Elite. Ev. framtida dubbla-poäng kampanjhelger kommer utnyttjas som vanligt. FlyPremium har varit kanon 2022, hoppas att kunna fortsätta att utnyttja den förmånen 2023.

NCC MC (295kr/år)
- Haft låg spend förutom i juli och december 2022, men ändå betalat mina hotellnätter med kortet för att få lite extra poäng. Kommer lägga över all spend avseende hotellnätter till SAS MC och AmEx Elite 2023, förutom under kampanjmånaderna juli och dec. Är redan LTG så de 2 nätterna som trillar in varje månad så länge man använder kortet kommer vara mindre intressanta, eftersom jag inte kommer nå Platinum via nätter utan på poäng.

Curve X (2€/mån)
- Uppgraderade från Curve OG till Curve X tidigare i år, där första året kostar 2€/mån. Kommer fortsätta med Curve X även när min rabatterade månadsavgift löper ut pga att GBIT har blivit viktigare pga SAS MCs ändrade statusintjäning och att kunna lägga inköp på ev. framtida dubbla poängkampanjer. Köp utomlands har gjorts med Cruve när jag betalar för privata ting för att slippa påslag, kommer nog fortsätta på den inslagna banan.

EBD uppnåddes redan efter första månaden med förändrad intjäningmodell via SAS MC Premium (pga x2-kampanjhelg) då det trillade in närmare 20.000 statuspoäng, tror aldrig jag nått EBD så snabbt ~5,5 mån (ser det som en engångsföreteelse med alla kampanjer som pågick under början av min kval-period okt-sep). Nya tag i oktober, när den nya kvalperioden börjar. Fortsätter dock samla eurobonuspoäng, ser ingen anledning att byta allians då det ändå mest blir Star Alliance.

NCC har gått trögt sedan min nya kvalperiod började (feb-jan), då mina nätter har fallit utanför kampanjerna (x2 och x3), endast dragit in 18.600p på 3 månader. Har en del nätter framöver som borde inbringa en bra mängd poäng, men fortsatt en bit kvar till 100.000p. Hoppas fortfarande på en kampanj hos COOP så jag kan växla över lite och på det sättet ge en extra skjuts. Sen är det snart juli och dubbla poäng på NCC MC :cool:

Hilton, har 2 nätter kvar sedan är HHD klart för 2023. Ser det som lite tveksamt att lyckas förnya HHD 2024, men har en lös plan på att BC borgen på Slussen skulle kunna agera ankare för lite jobb i Stockholm, men som då kommer på bekostnad av NCC nätter, svårt men har nästan ett år på mig att fundera och klura!

AmEx Elite, även här gick det väldigt snabbt - 2st vouchers intjänade, (köpte något dyrt (alldeles för dyrt) som är litet, skiner och glittrar). Behåller dock AmEx Elite då alla resor framöver är bokade via detta kortet och jag behåller gärna reseförsäkringen. Överväger att flytta spenden till NCC MC för att boosta lite mot Platinum för 2023 och Lifetime Platinum. I september får spenden gå över till SAS MC Premium fram till årskiftet, då statuspoängen för den månaden kommer rulla in i oktober och således när mina nya kvalperiod för SAS börjar.
 
Flyg, Aegean Guldkort
Brukar ta två t o r till Aten med Aegean per år för att få fyra segmemt med dem och de resterande tier-milesen tjänar jag in på flyg med Air Canada, COPA och Turkish Airlines, som alla ger minst 50% intjäning.

Hotell, Hotels.com
Guldstatus, det har bara blivit så, jag bokar alltid en avvägning mellan lågt pris och prisvärdhet.

Hotell, Booking.com
Genius-nivå 3, det har bara blivit så, jag bokar alltid en avvägning mellan lågt pris och prisvärdhet.

Hyrbil, Avis
Är Preferred Plus efter statusmatch med Hotel.com guldstatus. Jag har inte hyrt bil sedan Avis 10 000-Eurobonuskampanjen (2018?) och vet egentligen inte varför jag bryr mig om att statusmatcha, det är väl en släng av BC-syndrom.

Kort, SAS AMEX Premium
Har detta kort för 2-4-1 vouchern.

Kort, Norwegian Visa
Köper oftast flygbiljetter med detta kortet om jag vill ha flygbolagskonkursförsäkring. Kortet har varit gratis sedan urminnes tider så därför är jag ganska säker på att jag kommer fortfarande ha kortet kvar när det är dags för avresa. Kortet var perfekt då jag hade SAS Mastercard och fick en massa returer pga GBIT vid dubbelpoängshelger, eftersom man kan själv ta ut sitt plussaldo utan att behöva kontakta kundtjänst.

Kort, Everydaycard
Jag är portad hos både Resurs Bank och SEB Kort AB för att jag tog manufactured spend till en högre nivå (inga fler kommentarer om det) och då verkar detta kortet vara en av de bättre som finns att välja mellan, utöver AMEX.

Kort, Revolut
Har premium-paketet eftersom jag jobbar i Danmark och för över lönen med detta kortet.

Kort, Svenskt Lunar
Skaffade detta kortet för det har inget valutapåslag (ändras 15 juni 2023) och obegränsade uttag.

Kort, Danskt Lunar
För över min danska lön till Revolut med hjälp av det här kortet.

Kort, Swedbank Platinum
Har detta kortet för att få LoungeKey.

Kort, Curve
Skaffade detta under lanseringshypen och har Legacy Black. Använder det aldrig längre.

Övrigt, Hemmakväll
Har uppnått deras silvernivå, men planerar att äta mindre godis och därmed tappa min nivå.
 

Fredde18

Medlem
Inväntar spänt årets Amex-elite poäng som ska dyka upp närmaste veckorna. De kommer ta mig till Guld i Eurobonus-världen för första gången sedan jag fastnade här i ”träsket” 2019! Stort för mig men vardagsmat för många här inne.

Ramlade nyss ner till nivå 2 hos Scandic. Men det gör inte så mycket då deras program blivit vääääldigt urvattnat.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Inväntar spänt årets Amex-elite poäng som ska dyka upp närmaste veckorna. De kommer ta mig till Guld i Eurobonus-världen för första gången sedan jag fastnade här i ”träsket” 2019! Stort för mig men vardagsmat för många här inne.

Ramlade nyss ner till nivå 2 hos Scandic. Men det gör inte så mycket så deras program blivit vääääldigt urvattnat.
Vi har alla varit där! :) välkommen!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen