Kanske lite OT, men hur kunde man förlänga ensamhets kontraktet till 2050?
Vilka stod bakom detta beslut och vad var argumenten?
Kanske lite OT, men hur kunde man förlänga ensamhets kontraktet till 2050?
Vilka stod bakom detta beslut och vad var argumenten?
Beror absolut på vad man vill åstadkomma, men jag syftar specifikt på att för en politiker eller ett parti kan det vara väldigt svårt att motivera subventionen från ett miljöperspektiv.Det beror ju på vad man vill åstadkomma.
Om wikipedia har rätt bedömdes projektet lönsamt just för att ett privat bolag skulle kunna ta ut stationsavgifter på ett sätt som staten då alltså inte bedömdes kunna göra. Så förslaget att staten skulle gå in och betala just den avgiften har lite bananrepublik-vibbar.
VTI drog förresten 2017 slutsatsen att OPS inte är lämpligt överhuvudtaget i länder med sunda statsfinanser, vilket Sverige får anses ha.
I dokumentet redovisas också att man redan studerat "sänkta priser"
Förslaget var väl att staten skulle betala någon (typ SL och Mälartåg och UL därigenom) en ersättning som motsvarar stationsavgiften. Den avgiften har ju staten då redan 1995 bestämt sig för ska ligga på resenärerna, eftersom om staten står för den kostnaden skulle projektet i sig inte vara lönsamt. Dvs regionen föreslår ett riktat statsstöd som regionen direkt skeppar vidare till det privata bolaget som kommit överens med staten att staten ska slippa betala avgiften...Nu kanske jag missar något, men tråden handlar om ju om Region Uppsala och tågtrafiken som drivs av SL och Mälartåg (och UL därigenom). Arlanda Express kan ju sätta vilka priser de vill, de är ju ett privat bolag så de har jag inga synpunkter på.
Men ja, OPS som fenomen är helt dött i Sverige efter flertalet misslyckade projekt. Öresundsbron är det enda som framstår som lyckat - på nåder. Övriga, Arlandabanan, Nya Karolinska etc är alla avskräckande exempel.