Senaste nytt

Stationsavgift på Arlanda

Ricci

Medlem
Kanske lite OT, men hur kunde man förlänga ensamhets kontraktet till 2050?
Vilka stod bakom detta beslut och vad var argumenten?
 

Jannes

Medlem
Det beror ju på vad man vill åstadkomma.
Beror absolut på vad man vill åstadkomma, men jag syftar specifikt på att för en politiker eller ett parti kan det vara väldigt svårt att motivera subventionen från ett miljöperspektiv.

För att spinna vidare på O/T diskussionen, "bara drivlinan" är endå ganska stor del av service för ett fordon. Speciellt då vi diskuterar fordon som av sina 16 dagstimmar i bruk faktiskt rör på sig kanske 4 timmar. Med förbränningsmotor innebär det antingen massor med start/stop eller massor med tomgång. Något som i princip inte gäller alls för en elvariant.
Att det sen används som grön marknadsföring är definitivt lite löjligt, är väl mest för att lätta på "flygskammen" som konstigt nog glömts bort post-COVID...
Men principiellt ser jag inget fel i att flygplatsen eftersträvar att bli CO2-neutral, även om flyget i sig själv inte kommer bli det på decennier.
 

Hachans

Medlem
Om wikipedia har rätt bedömdes projektet lönsamt just för att ett privat bolag skulle kunna ta ut stationsavgifter på ett sätt som staten då alltså inte bedömdes kunna göra. Så förslaget att staten skulle gå in och betala just den avgiften har lite bananrepublik-vibbar.


VTI drog förresten 2017 slutsatsen att OPS inte är lämpligt överhuvudtaget i länder med sunda statsfinanser, vilket Sverige får anses ha.


I dokumentet redovisas också att man redan studerat "sänkta priser"

Nu kanske jag missar något, men tråden handlar om ju om Region Uppsala och tågtrafiken som drivs av SL och Mälartåg (och UL därigenom). Arlanda Express kan ju sätta vilka priser de vill, de är ju ett privat bolag så de har jag inga synpunkter på.

Men ja, OPS som fenomen är helt dött i Sverige efter flertalet misslyckade projekt. Öresundsbron är det enda som framstår som lyckat - på nåder. Övriga, Arlandabanan, Nya Karolinska etc är alla avskräckande exempel.
 

intuition

Medlem
Nu kanske jag missar något, men tråden handlar om ju om Region Uppsala och tågtrafiken som drivs av SL och Mälartåg (och UL därigenom). Arlanda Express kan ju sätta vilka priser de vill, de är ju ett privat bolag så de har jag inga synpunkter på.

Men ja, OPS som fenomen är helt dött i Sverige efter flertalet misslyckade projekt. Öresundsbron är det enda som framstår som lyckat - på nåder. Övriga, Arlandabanan, Nya Karolinska etc är alla avskräckande exempel.
Förslaget var väl att staten skulle betala någon (typ SL och Mälartåg och UL därigenom) en ersättning som motsvarar stationsavgiften. Den avgiften har ju staten då redan 1995 bestämt sig för ska ligga på resenärerna, eftersom om staten står för den kostnaden skulle projektet i sig inte vara lönsamt. Dvs regionen föreslår ett riktat statsstöd som regionen direkt skeppar vidare till det privata bolaget som kommit överens med staten att staten ska slippa betala avgiften...
 
Toppen