Senaste nytt

Stationsavgift på Arlanda

GOTBound

Medlem

Det är Infrastrukturdepartementet som har skickat ut frågan på remiss, om hur tillgängligheten kan förbättras på Arlanda flygplats. Region Uppsala är en av de sju regioner som tillsammans med Mälardalsrådet nu har kommit med sitt svar – slopa avgiften.
 

Tomas E

Medlem
Så enkelt är det väl inte som SVT-inslaget och Uppsala-politikern påstår? A-Train har ju relativt nyligen fått förlängt avtal till 2050 och är fria att sätta avgiften (och biljettpriset på Arlanda Express)? Så om staten lovar att betala avgiften som A-Train själv bestämmer över, så ger man dem fri dragningsrätt på statskassan. Det är väl inget upplägg som fungerar!?
 

Fredrik

Medlem
Det beror på vilken fråga hon svarade på. Borttagen avgift skulle förbättra tillgängligheten men jag tror även hon vet att det är svårt att gå igenom det.

Oavsett, om inte regionerna markerar vad de tycker så blir det en form av tyst accept för avgiften.
 

fcx

Medlem
Så enkelt är det väl inte som SVT-inslaget och Uppsala-politikern påstår? A-Train har ju relativt nyligen fått förlängt avtal till 2050 och är fria att sätta avgiften (och biljettpriset på Arlanda Express)? Så om staten lovar att betala avgiften som A-Train själv bestämmer över, så ger man dem fri dragningsrätt på statskassan. Det är väl inget upplägg som fungerar!?
Staten är i teorin suverän och kan ensidigt ändra avtal, men i praktiken brukar det vara en väldigt dålig ide. Däremot kan ett avtal ändras om bägge parter är överens.

I senaste avtalet får ju staten en rejäl pengapåse från Atrain varje år. Om man kan tänka sig att avstå den kan det säkert finnas kreativa lösningar.
 

Tomas E

Medlem
Staten är i teorin suverän och kan ensidigt ändra avtal, men i praktiken brukar det vara en väldigt dålig ide.
Nej du, det har du fått om bakfoten, i en rättsstat kan staten inte ensidigt ändra civilrättsliga avtal. Staten blir precis lika ersättningsskyldig som varje annan avtalsslutande part om staten bryter mot ett avtal.
 

fcx

Medlem
Nej du, det har du fått om bakfoten, i en rättsstat kan staten inte ensidigt ändra civilrättsliga avtal. Staten blir precis lika ersättningsskyldig som varje annan avtalsslutande part om staten bryter mot ett avtal.
Slarvigt formulerat av mig. Staten kan på olika sätt ta över banan eller manövrera ut Atrain, men det blir startskottet på en 10 år lång rättsprocess, som staten troligtvis förlorar och får betala en rejäl slant. Således "en väldigt dålig ide". Risken att det sker är nog rätt liten som tur är.

Oavsett vilket så är nog stationsavgiften den största bromsklossen för att få ett ökat kollektivresande till/från Arlanda.

Tänk om Swedavia skulle få för sig att betala stationsavgiften för alla ankommande/avgående flygpassagerare och baka in det i flygplatsavgiften för att tillgodoräkna sig det på pluskontot i miljötillståndet. Då hade det blivit full fart på tåget.
 

Hachans

Medlem
Det står regionen helt fritt att absorbera avgiften från pendlarna. Det är bara att teckna ett avtal med A-Train om att faktureras för alla med UL-biljett. Men jag tänker de menar att någon annan ska betala.
 

EgOscar

Medlem
Oavsett vilket så är nog stationsavgiften den största bromsklossen för att få ett ökat kollektivresande till/från Arlanda
baka in det i flygplatsavgiften för att tillgodoräkna sig det på pluskontot i miljötillståndet. Då hade det blivit full fart på tåget.
Ja, bra att man kollar på nya/annorlunda lösningar. Att få ner priset för pendlarna och UL/SL resor borde vara en totalvinst för samhället.
 

igelkotten

Medlem
Som fd hemmahörande i Uppsala så har jag nog aldrig använt pendeln till Arlanda just för att den totala kostnaden för 2 personer gör att taxin bara är lite dyrare (men mycket bekvämare).

Om avgiften slopas vore det fantastiskt, men det kommer inte hända. Om regionerna absorberar avgiften vore det fantastiskt för mig personligen, som inte betalar någon skatt i Sverige ;)

Förhoppningsvis så har staten lärt sig något från arlandabanan. Public-private infrastruktur är i längden inte särskilt bra för medborgarna. Jag känner till väldigt många runtom Europa och Nordamerika som gjort sig en väldigt bra hacka på att vid olika tillfällen varit ägare till A-train.
 

apknug

Medlem
Som fd hemmahörande i Uppsala så har jag nog aldrig använt pendeln till Arlanda just för att den totala kostnaden för 2 personer gör att taxin bara är lite dyrare (men mycket bekvämare).

Om avgiften slopas vore det fantastiskt, men det kommer inte hända. Om regionerna absorberar avgiften vore det fantastiskt för mig personligen, som inte betalar någon skatt i Sverige ;)

Förhoppningsvis så har staten lärt sig något från arlandabanan. Public-private infrastruktur är i längden inte särskilt bra för medborgarna. Jag känner till väldigt många runtom Europa och Nordamerika som gjort sig en väldigt bra hacka på att vid olika tillfällen varit ägare till A-train.
Om nåt politiskt intresse hade varit intresserade av att påverka "miljön" runt arlanda så hade det kanske hänt nåt. Nu blir det mest plakat politik.
 
Toppen