Senaste nytt

Star Alliance Lounge på Kastrup efter SAS lämnar Star Alliance

oldzombie

Ny medlem
Hej,

Är det någon som sitter inne på information till oss med Senator status och har lite flygningar med Lufthansa i Höst?
Det är ju glasklart att när SAS lämnar SA och går med i SkyTeam så kommer deras lounge bli en SkyTeam lounge.
Men hur blir det med oss som flyger med Star Alliance. Är det någon som vet om det kommer finnas en Star Alliance Gold lounge i Köpenhamn från och med 1 September??

Tack på förhand!

Hachans

Medlem
Hej,

Är det någon som sitter inne på information till oss med Senator status och har lite flygningar med Lufthansa i Höst?
Det är ju glasklart att när SAS lämnar SA och går med i SkyTeam så kommer deras lounge bli en SkyTeam lounge.
Men hur blir det med oss som flyger med Star Alliance. Är det någon som vet om det kommer finnas en Star Alliance Gold lounge i Köpenhamn från och med 1 September??

Tack på förhand!

Det är ingen som vet det i nuläget. Men det finns gott om tredjepartslounger på CPH att hyra in sig i. Det kan också bli så att LH-gruppen blir kvar i SAS pga någon överenskommelse där SAS fortsätter använda LH-lounger på andra håll. Du kan nog vara ganska säker dock på att det inte blir en "Star Alliance-lösning" utan att de olika flygbolagen kommer lösa detta på olika sätt. Thai skulle jag gissa på köper plats till sina kunder på Eventyr, medan SQ fortsatt fortsätter med SAS-loungen då codesharesamarbetet fortsätter.

När jag passerade CPH häromdagen sade en person att Sky team elit får komma in i loungen på CPH plus att Lufthansagruppen fortsätter få tillgång till loungen. Till SAS guld lounge får de dock inte komma in i. Kan bli trångt i businessdelen.

intuition

Medlem
På sätt och vis synd om LH mfl ska fortsätta använda SAS loungen på Kastrup. De avgår ju mest från A-gater och nu finns en bra chans att etablera någon annan lounge som ligger bättre till, både för CPH-express och varifrån de flesta Star-flygen avgår från

Jannes

Medlem
På sätt och vis synd om LH mfl ska fortsätta använda SAS loungen på Kastrup. De avgår ju mest från A-gater och nu finns en bra chans att etablera någon annan lounge som ligger bättre till, både för CPH-express och varifrån de flesta Star-flygen avgår från
Kan det vara en grace-period då SAS även ”lånar” LH-lounger innan de får gjort möjliga terminalbyten t.ex. LHR, kanske CDG?

maswan

Medlem
I en annan tråd var det väl tre st LH-grupplounger som SAS skulle få fortsatt tillgång till? Om jag minns rätt: Frankfurt, Munchen, och Zurich. Jag tycker att det är en rimlig gissning att det var byte mot LH-gruppen får fortsatt SAS-lounge i Oslo, Köpenhamn, och Stockholm.

RimaZ

Medlem
I en annan tråd var det väl tre st LH-grupplounger som SAS skulle få fortsatt tillgång till? Om jag minns rätt: Frankfurt, Munchen, och Zurich. Jag tycker att det är en rimlig gissning att det var byte mot LH-gruppen får fortsatt SAS-lounge i Oslo, Köpenhamn, och Stockholm.
Kan du länka? Finns det någon info om hur länge SAS har tillgång till dessa lounger? Antar att det bara är om man flyger SAS och inte för att man är SAS Gold/Diamond och ska flyga vidare med LH?

maswan

Medlem
Kan du länka? Finns det någon info om hur länge SAS har tillgång till dessa lounger? Antar att det bara är om man flyger SAS och inte för att man är SAS Gold/Diamond och ska flyga vidare med LH?

Men du kan ju också klicka på flygplatser under "Partnerlounger från den 1 september 2024" på https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger/

Det var Frankfurt, Hamburg, och Zurich jag tänkte på.

Hachans

Medlem

Men du kan ju också klicka på flygplatser under "Partnerlounger från den 1 september 2024" på https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger/

Det var Frankfurt, Hamburg, och Zurich jag tänkte på.

Det är ju inte otänkbart att SAS byter tillgång till loungerna i CPH, ARN och OSL mot Frankfurt, Hamburg och Zurich.

Toppen