Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Rörande ICA kan man förutom det som vissa sagt att det är varje ICA självt som vilka kort de accepterar. Det är antagligen därför man först får information av deras kortläsare när man godkänt köpet med ok som det står att kortet inte gäller oftast.

I Luleå fungerar Amex på ICA Kvantum och ICA Maxi men inte på något ICA Supermarket eller ICA Nära som jag testat på. Så generellt kan man nog säga att det fungerar nog på alla Kvantum och Maxi men endast på vissa större ICA Supermarket (Det har fungerat i Centrala stockholm när jag testade där.)
Jag har upplevt att vissa större ICA-butiker tar Amex trots att det inte står annonserat i kassan. Ex. Malmborgs Lund. Det står en klisterlapp att Visa och MC accepteras men om man research Amex är det inga problem. Så är ju alltid värt att testa.

Med viss insyn i ICA kan jag tro att de flesta borde ta Amex numera. Med de nya avtalen från amex där avgifterna gick ner betydligt så ser jag inte någon anledning att tacka nej till amexkunder. Sedan hade jag personligen inte gjort reklam för det då avgifterna från Amex fortfarande är betydligt högre en Visa och Mastercard.

Förstår inte riktigt hur ett företag resonerar när man säger att "avgifterna är för höga"? Fattar man inte att de förlorade kunderna kostar mångdubbelt än den högre avgiften?

Ett exempel: det tenderar att bli en hel del uteluncher för mig och kollegorna, och vi har ett ställe i stan vi ofta frekventerar. En dag bestämde vi oss för att testa ett nytt ställe som tydligen skulle vara bra. När vi skall betala säger personalen "tyvärr, vi tar inte Amex". Ok, allihop halar upp varsitt Visa/MC, ingen ko på isen, så att säga.

Men, vad händer här egentligen? Lunchrestaurangen i fråga sparade här några kronor i lägre avgift, men förlorade å andra sidan sammanlagt ca 36 luncher/månad på obestämd framtid. Den som tycker att detta låter som en bra idé räcker upp en tass.

I brist på Apple Store här i Göteborg så har vi en Mac Forum istället som inte tar Amex. Där kan man snacka om en affär som måste tappa stora mängder business på att inte ta Amex.

De ställen som säger att Amex avgifter är för höga borde ta sig en fundering på om de öht ska driva någon form av verksamhet alls.

Förstår inte riktigt hur ett företag resonerar när man säger att "avgifterna är för höga"? Fattar man inte att de förlorade kunderna kostar mångdubbelt än den högre avgiften?

Ett exempel: det tenderar att bli en hel del uteluncher för mig och kollegorna, och vi har ett ställe i stan vi ofta frekventerar. En dag bestämde vi oss för att testa ett nytt ställe som tydligen skulle vara bra. När vi skall betala säger personalen "tyvärr, vi tar inte Amex". Ok, allihop halar upp varsitt Visa/MC, ingen ko på isen, så att säga.

Men, vad händer här egentligen? Lunchrestaurangen i fråga sparade här några kronor i lägre avgift, men förlorade å andra sidan sammanlagt ca 36 luncher/månad på obestämd framtid. Den som tycker att detta låter som en bra idé räcker upp en tass.
Säg detta till affärsidkare i Tyskland.
Jag undrar om de förstår din logik, för att de flesta inte ens tar emot VISA/MasterCard...

I brist på Apple Store här i Göteborg så har vi en Mac Forum istället som inte tar Amex. Där kan man snacka om en affär som måste tappa stora mängder business på att inte ta Amex.

De ställen som säger att Amex avgifter är för höga borde ta sig en fundering på om de öht ska driva någon form av verksamhet alls.
Det låter ju mer som nischad butik utan direkt konkurrens. Då förlorar de nog inte så mycket på det, de som vill köpa Apple gör det ändå. Däremot om det fanns en konkurrent som också sålde Apple prylar...

Det låter ju mer som nischad butik utan direkt konkurrens. Då förlorar de nog inte så mycket på det, de som vill köpa Apple gör det ändå. Däremot om det fanns en konkurrent som också sålde Apple prylar...
Med tanke på att de i regel har samma priser som Apple själva så är det ju bara att beställa på nätet. Eller gå till någon av de stora elektronikkedjorna som också kränger Apple.
Den är ju inte sååå nischad så att det inte finns alternativ.

Med viss insyn i ICA kan jag tro att de flesta borde ta Amex numera. Med de nya avtalen från amex där avgifterna gick ner betydligt så ser jag inte någon anledning att tacka nej till amexkunder. Sedan hade jag personligen inte gjort reklam för det då avgifterna från Amex fortfarande är betydligt högre en Visa och Mastercard.

Jag hörde från en stor kedja med restauranger att avgiften är ungefär 4% och det rent tekniskt är billigare att ha iZettle för att ta Amex då. Vidare har jag hört att det som en stor hamburgerkedja får betala är i princip 0%. Kan du dela med ungefär vad ICA ligger på?

Säg detta till affärsidkare i Tyskland.
Jag undrar om de förstår din logik, för att de flesta inte ens tar emot VISA/MasterCard...

Tyskland ligger tyvärr mil efter Sverige vad gäller kortbetalningar och där är det snarare så att det är "positivt" om de faktiskt tar kort snarare än negativt om de inte tar kort. Man får helt enkelt räkna med att kort inte accepteras och bli positivt överraskad om det är så. Har dock blivit betydligt bättre på senare år.

Toppen