Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Tyskland ligger tyvärr mil efter Sverige vad gäller kortbetalningar och där är det snarare så att det är "positivt" om de faktiskt tar kort snarare än negativt om de inte tar kort. Man får helt enkelt räkna med att kort inte accepteras och bli positivt överraskad om det är så. Har dock blivit betydligt bättre på senare år.

Har själv studerat i Tyskland och vet vilket problem det är att betala med kort där. Men då antar jag det är i pricinip större chans att vinna på lotto än att kunna betala med sitt amex där?

Har själv studerat i Tyskland och vet vilket problem det är att betala med kort där. Men då antar jag det är i pricinip större chans att vinna på lotto än att kunna betala med sitt amex där?

Restauranger tar Amex ibland om de tar andra kort (kan dock inte räkna med det), även vissa internationella klädbutiker tar Amex. Att försöka betala i livsmedelsbutiker är lönlöst (eller var i alla fall det för 2 år sedan, kan säkert skilja sig lite mellan olika städer också).

Jag hörde från en stor kedja med restauranger att avgiften är ungefär 4% och det rent tekniskt är billigare att ha iZettle för att ta Amex då. Vidare har jag hört att det som en stor hamburgerkedja får betala är i princip 0%. Kan du dela med ungefär vad ICA ligger på?

Har man 4% i inlösen på AmEx så skulle jag säga att man har en extremt dålig deal idag. För några år sedan var det helt klart standard, men min uppfattning är att det nu rör sig om betydligt lägre belopp (även om de fortfarande är högre än Visa/MC).

Har man 4% i inlösen på AmEx så skulle jag säga att man har en extremt dålig deal idag. För några år sedan var det helt klart standard, men min uppfattning är att det nu rör sig om betydligt lägre belopp (även om de fortfarande är högre än Visa/MC).
Så vitt jag vet är det fortfarande default dealen för dem. Däremot är de öppna för förhandlingar på en helt annan nivå numera - förut behövde man vara rejält stor för att kunna prata med dem om sådant, men inte nu längre.

Men håller man käften och betalar så är det precis under 4 som gäller.

(vet inte om det skiljer sig i situation mellan pos och online)

Restauranger tar Amex ibland om de tar andra kort (kan dock inte räkna med det), även vissa internationella klädbutiker tar Amex. Att försöka betala i livsmedelsbutiker är lönlöst (eller var i alla fall det för 2 år sedan, kan säkert skilja sig lite mellan olika städer också).
Jag skulle nog säga att ca 50% av alla livsmedelsbutiker tar Amex. Alla Coops butiker samt helägda Hemköpsbutiker (dvs de som inte är franchise). Vad det gäller ICA så är det upp till varje handlare så där är det nog stor spridning på vilka som tar amex och inte. De andra mindre kedjorna har jag ingen koll på.

Jag skulle nog säga att ca 50% av alla livsmedelsbutiker tar Amex. Alla Coops butiker samt helägda Hemköpsbutiker (dvs de som inte är franchise). Vad det gäller ICA så är det upp till varje handlare så där är det nog stor spridning på vilka som tar amex och inte. De andra mindre kedjorna har jag ingen koll på.
Fast @Axel55 s kommentar är om hur kortbetalning fungerar i Tyskland.

Last edited:

Jag tror att det är mycket mer än 50%. Min erfarenhet (mest i Uppsala/Stockholmsområdet) är att alla ica, coop och citygross tar amex. Den enda kedja där det inte funkar är Willys.

Jag tror att det är mycket mer än 50%. Min erfarenhet (mest i Uppsala/Stockholmsområdet) är att alla ica, coop och citygross tar amex. Den enda kedja där det inte funkar är Willys.
Det beror ju på vad man definierar som livsmedelsbutik. Har ingen inblick över hur många ICA-butiker som valt att acceptera Amex så det är ett stort mökertal för min kunskap i frågan.

Toppen