Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Rom

I Rom tycker jag att AMEX funkade överallt. Var förvånad när jag kunde köpa skokräm i en liten mysig butik.

De i butiken sa, "det är inte så många som tar AMEX". Men tycker det var fler än i Stockholm.

Senast jag åkte til Amsterdam och missade köpa lite € hemmavid - väl framme så gick jag över till ABN-AMROs disk. Det gick inte att använda AMEX! Kassören själv verkade lite förvånad .... en rätt stor bank!
Senare på hotellet, inga problem att debitera kortet.

I Luleå tar de bara Mastercard och Visa. Det är för övrigt samma i Göteborg då jag kollat med alla elon där :(

Vad gäller dessa "franschisekedjor", där det alltså är separata butiker som bara delar ett varumärke, som Elon, ICA, Mediamarkt mfl så är det i princip upp till den enskilda butiksägaren hur de vill göra. Därför går det inte att säga om de tar eller inte tar vissa kort generellt utan man får helt enkelt kolla i den enskilda affären.

Visst kan en del butiker tycka att det är dyrt med AMEX. Dock skulle fler skaffa det.
Jag skulle använda det väldigt mycket mer, då många butiker inte tar emot AMEX. Har anpassat mitt köpande till just butiker eller mataffärer som tar AMEX. Dock tar de flesta större kedjor AMEX.

Toppen