airbus380.se
Medlem
Coop tar alltid Amex eftersom de beslutar centralt vilka kort som ska användas, i Ica är det varje butik som avgör vilka kort som gäller... Någon Willys eller Lidl har jag inte sett som tar Amex.
Hemköp på frölunda torg tar amex, det gör inte willys i Göteborg Sisjön eller någon av Willys som finns i Luleå.Hemköp Entré i Malmö, Runnerstore samt Mmsports tar inte Amex.
Kan jag hålla med om fullt ut!Tycker det är knepigt att kedjor hänvisar till AMEX avgift. Handlarna kan väl lägga på 0,5%-1,5% på deras sortiment istället för att bojkotta AMEX. Ganska litet påslag mot vad de har för påslag för produkterna i övrigt menar jag.
Dessutom, om jag talar från eget håll så har man ju en benägenhet att handla mer med just AMEX för att man får poäng.
T.ex. så har samtliga möbelinköp gått till IKEA sen de började med AMEX istället för 50/50 mellan MIO och IKEA som det var innan.
Nu är det inte så enkelt att man bara lägger på 0,5-1,5% på priserna. Det finns en anledning till att en tröja kostar 399 kronor och inte 408 kronor.
Beroende på vilken bransch vi pratar om så finns det vissa som har väldigt låg bruttovinst, då håller det inte att bara höja priserna för alla pga att man ska acceptera amex.
I vissa fall är det även Amex som säger upp avtalet, den Subway som låg närmast jobbet förut tog Amex men blev av med det för att de "sålde för lite" enligt Amex. De hade dessutom väldigt höga avgifter mot Amex med fast summa samt en procentsats på köpet.
Fast påslaget kan handlarna göra i form av mindre förtjänst på varan, de behöver ju nödvändigtvis inte höja priset.