Senaste nytt

Specialkost i SAS Business

JacobG

Medlem
Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av att beställa specialkost för resa i SAS Business och hur kvaliteten på denna har varit?

Jag och min fru ska flyga till New York med SAS Business om en dryg månad. Då min bättre hälft är laktosintollerant (och tabletterna med laktasenzym har fungerat dåligt för henne) funderar jag på att beställa specialmat. Tidigare erfarenhet från andra flygbolag (dock främst i economy) har varit att man från cateringsbolagets sida "bakat ihop" så många specialkoster som möjligt, så att laktosfritt i praktiken även inkluderar mjölkfritt, glutenfritt mm, vilket i sin tur brukar resultera i ett minst sagt torftigt måltid. Alternativet är att helt enkelt skippa att anmäla någon specialkost och undvika eventuella laktosprodukter på menyn. Men det kan ju vara så att SAS överraskar och gör något riktigt bra med specialkoster i SAS Business, därför är jag nyfiken på att höra om era erfarenheter av detta.
 

Canadien

Medlem
Har bara provat kids meal som specialkost i SAS Business. Och den varierar i kvalitet, men är hästlängder bättre än det barnen får i Go/Plus. Hade jag varit laktosintolerant hade jag beställt det. Man kan säkerligen plocka saker / komplettera från menyn iallafall om det inte ser bra ut. När vagnen kommer med till rad 8 (min nya favorit på 330) så brukar nästan alltid alla val finnas kvar, så din fru kommer säkert kunna bygga på specialmealet med något från vagnen.
 

JacobG

Medlem
Har bara provat kids meal som specialkost i SAS Business. Och den varierar i kvalitet, men är hästlängder bättre än det barnen får i Go/Plus. Hade jag varit laktosintolerant hade jag beställt det. Man kan säkerligen plocka saker / komplettera från menyn iallafall om det inte ser bra ut. När vagnen kommer med till rad 8 (min nya favorit på 330) så brukar nästan alltid alla val finnas kvar, så din fru kommer säkert kunna bygga på specialmealet med något från vagnen.

Tack Canadien! Det faktum att de gör något extra med kids meal är ett gott tecken och förhoppningsvis håller även laktosmaten en god nivå.
 

ToBr

Medlem
Min fru valde att resa "laktosfri" t/r Miami (dit SAS Plus, hem SAS Business) - och hon fick inte ens bröd utan att be, vilket jag iförsig kan förstå då de till 100% exkluderar all mjölk...
Hon kunde självklart välja vissa saker om hon ville, men fick alltid två-tre frågor.. "DU vet att det är laktos i?" etc.
Hon kan t.ex äta smör utan problem men en gräddbakelse kan orsaka lite irritiation.
 

JacobG

Medlem
Min fru valde att resa "laktosfri" t/r Miami (dit SAS Plus, hem SAS Business) - och hon fick inte ens bröd utan att be, vilket jag iförsig kan förstå då de till 100% exkluderar all mjölk...
Hon kunde självklart välja vissa saker om hon ville, men fick alltid två-tre frågor.. "DU vet att det är laktos i?" etc.
Hon kan t.ex äta smör utan problem men en gräddbakelse kan orsaka lite irritiation.
ToBr, tack för input! För resan i SAS Business, hur var det laktosfria alternativ hon erbjöds? Eller fick hon bara den vanliga menyn, men där personalen såg till att man inte valde något som innehöll mjölk från vagnen?
 

frankw

Medlem
Vi åkte Business ToR till Los Angeles i somras. Frun som är gluten- och laktosintolerant hade förbeställt specialkost. Maten fanns där men hela upplevelsen med att få maten serverad på finare porslin etc gick i stöpet. Den kom in i samma alu formar som om vi hade suttit längre bak i planet. Så hon fick inte alls ta del av upplevelsen med en finare servering.
 

ToBr

Medlem
JacobG, precis som frankw skriver så upplevde hon det, hon fick en rätt smaklös tråkig kycklingfile alt något vegerariskt att välja på.. Tror garanterat hon hade kunnat bett om att få något annat om det fanns över, men ja.. svensk som man är och ovan resenär i dessa klasser.

Hon kommer till vår stundande Pekingresa i sommar INTE resa med specialkost i Business iaf, det fick jag order om haha.
 

JacobG

Medlem
Tack frankw och ToBr! Känns som rätt val är att skippa att beställa specialkost, speciellt då serveringen från buffevagnen i SAS Business gör det relativt enkelt att välja bort det man vill undvika.
 
Toppen