Senaste nytt

South African Airways säkerhet?

filip23

Medlem
Hej kära vänner,

Har börjat kollat på en resa till Kapstaden. Är ju lite lockande att testa South African Airways och deras 330 med ny inredning. Undrar dock om säkerheten på detta bolag? Är det någon som skulle dra sig från att boka en biljett med dom och isf varför?

Mvh

F
 
Jag är mer nyfiken på varför du tror att det skulle vara något problem med deras säkerhet? :)

Tänker på tidigare konkursvarningar och efter lite efterforskning på nätet så är det många som skriver och klagar på deras säkerhet, själv har jag ingen egen uppfattning alls, utan bara bildar den genom andras slutsatser och erfarenheter. Sen ska det även tilläggas att många föredrar SA som bolag över andra.
 
Hej kära vänner,

Har börjat kollat på en resa till Kapstaden. Är ju lite lockande att testa South African Airways och deras 330 med ny inredning. Undrar dock om säkerheten på detta bolag? Är det någon som skulle dra sig från att boka en biljett med dom och isf varför?

Mvh

F
Jag skulle nog oroa mig mer för deras finanser än säkerheten. Var väl inte direkt länge sedan det skrevs om att det saknades en del pengar eller har de fixat det?
 
Jag skulle nog oroa mig mer för deras finanser än säkerheten. Var väl inte direkt länge sedan det skrevs om att det saknades en del pengar eller har de fixat det?

Har för mig att det var i december 2017 som denna fråga kom på tal igen, vet inte om dom har fixat till det eller inte dock.
 
Detta är ett av de fåtal flygbolag från Afrika jag åker med pga av att dom har ett relativt bra säkerhetstänk jämfört med de flesta andra afrikanska bolag. Afrikanska flygbolag tillhör den största gruppen av svartlistade flygbolag som inte får flyga inom EU regionen. Tidigare har SA haft en bra service men jag har inte rest med dom de fem sista åren så jag vet inte nuvarande status.
 
Jag tycker inte du kan ställa frågan på det viset. Det är upp till dej själv att ta beslutet av val av flygbolag. Alla flygbolag kan drabbas av någon olycka. Se exempelvis SAS haveri i Milano där ett mindre flygplan korsade huvudbanan i kraftig dimma just när SAS startade. Det totala haveriet kan ju inte skyllas på SAS. Ett liknande haveri som är det största som inträffat var när Pan Am koliderade med KLM, båda 747, på Teneriffa. Där var det KLM som startade utan tillstånd från flygledningen medan Pan Am fortfarande var kvar på startbanan, vilket slutade i en total katastrof.

Rent generellt skall man med gott samvete kunna använda sej av de flygbolag som har tillstånd att flyga. Det finns ett internationellt regelverk som skall uppfyllas. Uppfyller inte något bolag detta får de i regel en uppmaning att rätta till felaktigheter. Hjälper inte detta så dras det operativa tillståndet in. Tyvärr kan det då vara försent. Det är mycket egenkontroller i branchen, dvs det är upp till flygbolaget själv att följa upp att man följer regelverket. Eftersom det finns så många korrumperade länder är det lätt att räkna ut att detta inte alltid fungerar. Detta är en av anledningarna till att afrikanska stater sällan når upp upp till kraven.

Men vi har även haft bolag från baltstaterna som flugit inrikes i Sverige som överhuvudtaget inte borde fått kommit in i svenskt luftrum. Detta bolag blev så småningom av med sitt tillstånd och det var bara rena turen att inget totalt haveri hann inträffa.

Personligen gör jag mina val av flygbolag på min egen erfarenhet. Jag har jobbat det mesta tiden av mitt arbetsföra liv inom verksamhet där flygsäkerhet varit en stor del av verksamheten. Därför lägger jag in andra värderingar på flyg än bekväma stolar och vilken champagne som serveras. Kan man få allt av detta är det ju optimalt och det är inte omöjligt eftersom de flesta etablerade flygbolag mycket säkra.

Jag lärde mej en tumregel en gång att flygsäkerheten i ett land återspeglas ofta av hur infrastrukturen ser ut i landet. Jag vet inte riktigt om tumregeln helt håller idag, men den är inte helt felvisande.

Jag personligen väljer bort de flesta afrikanska flygbolag, bolag från fd öststaterna, mindre asiatiska bolag. Jag väljer även bort Turkish Airlines eftersom jag tycker deras statistik över haveri och incidenter är för hög.

Flyget är ju generellt ett säkert färdmedel.
 
Jag tycker inte du kan ställa frågan på det viset. Det är upp till dej själv att ta beslutet av val av flygbolag. Alla flygbolag kan drabbas av någon olycka. Se exempelvis SAS haveri i Milano där ett mindre flygplan korsade huvudbanan i kraftig dimma just när SAS startade. Det totala haveriet kan ju inte skyllas på SAS. Ett liknande haveri som är det största som inträffat var när Pan Am koliderade med KLM, båda 747, på Teneriffa. Där var det KLM som startade utan tillstånd från flygledningen medan Pan Am fortfarande var kvar på startbanan, vilket slutade i en total katastrof.

Rent generellt skall man med gott samvete kunna använda sej av de flygbolag som har tillstånd att flyga. Det finns ett internationellt regelverk som skall uppfyllas. Uppfyller inte något bolag detta får de i regel en uppmaning att rätta till felaktigheter. Hjälper inte detta så dras det operativa tillståndet in. Tyvärr kan det då vara försent. Det är mycket egenkontroller i branchen, dvs det är upp till flygbolaget själv att följa upp att man följer regelverket. Eftersom det finns så många korrumperade länder är det lätt att räkna ut att detta inte alltid fungerar. Detta är en av anledningarna till att afrikanska stater sällan når upp upp till kraven.

Men vi har även haft bolag från baltstaterna som flugit inrikes i Sverige som överhuvudtaget inte borde fått kommit in i svenskt luftrum. Detta bolag blev så småningom av med sitt tillstånd och det var bara rena turen att inget totalt haveri hann inträffa.

Personligen gör jag mina val av flygbolag på min egen erfarenhet. Jag har jobbat det mesta tiden av mitt arbetsföra liv inom verksamhet där flygsäkerhet varit en stor del av verksamheten. Därför lägger jag in andra värderingar på flyg än bekväma stolar och vilken champagne som serveras. Kan man få allt av detta är det ju optimalt och det är inte omöjligt eftersom de flesta etablerade flygbolag mycket säkra.

Jag lärde mej en tumregel en gång att flygsäkerheten i ett land återspeglas ofta av hur infrastrukturen ser ut i landet. Jag vet inte riktigt om tumregeln helt håller idag, men den är inte helt felvisande.

Jag personligen väljer bort de flesta afrikanska flygbolag, bolag från fd öststaterna, mindre asiatiska bolag. Jag väljer även bort Turkish Airlines eftersom jag tycker deras statistik över haveri och incidenter är för hög.

Flyget är ju generellt ett säkert färdmedel.

Väl sagt och skrivet, tack för din åsikt, den uppskattas!
 
Toppen