Jag tycker inte du kan ställa frågan på det viset. Det är upp till dej själv att ta beslutet av val av flygbolag. Alla flygbolag kan drabbas av någon olycka. Se exempelvis SAS haveri i Milano där ett mindre flygplan korsade huvudbanan i kraftig dimma just när SAS startade. Det totala haveriet kan ju inte skyllas på SAS. Ett liknande haveri som är det största som inträffat var när Pan Am koliderade med KLM, båda 747, på Teneriffa. Där var det KLM som startade utan tillstånd från flygledningen medan Pan Am fortfarande var kvar på startbanan, vilket slutade i en total katastrof.
Rent generellt skall man med gott samvete kunna använda sej av de flygbolag som har tillstånd att flyga. Det finns ett internationellt regelverk som skall uppfyllas. Uppfyller inte något bolag detta får de i regel en uppmaning att rätta till felaktigheter. Hjälper inte detta så dras det operativa tillståndet in. Tyvärr kan det då vara försent. Det är mycket egenkontroller i branchen, dvs det är upp till flygbolaget själv att följa upp att man följer regelverket. Eftersom det finns så många korrumperade länder är det lätt att räkna ut att detta inte alltid fungerar. Detta är en av anledningarna till att afrikanska stater sällan når upp upp till kraven.
Men vi har även haft bolag från baltstaterna som flugit inrikes i Sverige som överhuvudtaget inte borde fått kommit in i svenskt luftrum. Detta bolag blev så småningom av med sitt tillstånd och det var bara rena turen att inget totalt haveri hann inträffa.
Personligen gör jag mina val av flygbolag på min egen erfarenhet. Jag har jobbat det mesta tiden av mitt arbetsföra liv inom verksamhet där flygsäkerhet varit en stor del av verksamheten. Därför lägger jag in andra värderingar på flyg än bekväma stolar och vilken champagne som serveras. Kan man få allt av detta är det ju optimalt och det är inte omöjligt eftersom de flesta etablerade flygbolag mycket säkra.
Jag lärde mej en tumregel en gång att flygsäkerheten i ett land återspeglas ofta av hur infrastrukturen ser ut i landet. Jag vet inte riktigt om tumregeln helt håller idag, men den är inte helt felvisande.
Jag personligen väljer bort de flesta afrikanska flygbolag, bolag från fd öststaterna, mindre asiatiska bolag. Jag väljer även bort Turkish Airlines eftersom jag tycker deras statistik över haveri och incidenter är för hög.
Flyget är ju generellt ett säkert färdmedel.