Om man ska beakta flygsäkerhet som resenär finns ett antal olika metoder. Jag har självt gjort ett kort inhopp och jobba med just det och det man tydligt kan se är att nya civila flygplan i regel i sin grunddesign är väldigt säkra (och för den delen även lite äldre västdesignade flygplan). Det med det menas att sannolikheten för ett totalt haveri med dödsfall på grund av tekniska anledningar är väldigt, väldigt låg. South African flyger med Airbus plan och har ingen dödsolycka med dessa. Av vad jag kan se var senaste civila olyckan med dödsfall för ett sydafrikanskt bolag med någorlunda hög passagerartrafik före apartheid. Vill man dra det lite längre och kolla på övriga delar av sydafrikas flygindustri så flyger flygvapnet med Svenska Gripen plan, återigen utan dödsolyckor. Således gör man något rätt när man flyger sina flygplan där nere.
Med det sagt så finns Alfs grej där också, som jag håller med om. Man kan se hur "säkert" ett flyg är baserat på hur dom håller efter sin infrastruktur. Är dom bra på att underhålla vägar, tåg etc så är dom förmodligen också rätt bra på att lägga underhållspengar på flyg och här på forumet verkar det finnas bra erfarenheter från det.
Dessutom, så har få nyheter letat sig hit avseende om piloterna har dålig förhållanden etc. Givet att south african är en legacy carrier så antar jag att dom tjänar rätt bra med sydafrikanska mått och att dom låter vissa saker kosta. Jag skulle således inte har några som helst tveksamheter till att flyga med dom ur ett flygsäkerhetsperspektiv.