My first First – en liten besvikelse
Jag vet, man ska inte ha för stora förhoppningar på saker och ting och jag hade medvetet tonat ner mina förväntningar på Malaysia Airlines förstaklass.
Vi tar det från början. Det var två helt separata gater för ombordstigningen, jag antar att det kan ha att göra med att det var en A380 som skulle ta oss från Paris CDG till Kuala Lumpur. Det är ju trots allt en väldans massa människor som ska stiga på. Hur som helst så klev premiumpassagerarna ombord genom främre dörren.
Jag hade väntat mig lite exklusivitet redan i entrén men det kändes faktiskt mer som en stor mörk trappuppgång i ett hyreshus. Ljudnivån var också rätt hög, de måste haft luftkonditioneringen på till max.
Businessklasspassagerarna fick vackert klättra uppför trappan till övre kabinen medan First visades in till höger. Mottagandet var ganska förvirrat och det var en massa spring i kabinen innan en välkomstdrink serverades. Det var endast alkoholfritt som gällde på marken, av okänd anledning. Kanske är det alltid så på Malaysian?
Kabinen kändes tyvärr rätt bedagad, hörnen på inredningen visade tecken på att vara avskavda och stolen och även dörren till garderoben knarrade gräsligt. Själva stolen var dock bred och skön och gick att ställa in precis som man ville. Tummen upp för det!
Mappen med menyn och vinlistan var i blå plast, till skillnad från tex QR som har en elegant läderfolder för sina menyer.
Vinlistan är också mer omfattande på QR redan i C, konstigt nog. Båda flygbolagen är ju trots allt hemmahörande i muslimska länder så det borde inte vara nån skillnad.
Den manlige pursern var genomgående lagom proffessionell och lagom skojfrisk, men den kvinnliga flygvärdinnan var lite väl avslappnad och sa ”sure” som svar på nästan varenda fråga. Hon var också extremt snabb på att hinna försvinna innan jag hann be om något mer. Typ hela flygresan. Jag vet inte, men jag hade förväntat mig att man sällan skulle behöva ringa på klockan i F, men nu behövdes det nästan varje gång jag ville ha påfyllning av något glas.
Serveringen påbörjades tämligen omgående när vi kommit upp på marschhöjd. Ingen fråga om när eller hur jag ville äta ställdes utan rätterna kom i samma takt till alla oss tre i F.
En serveringsvagn användes för förrätten, Satayspett, men sen kom rätterna individuellt. Allltså, det ÄR ju gott med kaviar, det går inte att komma ifrån. Och inte satt det fel med Dompa till heller
Jag hade beställt Osso Busso till varmrätt men fick ingen förfrågan om jag ville byta från champagne till rött vin. Maten var dock otroligt god men väldigt mättande, jag brukar inte äta kött men det finns undantag och 35000 fot är ett av dem
Jag valde en cheescake till efterrätt men jag orkade faktiskt inte med ostbricka, vilket kanske var synd när man åker från Frankrike.
Pyjamas, tofflor och en necessär frå Bulgari delades ut redan på marken i en snitsig liten exklusiv shoppingbag märkt
First Class. En mycket snygg necessär med bra innehåll samt en otroligt skön pyjamas i mörkblå mjuk bomull. Tofflorna däremot måste ha varit one size och minst 45, haha. Nåja, de fyllde såklart sin funktion som tofflor ändå.
Jag kollade på lite film men blev inte överväldigad av filmutbudet. Inte heller tv-programsutbudet var särskilt imponerande. Det kändes som att man liksom sett de flesta filmerna men jag fastnade tillslut för en X-men-film. Jag gillar X-men och en film med både Hugh Jackman och James MacAvoy kan liksom inte bli fel för en flicka
När jag gick för att byta om till pyjamas bädde flygvärdinnan om sängen med en bäddmadrass, ett superskönt täcke och en kudde med sidenkänsla. Skönt! Dock hade det liksom gått maskor på de små kuddarna, vilket jag tycker är märkligt att man inte byter ut i F. Eller så är det bara min lakansfetischism som sätter in igen. Who knows?
Efter ett tag blev det dock asvarmt och jag kunde inte sova längre. Svårt med temperaturregleringen på ett plan, det har jag full förståelse för.
Det blev till att kolla på mera film och nu föll valet på senaste Piratesfilmen, lite mer manlig fägring i form av en smutsig pirat
De var tyvärr fortsatt dåliga på att fråga om man ville ha något, tråkigt.
Till frukost serverades bland annat Nasi Lemak, vilket är en av mina malaysiska favoritfrukosträtter, så det var ett självklart val. Cocosris, räkor och sambal serverat med små saltade friterade fiskar. Jag bad senare att få mer av de små fiskarna (som är ett utmärkt drinktilltugg) men blev besviken när jag fick dem i sina små plastpåsar, hon kunde faktiskt ha öppnat påsarna och hällt upp dem i en skål. Igen, viljan att göra något extra saknades helt enkelt. Det var ju inte direkt så att de hade asmycket att göra med 3 stolar av 8 upptagna i F.
Alltså, missförstå mig rätt, det är alltid trevligt att flyga i premiumklass men med risk för att generalisera så är Qatars C bättre än Malaysians F. Ja, stolen är bredare och de serverar rysk kaviar men annars är det ingen större skillnad.