Airman
Medlem
Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.
Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.
Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.
Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.
Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.
Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.
Då kanske det går med kombinationen Köpenhamn-Kapstaden-Seychellerna?