Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Såhär sa han 2015:

Inte heller Finnairs strategi att flyga mellan Europa och Asien via Helsingfors tror Rickard på för SAS. Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors. Linjer som överstiger 24 timmar skapar en helt annan komplexitet och kräver framförallt fler flygplan.

Rickard tror framförallt på att erbjuda direktlinjer från Skandinavien till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien, destinationer där det finns en tillräckligt stor lokal efterfrågan i norra Europa inom näringslivet och turistnäringen o

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service - BusinessClass.se
 
Såhär sa han 2015:

Inte heller Finnairs strategi att flyga mellan Europa och Asien via Helsingfors tror Rickard på för SAS. Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors. Linjer som överstiger 24 timmar skapar en helt annan komplexitet och kräver framförallt fler flygplan.

Rickard tror framförallt på att erbjuda direktlinjer från Skandinavien till viktiga destinationer i Nordamerika och Asien, destinationer där det finns en tillräckligt stor lokal efterfrågan i norra Europa inom näringslivet och turistnäringen o

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service - BusinessClass.se

Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.

Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.

Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.

Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.

Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.

Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.
 
Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.

Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.

Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.

Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.

Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.

Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.

Jag tror att facket och andras personals avund är ett ett större problem än att ha folk på hotell.
En gammal purser berättade att när de flög till Toronto så flögs de hem med BA. Och ny besättning hade flugits in dagen före. Det låter väldigt dyrt.
 
Det finns ju dessutom en rent geografisk aspekt på "hur mycket tid vinner jag på direktflyg vs byte i Frankfurt". För norra Amerika och Asien är där planen går norrut från Europa är ju vinsten större än nästa plan går vidare söderut för destinationer söder om ekvatorn.
 
Howcome? För dyrt med khakiuniformerna eller? :)

Sydamerika härifrån kräver specialträning för att flyga över ekvatorn och antagligen fyrmotoriga flygplan fortfarande (vilka Sas avser att fasa ut)

"Svarta burken löper som ett gigantiskt bälte mitt över ekvatorn, halvvägs mellan Brasilien och Afrika. Området som är sex gånger större än Sveriges yta saknar radartäckning. Meteorologerna kallar området för ”intertropiska konvergenszonen”. För att flyga i området ger flygbolagen specialutbildning."
 
Toppen