Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Ja, precis. Jag tänkte precis svara detsamma, att man vill hinna fram och tillbaka på 24 timmar.

Sedan kan man ju alltid argumentera kring att man då flyger till både SFO och LAX som ju ligger på ungefär samma avstånd som det är Köpenhamn-Johannesburg. Dessa båda destinationer klarar man inte av på 24 timmar, men då får den destinationen kombineras med en destination som ligger betydligt närmre så att flygmaskinerna kan alternera.

Man skulle självklart kunna kombinera även t ex Johannesburg med någon kortare destination, men då handlar det väl också så klart om att hitta en lämplig destination att kombinera det med, och det är kanske inte så lätt.

Det skulle till exempel kunna gå att kombinera Delhi med en längre tur (mer än 24 timmar), t.ex Johannesburg, då man kan klara Delhi fram och tillbaka på mindre än 20 timmar. Men då är ju frågan om SAS verkligen skulle ha tillräckligt passagerarunderlag för att fylla de stora maskinerna, A330/340/350, till Delhi, och då kan det ju falla på det.

Däremot, om man ger upp ambitionen om att flyga varje dag, utan istället siktar på 3-4 avgångar per vecka så kan man kanske faktiskt "kosta på sig" att flyga lite längre sträckor, framför allt om man skulle flyga med sina A340 som, vad jag förstår, redan är betalda.

Det har väl faktiskt också antytts av Rickard någon gång att man eventuellt kan tänka sig att behålla några av sina A340 och låta dem flyga till vissa specialdestinationer. Ett sånt här upplägg, typ Johannesburg 3 gånger i veckan, skulle ju kunna vara ett exempel på det. Nackdelen är väl att man måste ha personal boendes ytterligare en eller två nätter på destinationen i så fall. Det kanske inte heller är ekonomiskt försvarbart.

Då kanske det går med kombinationen Köpenhamn-Kapstaden-Seychellerna? :) Vore ju perfekt! Svårt att hitta business till dessa destinationer om man letar poängresa. Troligen inte destinationer som fungerar för SAS, men man kan ju alltid drömma :rolleyes:

• Gilla
Reactions: Gus
Sydamerika härifrån kräver specialträning för att flyga över ekvatorn och antagligen fyrmotoriga flygplan fortfarande (vilka Sas avser att fasa ut)

"Svarta burken löper som ett gigantiskt bälte mitt över ekvatorn, halvvägs mellan Brasilien och Afrika. Området som är sex gånger större än Sveriges yta saknar radartäckning. Meteorologerna kallar området för ”intertropiska konvergenszonen”. För att flyga i området ger flygbolagen specialutbildning."
Jobbigt att vara pilot som bara flyger inrikes i Ecuador då

Ingen aning. Säkert 80-tal eller tidigt 90-tal.

Men SAS sida på Wikipedia visar mången destination som hade varit intressanta att återvända till.

Som jag kommer ihåg det så hade SAS under 80-talet ett samarbete med CP (Canadian Pacific Air Lines) och codeshare med ett par frekvenser i veckan (3 eller 4). Tror att en flight i veckan gick med SAS 767:eek:r och rutten ARN-CPH-YYZ. Sedan hade CP 2 eller 3 av flygningarna men de gick bara till CPH och sedan fick man byta för vidare flyg till ARN. Någon som känner igen detta? Ganska tråkigt att SAS själva har så dålig koll/inte går att hitta digitalt på nätet. Gör man samma sökning på Continental så hittar man allt...

Som jag kommer ihåg det så hade SAS under 80-talet ett samarbete med CP (Canadian Pacific Air Lines) och codeshare med ett par frekvenser i veckan (3 eller 4). Tror att en flight i veckan gick med SAS 767:eek:r och rutten ARN-CPH-YYZ. Sedan hade CP 2 eller 3 av flygningarna men de gick bara till CPH och sedan fick man byta för vidare flyg till ARN. Någon som känner igen detta? Ganska tråkigt att SAS själva har så dålig koll/inte går att hitta digitalt på nätet. Gör man samma sökning på Continental så hittar man allt...
Jag vill minnas att det var exakt så - men har förstås ingen aning om när det var... Tidigt 90-tal?
Tyvärr är alla mina SAS-tidtabeller slängda, efter en flytt för några år sen. Jag har ett svagt minne av att den där turen som SAS utförde, och som fortsatte till ARN också gick att boka lokalt, och den fick nytt flightnummer med en tillagd 1:a före det ordinarie 9xx-numret.
Det var helt klart Boeing 767 - så inte före 1989...

Jag vill minnas att det var exakt så - men har förstås ingen aning om när det var... Tidigt 90-tal?
Tyvärr är alla mina SAS-tidtabeller slängda, efter en flytt för några år sen. Jag har ett svagt minne av att den där turen som SAS utförde, och som fortsatte till ARN också gick att boka lokalt, och den fick nytt flightnummer med en tillagd 1:a före det ordinarie 9xx-numret.
Det var helt klart Boeing 767 - så inte före 1989...

Det är något som inte ståmmer. CP försvann tydligen som bolag 1987 och SAS fick inte sina 767 förräns 1989 så jag blir faktiskt osäker på årtalen. Undrar vad som inte stämmer... Själv flög jag som barn oftast Northwest "Orient" som flög 747-100 mellan Arlanda och JFK. Magiska flighter.

Det är något som inte ståmmer. CP försvann tydligen som bolag 1987 och SAS fick inte sina 767 förräns 1989 så jag blir faktiskt osäker på årtalen. Undrar vad som inte stämmer... Själv flög jag som barn oftast Northwest "Orient" som flög 747-100 mellan Arlanda och JFK. Magiska flighter.
Både stämmer och inte stämmer...
Canadian Pacific Airlines upphörde mycket riktigt som eget bolag 1987, då det slogs ihop med PWA, Pacific Western Airlines och bildade Canadian Airlines. Det nya bolaget använde Canadian Pacifics gamla linjeprefix (CP) och flög fram till millennieskiftet, när bolaget slogs ihop med Air Canada.
Så det var alltså CP, men inte Canadian Pacific Airlines som flög i samarbete med SAS till Köpenhamn nån gång på 90-talet!
Att CP fanns 1989 vet jag säkert då jag använde det ganska flitigt under en rundresa i Kanada och Kalifornien.

Toppen