Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Sweavia har en lista också. Den ser lite knepig ut i mobilen så ser inte om de redovisar passagerarantal på långflygningarna. Men den indikerar ju åtm vilka rutter som kan vara aktuella.
Route opportunities | Om Swedavia

Vrider man mobilen 90 grader så får man fram siffrorna på de europeiska linjerna.

Lustigt är också Landvetter där New York finns med som stad samt "Mellanöstern" som region.
Mellanöstern är ett ganska stort område med många länder...
Är det Dubai, Doha, Cairo, Abu Dhabi, Amman, Beirut eller kanske Baghdad, Islamabad eller Muscat?

Här kommer iaf de interkontinentala städerna samt de europeiska städerna i siffror:

Capture+_2017-08-11-05-10-20.png
Capture+_2017-08-11-05-10-39.png
Capture+_2017-08-11-05-11-56.png

Varför visar man inte siffrorna för Intercont paxen när man visar de andra siffrorna?!

Jag håller helt med. Kan man lista destinationerna i siffror från CPH så kan man göra det från ARN och GOT också...

Lustigt är också Landvetter där New York finns med som stad samt "Mellanöstern" som region.
Mellanöstern är ett ganska stort område med många länder...
Är det Dubai, Doha, Cairo, Abu Dhabi, Amman, Beirut eller kanske Baghdad, Islamabad eller Muscat?
Jag tror att ganska många länder är av intresse. Flera destinationer i Irak, Teheran och Beirut finns redan.

Hur kommer det sig att Manila är med? Har varit där, och även om jag hade kul, så är jag nog för gammal för stadens vilda västern-stuk. Andra svenskar jag känner undviker Manila pga dess rykte. Vilka är det som åker till Manila? Är det många svenska företag som är verksamma där?

Hur kommer det sig att Manila är med? Har varit där, och även om jag hade kul, så är jag nog för gammal för stadens vilda västern-stuk. Andra svenskar jag känner undviker Manila pga dess rykte. Vilka är det som åker till Manila? Är det många svenska företag som är verksamma där?

Manila som stad är väl... Ja, det är väl inte fantastiskt men en bra språngbräda ut i landet för att uppleva fantastiska öar och natur.

Svenska ambassaden öppnade förra året och Gripen (stridsflygplanet) med dess företag har ett kontor här utöver flera andra stora företag såsom Swedish Match osv.
Maersk är en annan stor skandinavisk koncern samt att det finns kopiöst många sjömän som arbetar på fraktfartyg och passagerarfartyg och IKEA har köpt mark för att bygga ett varuhus inom ett par år.
Så väldigt många företag finns här med en hel del expats från Sverige och Norge samt troligen även några danskar och (minst två) från Färöarna.
Utöver i Manila så är det många svenskar utspridda i landet som har bosatt sig på hel- och deltid antingen med enbart hus eller även små företag.

Nya ägare i CPH och det lovas långlinjer...
Tyvärr, från låst sida...möjligt att @Agö kan fylla på infon..:)
SAS lover minister langruter - CHECK-IN.dk
Yes, det handlar primärt om transferavgifterna. Kan citera lite:

Der er særligt ét punkt, som er afgørende for at SAS vil styrke sit trafikknudepunkt i CPH. Det handler om hvad SAS betaler for de transferpassagerer, som flyver med SAS ind til Københavns Lufthavn og videre ud i verden. Rejsende fra Aalborg til San Francisco eller fra Chicago til Gdansk.

SAS mener de bør betale langt mindre til Københavns Lufthavn for transferpassagerer end for lokalt afgående passagerer, der starter – og ofte også slutter – deres rejse i Københavns Lufthavn.

”Det bør holdes for øje, at den lokalt afgående passager, som næsten uden undtagelse benytter lufthavnen også ved hjemrejsen, kun betaler ved udrejsen, mens transferpassageren betaler per gennemrejse – typisk to gennemrejser ved en returrejse,” skriver SAS i sit høringssvar.

SAS lover minister langruter - CHECK-IN.dk

Som jag säger till mina vänner, manila är en stad för mat och fest. Men eftersom Filippinerna inte har bra kommunikationer så blir Manila en layover-stad. Man kan köra norrut för berg eller ta flyg söderut för stranderna.

Gustafsson i intervju med SvD.
Ett intressant stycke:

"Med dem måste vi flyga till destinationer där det finns både affärsresenärer och turister. Men om bränslepriset är lågt kan vi behålla några av våra gamla plan. Då kanske vi kan börja flyga med dem till rena fritidsdestinationer som Sydafrika eller Cancun. Då blir det en ny marknad vi kliver in i och det är en rätt spännande tanke."

Som svar på frågan om framtidens plsn för LH.

https://www.svd.se/sas-chefen-raknar-med-utslagning--sedan-uppkop

Toppen