Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Seoul från Stockholm går att göra med en maskin och dessutom bra utnyttjande på den (flygtid 9,5-10 timmar).

Singapore måste slingas mot en annan linje vilket gör att man antingen måste lägga till en kortlinje eller ta bort en långlinje.

Intressant artikel. Tycker dock denna del är lite konstig

The routes must be viable from the local market. (We saw charts showing every major global city and how many Scandinavian residents fly there each year.) SAS is not willing to rely on ‘feed’ from outside Scandinavia when assessing viability

Det är verkligen tvärtemot Finnairs strategi.

Manilla har diskuterats ingående i denna tråd, se t ex post 209...

Instämmer till fullo med @Agö.

Jag kan inte komma på några nya så här på rak arm...
Givna är ju redan nämnda minst två gånger per sida i den här tråden.

Toronto och Seoul.

De två som vore riktigt bra för SAS och som är underdogs är oxå nämnda, inkl. av undertecknad...
Mest för det strategiska och att det kommer spara åtskilliga resenärer från norra Europa restid.

Manila och Taipei

Men som lite galna alternativ då? Vad har inte nämnts ännu?!

Havana
Mexico City
Kuala Lumpur
Maldiverna - Vinterdestination mellan 1:a November till sista April. med 2-3 avgångar i veckan. :)

Samtliga tre ligger på norra halvklotet...

Ha en fortsatt spekulativ torsdag!

Men som lite galna alternativ då? Vad har inte nämnts ännu?!

Havana
Mexico City
Kuala Lumpur
Maldiverna - Vinterdestination mellan 1:a November till sista April. med 2-3 avgångar i veckan. :)

Samtliga tre ligger på norra halvklotet...
Jag skrev Linköping-Ulaanbaatar och Billund-Ouagadougou.
Om ovannämnda rutter blir verklighet, då är det definitivt dags att sälja SAS aktier...

Jag skrev Linköping-Ulaanbaatar och Billund-Ouagadougou.
Om ovannämnda rutter blir verklighet, då är det definitivt dags att sälja SAS aktier...
Exakt! Vore helt galet med Linköping-Ulaanbaatar, för Linköping kan inte ta emot så stora plan, utan det måste ju börja med buss till Norrköping. ;)

Och Ouagadougou vore också galet, för här på forumet har jag läst att de flesta som skall till Bukina Faso skall till Arly (ARL)... Fast det kanske är enkelt att ta sig de 200 milesen mellan OUA-ARL? :p

Exakt! Vore helt galet med Linköping-Ulaanbaatar, för Linköping kan inte ta emot så stora plan, utan det måste ju börja med buss till Norrköping. ;)
Där det finns problem, finns det lösning.
Lösningen kallas "Privatair"s Boeing 737. Precis som SAS kör med Köpenhamn-Boston.
Det planet klarar av att flyga upp till 5.000 miles enligt Privatairs webbsida.

Screenshot20161020 01 SK.png

Boeing 737-700 For SAS (20C+60Y) | PrivatAir | Global leader in business aviation

Oavsett om det är tekniskt möjligt eller inte, vi är säkert eniga om att det inte kommer att bli Linköping-Ulaanbaatar. :)

Toppen