Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Vad skulle ni tro om idéen att starta nya rutter till Seoul och Toronto från Stockholm, och om man kunde slinga ihop dessa i tidtabellen på något snyggt sätt? Enligt artikeln nedan så finns det en stor efterfrågan för båda destinationerna, dessutom är båda Star Alliance hubbar vilket förmodligen kan locka en hel del transfertrafik. Övriga destinationer på den listan förutom New Delhi har ju SAS i dagsläget redan direktflyg till vilket förmodligen gör att man inte vill starta någon konkurrerande linje, samt att New Delhi omgärdas av rykten av att Air India vill öppna en direktlinje till Norden.

Så vad tror ni om detta? Skulle valet av destinationer fungera eller tror ni underlaget sviktar, eller att konkurrensen från typ Finnair med direktflyg till Seoul samt Air Canada med direktflyg från Köpenhamn till Toronto blir för hård?

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Många nya långlinjer på Swedavias önskelista
Seoul, Toronto, Seattle/Vancouver, Singapore är väl några linjer som jag kan se som relativt troligt att man starkt överväger i alla fall, om de blir verklighet är en annan diskussion.
SAS har redan Joint Venture med Singapore AIrlines på Köpenhamn-Singapore, det skulle ju kunna utökas med Stockholm-Singapore där SAS står för flyget på denna sträcka och Singapore står för Köpenhamn.
Seoul har väl mycket industri vad det gäller olja samt intresse av fisk så det mest logiska ur det perspektivet är kanske Oslo men tror inte man öppnar Oslo-Seoul.
I Seattle/Vancouver finns det en hel del teknik-företag som är globala eller är heta på marknaden så därav skulle nog dessa kunna fungera. Osäker på hur man kan slinga planen men man borde kunna klara Seattle/Vancouver på ett flygplan och sen kan man slinga Toronto med Seoul. Singapore behöver nog en kortare destination att slingas med och där har man ju spekulerat i Indien bland annat tidigare i denna tråd.

Den mest exotiska linjen som jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna lyckas, vore Arlanda eller Oslo till Honolulu som ren turistdestination. Tror absolut det finns ett underlag, mängders mängder av skandinaver som har Hawaii högt på listan över drömresmål och en klar avståndsfördel över Arktis jämfört med de större flygplatserna längre söderut i Europa, för att inte tala om jämfört med omvägen via USA.

Vancouver/Seattle med anslutingar till Honolulu borde väl å andra sidan inte vara så stor omväg? Men jag håller med om att nuvarande longhaul-linjer leder till ordentliga omvägar.

Finns det några uppgifter om när en eventuell långlinje kan tänkas offentliggöras?

Nej och jag tror att vi måste komma ihåg att det finns inga entydiga tecken att SAS lanserar nya linjer innan A350 fasas in 2019. Finns några spekulationer om byte av vissa A320neo till A321LR som skulle kunna flyga till USAs östkust eller Indien MEN det är ren spekulation. Artikel från checkin.dk ger en bra översyn SAS-chefen: Plads til SAS i det skandinaviske marked - CHECK-IN.dk

Toppen