Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

För mig är Bangkok en bra hub för vidare resor i Asien. Och jag tror att många andra skandinaver ser det på samma sätt. Jag har haft otaliga byten i Bangkok och då träffat på många skandinaver som har transit där till/från andra asiatiska destinationer, både i och utanför Thailand, turister och business.
Visst är det väl så att Thai sköter uppdraget som partner på ett bra sätt, men jag undrar om det inte ändå hade varit en bra deal för SAS att starta upp flygningar till Bangkok i egen regi.
Håller med! Bangkok skulle va jätte bra.

Vad skulle ni tro om idéen att starta nya rutter till Seoul och Toronto från Stockholm, och om man kunde slinga ihop dessa i tidtabellen på något snyggt sätt? Enligt artikeln nedan så finns det en stor efterfrågan för båda destinationerna, dessutom är båda Star Alliance hubbar vilket förmodligen kan locka en hel del transfertrafik. Övriga destinationer på den listan förutom New Delhi har ju SAS i dagsläget redan direktflyg till vilket förmodligen gör att man inte vill starta någon konkurrerande linje, samt att New Delhi omgärdas av rykten av att Air India vill öppna en direktlinje till Norden.

Så vad tror ni om detta? Skulle valet av destinationer fungera eller tror ni underlaget sviktar, eller att konkurrensen från typ Finnair med direktflyg till Seoul samt Air Canada med direktflyg från Köpenhamn till Toronto blir för hård?

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Många nya långlinjer på Swedavias önskelista

Last edited:
Så vad tror ni om detta?
Jag tror det är mycket drömmar och önsketänkande. SAS expansion på longhaul kommer att ske sakta och man kommer att behöva överväga varje linje väldigt noga. Den senaste expansionen innefattade vad jag skulle kalla ganska säkra kort med stora destinationer i USA samt Hong Kong. De flesta andra destinationer som nämns här och på andra håll ser jag som mycket mer chansartade av olika anledningar.

Ja, destinationer där efterfrågan på ca 250 pax mer eller mindre dagligen känns väldigt lätträknade med tanke på konkurrensen. De som nämns tror jag kräver någon form av mycket tätare samarbete med allianspartnen än normalt för att bära sig med stora gemensamma marknadsföringsinsatser, försäljning osv. Utan att vara expert känns inte traditionell codeshare tillräckligt.
Ett annat alternativ/förhoppning är att de blir uppköpta/får en intressent som vill gå all in och konkurrera med Finnair, de flyger ju på destinationer som geografiskt är motiverade att konkurrera med samt har samma målgrupp.

Den mest exotiska linjen som jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna lyckas, vore Arlanda eller Oslo till Honolulu som ren turistdestination. Tror absolut det finns ett underlag, mängders mängder av skandinaver som har Hawaii högt på listan över drömresmål och en klar avståndsfördel över Arktis jämfört med de större flygplatserna längre söderut i Europa, för att inte tala om jämfört med omvägen via USA.

Vad skulle ni tro om idéen att starta nya rutter till Seoul och Toronto från Stockholm, och om man kunde slinga ihop dessa i tidtabellen på något snyggt sätt?

Om det skulle fungera med lönsamheten vågar jag inte svara på, men det är två destinationer jag gärna skulle se! :D

Toppen