Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag måste säga att @Dr. Miles teori känns väldigt möjlig, speciellt med den fiktiva tidtabellen med avgång kring midnatt, där bör det kanske gå att få åt sig en slot, frågan är avgående 17:25 från HKG, kan det vara trångt med slots under kvällskvisten?

Misstänkte det å andra sidan ligger dom på de priserna till flera andra länder. Thai är inte billigt att flyga med dit. Däremot Gulfbolagen
Thai kan vara billigt via resebyrå. Många priser är inte i offentliga fare buckets på just Thai.

Känner en kille som jobbar i Stockholm med sydostasien som huvudansvar, och de åker bara C - och endast Thai eftersom det är bäst anslutningar från Stockholm [en anslutning i BKK för samtliga hans destinationer]. Här skulle SAS ha ganska svårt att sno åt sig C-kunder om man inte vill pressa priserna enormt, och Y-priser är nästan alltid låga till BKK.

Jag tippar att Korea (ICN eller PUS) [troligen ARN] ligger bäst till, men MNL är ett intressant alternativ - antingen direkt [troligen CPH], eller enligt Dr. Miles förslag med 5th freedom från HKG.

Jo, det vore mumma om dom kunde få 5th freedom mellan HKG-MNL då inget *A bolag flyger direkt däremellan. Tiderna i @Dr. Miles förslag skulle vara riktigt bra också...

OM, med ett stort om SAS ska flyga till Manila, det är nog enklare att förlänga Hong Kong linjen dit.
Då slipper SAS att betala dyra skatter till Filippinerna.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighten mellan Hong Kong-Manila tar ca 2 - 2,5 timmar.

En timme (1:00) i Hong Kong
2:15 till Manila

En och en halvtimme (1.30) i Manila
2:15 till Hong Kong

En timme (1:00) i Hong Kong
Då tar det ca 8 timmar i anslutning till Stockholm-Hong Kong linje.

Dagens schema (vintertidtabell):

SK963
ARN 13:50 - HKG 07:10+1 333

SK964
HKG 09:10 - ARN 13:40 333

Genom att flytta avgången från Stockholm till en kvällsavgång, bör man kunna ha hyfsad schema.
SK963
ARN 23:00 - HKG 16:20+1 333

SK963
HKG 17:25 - MNL 19:40+1 333

SK964
MNL 21:10 - HKG 23:25 333
SK964
HKG 00:30 - ARN 05:00 333​

Jovisst, detta kan kanske vara ett rimligare alternativ än att flyga direkt till MNL. Men det blir en total omloppstid för maskinen på runt 30 timmar vilket innebär att den inte går att slinga med ORD längre. Omloppstiden till ORD ligger på nästan 20 timmar, vilket är 1,5 -2 timmar för lång tid. Således behövs ytterligare en maskin i den här slingan med max 18 timmars omloppstid.

Att frigöra maskiner kan ju göras på flera sätt, men enklast är kanske att använda den maskin som annars skulle gå som SK901. SK901 flyger väl inte under vintern?

Ett annat alternativ är att slopa den ena rutten till ORD, från antingen CPH eller ARN.

Självklart kan man ju slopa någon annan rutt om man vill, men det skulle ju innebära att en destination försvinner.

När man sedan har frigjort en maskin, hur ska man då se till att den ändå får maximal utnyttjande grad? Jo, den får väl flyga på en rutt med max 18 timmars omloppstid. Det känns som om en Indisk destination skulle passa väldigt väl in i detta. ;)

Jovisst, detta kan kanske vara ett rimligare alternativ än att flyga direkt till MNL. Men det blir en total omloppstid för maskinen på runt 30 timmar vilket innebär att den inte går att slinga med ORD längre. Omloppstiden till ORD ligger på nästan 20 timmar, vilket är 1,5 -2 timmar för lång tid. Således behövs ytterligare en maskin i den här slingan med max 18 timmars omloppstid.

Att frigöra maskiner kan ju göras på flera sätt, men enklast är kanske att använda den maskin som annars skulle gå som SK901. SK901 flyger väl inte under vintern?

Ett annat alternativ är att slopa den ena rutten till ORD, från antingen CPH eller ARN.

Självklart kan man ju slopa någon annan rutt om man vill, men det skulle ju innebära att en destination försvinner.

När man sedan har frigjort en maskin, hur ska man då se till att den ändå får maximal utnyttjande grad? Jo, den får väl flyga på en rutt med max 18 timmars omloppstid. Det känns som om en Indisk destination skulle passa väldigt väl in i detta. ;)
Ett annat problem med min fiktiva tidtabell är att vilken widebody flight som ska landa till Arlanda runt kl. 21 och avgå från Arlanda runt kl. 7?
Om en interkontinental linje avgår från Arlanda kl. 7 på morgonen, kan SAS inte räkna med någon feeder trafik, i alla fall inte på samma dag.

Last edited:
Turkish Airlines flyger också till Manila från Istanbul.

1234567
TK84
IST 01:55 - MNL 18:40 77W

1234567
TK85
MNL 21:30 - IST 04:45+1 77W

Jo det vet jag. Flög hit med de för snart en månad sedan. ;)

Jag nämnde Turkish lite otydligt tidigt i inlägget och nämnde att det endast skulle vara de och SAS på sträckan och SAS skulle kapa tiden mot TK på ett par timmar. :)

Det vore riktigt riktigt fint. Men den skulle kannibalisera på ARN-HKG :)

Hälsningar från just Manila :)

Sugen på en fika om du är här i helgen?
HJ's vid Burgos är riktigt trevligt om du inte har något bättre förslag. :D
Jag jobbar till 02:15 hela veckan så för mig passar helgen bättre, om herrn inte är en nattuggla vill säga. ;)

Så här ser Köpenhamn Kastrups passagerarantal till icke direktflyg destinationer.
Screenshot20160712 02 CPH.png

En möjlighet är att flyga middle haul (under 3.000 miles) med Boeing 737 eller Airbus A321. :eek:

T ex Köpenhamn-Tehran-Delhi, då får man två destinationer på en gång. Då prickar man också nr 2 och nr 7.

Eller varför inte Köpenhamn-Tehran-Beirut-Köpenhamn triangel? (nr 2 och nr 6)

Fördelen är att SAS inte behöver att tänka på att skaffa/leasa ett nytt widebody plan. De har gott om Boeing 737 (jag vet inte om hur många Airbus 320 familes SAS har).

Nackdelen är att cargo blir obefintligt, i alla fall på Boeing 737. (Airbus 320 families klarar att bära LD3-45W kontainer)

Jo det vet jag. Flög hit med de för snart en månad sedan. ;)

Jag nämnde Turkish lite otydligt tidigt i inlägget och nämnde att det endast skulle vara de och SAS på sträckan och SAS skulle kapa tiden mot TK på ett par timmar. :)

Sugen på en fika om du är här i helgen?
HJ's vid Burgos är riktigt trevligt om du inte har något bättre förslag. :D
Jag jobbar till 02:15 hela veckan så för mig passar helgen bättre, om herrn inte är en nattuggla vill säga. ;)
Jo, nattuggla är jag... Jag är nog kvar i svensk tidszon haha...

Jag bor på Hotel Jen vid Roxas Boulevard, så du kan ju komma förbi... Coffee.com är öppen 24/7...

Toppen