Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Och efter att ha läst artikeln ovan så verkar det ju i dagsläget inte som om Manila skulle kunna vara den där porten till Sydostasien heller, som jag i så fall hade önskat. Nej, jag tror inte på detta. Seoul är både en större passagerardestination och en betydligt större cargohub vilket i mina öron låter som goda förutsättningar. Jag har nämnt det tidigare men nämner det igen, att utöver Seoul så tror jag betydligt mer på både BKK, TPE och DEL. Även Mellanöstern, så som Tehran och Jeddah, ser jag som intressanta alternativ.

Håller med dig om att jag personligen gärna sett andra rutter, med SAS har ju (tyvärr) varit tydliga med att BKK (och SIN?) inte är ett alternativ. SAS behöver (tycker jag) en linje till Sydöst Asien.

Air India verkar vara på gång med en linje DEL - Skandinavien under 2017, så den är nog borta.

ICN kan vara trolig tror jag då ICN och CPH har ett parteravtal, men kanske den linjen har går till Asiana?

Men det intressanta tycker jag just nu är *A beslut om "Connecting partner model" och hur det kommer påverka hur man väljer destinationer.
 
Ska jag buda på vilket år som olika linjer öppnar i Asien så ser det ut så här:

Slutet av Q1/början av Q2-2017: Seoul/ICN - Troligen i slutet av mars eller början av april för att tajma in vårblomningen.
Både passagerarunderlag och frakt talar för att ICN blir nästa destination.
Jag tror att Asiana hellre låter SAS ta linjen mellan CPH och ICN då trots att det finns potential så lär de inte chansa och de har nog tillräckligt med att se över sitt övriga nät.

Tidigt Q4-2018 till Q2-2019: Manila/MNL - Ny skandinavisk ambassad, ny president som redan nu arbetar med förändringar för att göra det lättare för utländska företag och expats att starta företag. Detta öppnar upp för väldigt många affärer med utländska företag som drar in pengar till landet tack vare internationella investerare som tidigare har haft det svårt att satsa pengar här i Fhilippinerna.
Med A350 i flottan ser jag möjligheter för att behålla A340 eller styra över en A330 till Manila.

Filippinerna är på uppgång och som destination och blir *A's planer verkliga så är det Turkish Airlines och SAS som är de två som flyger direkt till Europa. Med en direktlinje kapar man restiden med minst 6 timmar direkt från CPH.

Övriga *A-bolag som flyger till Manila:
- Air China
- ANA
- Asiana
- Ethiopian
- Eva Air
- Singapore Airlines
- Thai
- United (Guam, Koror) *Chuuk - säsongslinje
 
Övriga *A-bolag som flyger till Manila:
- Air China
- ANA
- Asiana
- Ethiopian
- Eva Air
- Singapore Airlines
- Thai
- United (Guam, Koror) *Chuuk - säsongslinje
Turkish Airlines flyger också till Manila från Istanbul.


1234567
TK84
IST 01:55 - MNL 18:40 77W


1234567
TK85
MNL 21:30 - IST 04:45+1 77W
 
Jag förstår inte att SAS inte ser BKK eller Thailand som ett alternativ med tanke på hur många svenskar som åker dit. Kan dom inte fylla?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag förstår inte att SAS inte ser BKK eller Thailand som ett alternativ med tanke på hur många svenskar som åker dit. Kan dom inte fylla?
Dödlig konkurrens från Gulf bolagen, charter och norwegian. Om jag förstått det rätt så är det inte så mycket Business till Bangkok utan mest semester resenärer och där tjänar man inte så stora pengar. Qatar har ju kampanjer för 10k i Business och typ 3-4000 i economy. Svårt med denna konkurrens och dessutom flyger thai redan med B777 från de nordiska huvudstäderna.
 
Misstänkte det å andra sidan ligger dom på de priserna till flera andra länder. Thai är inte billigt att flyga med dit. Däremot Gulfbolagen
 
OM, med ett stort om SAS ska flyga till Manila, det är nog enklare att förlänga Hong Kong linjen dit.
Då slipper SAS att betala dyra skatter till Filippinerna.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper



Flighten mellan Hong Kong-Manila tar ca 2 - 2,5 timmar.

En timme (1:00) i Hong Kong
2:15 till Manila

En och en halvtimme (1.30) i Manila
2:15 till Hong Kong

En timme (1:00) i Hong Kong
Då tar det ca 8 timmar i anslutning till Stockholm-Hong Kong linje.


Dagens schema (vintertidtabell):

SK963
ARN 13:50 - HKG 07:10+1 333


SK964
HKG 09:10 - ARN 13:40 333

Genom att flytta avgången från Stockholm till en kvällsavgång, bör man kunna ha hyfsad schema.

SK963
ARN 23:00 - HKG 16:20+1 333

SK963
HKG 17:25 - MNL 19:40+1 333


SK964
MNL 21:10 - HKG 23:25 333
SK964
HKG 00:30 - ARN 05:00 333
 
Last edited:
Det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant... Då slipper man ju åka AY/BA/CX på omvägar för att komma till HKG i vettiga tider.
 
Toppen